شواهد تکان‌دهنده‌ای پیدا شده که نشان می‌دهد والدین کارتاژی به شکل آیینی، کودکان خردسال‌شان را به عنوان پیشکش، قربانی خدایان می‌کردند.

کشف جسد نوزاد در یک کوزه‌ قدیمی / عکس

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، در امتداد سواحل تونس ، ویرانه‌های شهری است که روزگاری قدرتش با رم برابری می‌کرد: کارتاژ باستان. امروزه مکان مقدس شهر که مخصوص قربانی و نذورات بود، در زیر خاک و غبار پوشیده شده است. هزاران سال پیش، این مکان طلا ، فداکاری و ستایش ستایش‌گران را به خود جذب می‌کرد.

به نقل از بریتانیکا، کارتاژ حدود ۲۹۰۰ سال پیش توسط فنیقی‌ها تأسیس و به یک مرکز تجاری شلوغ و یک بندر دریایی با ثروت افسانه‌ای تبدیل شد.

سکه های طلا

کارتاژ مانند سایر شهرهای فنیقیه دارای یک توفت (Tophet) بود، محیط مقدسی که در آن قربانی‌ها و تدفین‌ها انجام می‌شد. توفت در کارتاژ دارای یک «محدوده زیارتگاهی» برای نذورات قربانی و یک محدوده‌ی گورستانی بود که متوفیان آنجا دفن می‌شدند.

وزارت امور فرهنگی تونس در یک بیانیه خبری در ۱۱ آگوست اعلام کرد که باستان‌شناسان در حفاری این توفت مجموعه‌ای از نذورات را کشف کردند که شامل پنج سکه طلا مربوط به ۲۳۰۰ سال پیش، سنگ قبر ها و چندین کوزه با بقایای حیوانات، نوزادان و نوزادان نارس می شد.

سکه های طلا

اندازه‌ی سکه‌های طلای کمیاب حدود یک اینچ است و طرح روی آن‌ها، چهره‌ی تانیت (Tanit)، الهه باستانی باروری و مادری است.

این سکه‌ها به خدایان اصلی توفت، خدای هامون و الهه تانیت از سوی عبادت‌کنندگان ثروتمند پیشکش شده بودند.

توفتِ کارتاژ یک مکان قربانی عظیم و گورستان است. از زمان کشف دوباره‌ی آن در سال ۱۹۲۱، باستان‌شناسان بیش از ۲۰۰۰۰ کوزه حاوی بقایای کودکان را کشف کردند که میان آن‌ها کودکان چهارساله و عمدتاً کودکان تازه متولدشده وجود داشت.

اگرچه این استدلال یک بار رد شده است اما شواهد تکان‌دهنده‌ای پیدا شده که نشان می‌دهد والدین کارتاژی به شکل آیینی، کودکان خردسال‌شان را به عنوان پیشکش، قربانی خدایان می‌کردند.

جوزفین کویین، از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «شاید از روی باور عمیق مذهبی این کار را می‌کردند یا این باور که این قربانی کردن و کامیابیِ حاصل از آن برای خانواده یا جامعه بااهمیت‌تر از جان یک کودک است.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید