۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
کد خبر: 55457072

با توجه به اینکه مهریه حق قانونی زن هست، بسیاری تمایل دارند بدانند آیا خانه برای مهریه توقیف میشود، همراه باشید و درباره آن بدانید.

آیا خانه برای مهریه توقیف میشود

سلام نو پلاس: مهریه، مالی است که به محض انعقاد عقد ازدواج به مالکیت زن در آمده و زن می تواند هر زمان که خواست وجه مهریه را از همسر خود مطالبه کند . البته این موضوع با توجه به اینکه مهریه عندالمطالبه و یا مهریه عندالاستطاعه است متفاوت می باشد . در هر حال گرفتن مهریه حق قانونی زوجه بوده و وی می تواند ازطرق قانونی برای مطالبه این حق خود اقدام نماید.

مطالبه مهریه

در مطالبه مهریه معمولا این نگرانی وجود دارد که شوهر به محض اطلاع از اینکه زوجه قصد دریافت مهریه را دارد ، اقدام به انتقال اموال خود به اقوام و نزدیکان کرده و برای فرار از دین اقدام نماید. راه حلی که در این موارد پیش روی زوجه قرار دارد، توقیف اموال بابت مهریه است .

اگر زن و شوهر با یکدیگر دعوا کنند و زوجه تقاضای دریافت مهریه اش را داشته باشد مرد باید مهریه را به او پرداخت کند، اما گاهی اوقات این سوال پیش می‌آید که آیا میتوان از تمام اموال مهریه را دریافت کرد.

آیا خانه برای مهریه توقیف میشود

در همین راستا یکی از سوالاتی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان آپارتمان مسکونی را بابت مهریه توقیف کرد یا خیر که در پاسخ به این سوال باید گفت توقیف آپارتمان به معنای توقیف اموال و بلامانع است.

در قانون آمده است که توقیف آپارتمان یا منزل مسکونی در مرحله تامین خواسته یا همان توقیف اموال بلامانع است، اما زوج می‌تواند نسبت به توقیف اموال اعتراض کرده و به عنوان مستثنیات دین برای رفع آن‌ها از دادگاه تقاضا کند.

مطابق با آنچه که در قانون ذکر شده است رویه‌های متعددی در این باره میان قضات وجود دارد و گاهی اوقات اموال توقیف نمی‌شوند، اما در صورتی که منزل توقیف شود میتوان نسبت به توقیف آن اعتراض کرد.در پایان باید گفت که بین قضات مختلف درباره توقیف آپارتمان بابت مهریه تفاوت نظر وجود دارد و مرجع تشخیص این موضوع آیا آپارتمان جزء مستثنیات به شمار می‌رود یا خیر بر عهده دادگاه است.

نحوه توقیف اموال برای مهریه

توقیف اموال بابت مهریه

تا پیش از صدور و ابلاغ بخشنامه رییس قوه قضاییه در سال ۹۹، روش های توقیف اموال برای مهریه شامل توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه و توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت بود .

آیا خانه برای مهریه توقیف میشود

در چنین وضعیتی، زوجه مخیر بود که با توجه به وضعیت خود و همسرش، برای توقیف اموال بابت مهریه به هر یک از این مراجع مراجعه نماید. به عنوان مثال، خانمی که همسر وی معمولا برای مقاصد شغلی به کرات به خارج از کشور سفر می کرد، برای اینکه بتواند به سرعت شوهرش را ممنوع الخروج نماید، از روش توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت استفاده می نمود.

اما صدور و ابلاغ بخشنامه رییس قوه قضاییه در آبان ماه ۹۹ تغییراتی اساسی را در گرفتن مهریه و روش توقیف اموال بابت مهریه ایجاد نمود. بر اساس این بخشنامه که در انطباق با بند (ب) ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه صادر و ابلاغ گردید:

کلیه بانوانی که برای مطالبه مهریه خود اقدام می کنند، در مرحله اول موظف بوده تا برای مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه به اداره ثبت مربوطه مراجعه نمایند.

آیا خانه برای مهریه توقیف میشود

اگر اداره ثبت نتواند ظرف مدت دو ماه از ثبت درخواست توقیف اموال بابت مهریه ، نسبت به شناسایی لیست اموال قابل توقیف برای مهریه برای مهریه و توقیف اموال شوهر اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای سند ازدواج و وصول مهریه اقدام نماید، زوجه می تواند با اخذ گواهی مربوطه از اجرای ثبت، برای مطالبه مهریه به دادگاه خانوده رجوع کند.

دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و دادگاه خانواده تا قبل از صدور گواهی فوق، از پذیرش هرگونه دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه ممنوع می باشند.

توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه

اگر اداره ثبت نتواند ظرف مدت دو ماه از ثبت درخواست توقیف اموال بابت مهریه ، نسبت به شناسایی و توقیف اموال شوهر اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای سند ازدواج و وصول مهریه اقدام نماید، زوجه می تواند با اخذ گواهی مربوطه از اجرای ثبت، برای گرفتن مهریه به دادگاه خانوده رجوع کند.

آیا خانه برای مهریه توقیف میشود

توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه، مطابق راهنمای زیر می باشد:

زوجه موظف است تا با اخذ گواهی مربوطه از اداره ثبت، با در دست داشتن مدارک لازم یعنی گواهی اداره ثبت ،شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج به یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه را ثبت نماید.

در این مرحله اگر میزان مهریه زوجه تا ۲۰ میلیون تومان باشد، دادخواست مهریه برای شورای حل اختلاف ارسال می شود؛ اما در حالتی که میزان مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، دادخواست برای دادگاه خانواده ارسال می شود.

نکته ای که باید به آن توجه شود آن است که چون در مرحله توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثیت، مالی از شوهر به دست نیامده و زوجه بالاجبار به دادگاه مراجعه نموده، در این مرحله نیز بعید است تا مالی از زوج به دست آید. با این وجود از آنجا که ممکن است در فاصله اجرای ثبت تا توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه، مال یا اموالی به طریقی مانند ارث وارد داراریی زوج گردرد، در این مرحله نیز احتمال و امکان درخواست توقیف اموال بابت مهریه امکان پذیر می باشد.

آیا خانه برای مهریه توقیف میشود

دادگاه خانواده با وصول دادخواست مهریه، اقدام به تعیین وقت دادرسی نموده و در یک جلسه به تقاضای مهریه رسیدگی نموده و اقدام به صدور رای می نماید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید