دوباره حادثه تروریستی و آدمکشی و دوباره شاهچراغ، داعش دوباره در شاهچراغ آدمکشی کرد و سوال‌های بسیاری را در اذهان عمومی ایجاد کرد.

چرا از وقوع حادثه تروریستی جلوگیری نشد؟ / چرا جلوی تروریست داعش « گیت» نبود؟

مرداد ۱۴۰۲ خبرگزاری‌ها از تیراندازی دوباره در شاهچراغ خبر دادند. براساس گزارش‌های تایید شده تاکنون یک نفر شهید و ۸ تن مجروح شده‌اند. همچنین یکی از ضاربین دستگیر شده و فرد دیگر فعلا متواری است. چند ماه قبل هم (4 آبان ماه 1401) حمله دیگری در حرم شاهچراغ باعث شهادت ۱۳ نفر از هموطنان‌مان شده بود. صدا و سیما اعلام کرد که داعش مسوول این حمله است.

روزنامه اعتماد نوشت: اما دو حمله تروریستی به یک مکان در کمتر از یک سال، باعث شکل‌گیری ابهامات بسیاری در افکار عمومی ایرانیان شده است. بسیاری از ایرانیان با طرح این پرسش که چرا پیش‌بینی‌های امنیتی و حفاظتی لازم برای عدم تکرار یک چنین حوادثی انجام نگرفته، نسبت به حادثه واکنش نشان دادند. بسیاری از تحلیلگران خواستار پاسخگویی معاون انتظامی و امنیتی وزارت کشور به چرایی وقوع این حادثه شدند. در همین خصوص قزل‌سفلی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار فارس در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ گیتی مقابل تروریست‌های داعشی نبود، گفت: تروریست‌ها از درب خروجی وارد حرم شده به همین دلیل هیچ گیتی در آن نقطه وجود ندارد.

دیروز اما با گذشت 24ساعت از حادثه تروریستی به حرم شاهچراغ، جزییات تازه‌ای از زیر پوست این حمله و چرایی وقوع آن منتشر شد. خبرگزاری تسنیم دیروز نوشت که شنیده‌های این خبرگزاری حاکی است که تروریست دستگیر شده‌، فردی به نام س. اسلم‌یار، تاجیک‌تبار و اهل ولایت بدخشان است. وی در این عملیات تروریستی یک سلاح کلاشنیکف تاشو با ۸ تیغه خشاب و ۲۴۰ تیر جنگی به همراه داشت که البته با ورود نیروهای حفاظتی و مردمی برای دستگیری، فقط ۱۱ تیر از آنها را توانست شلیک کند. همچنین برخی اخبار حاکی است که تروریست روز گذشته واقعه شاهچراغ (ع) شیراز تاجیک‌تبار است. هنوز این موضوع به صورت رسمی تایید نشده است.

همچنانکه پیش‌تر هم اشاره شده، وی در این عملیات تروریستی یک سلاح کلاشنیکف تاشو با ۸ تیغه خشاب و ۲۴۰ تیر جنگی به همراه داشت که البته با ورود نیروهای حفاظتی و مردمی برای دستگیری، فقط ۱۱ تیر از آنها را توانست شلیک کند. دیروز همچنین سفارت روسیه در ایران در بیانیه‌ای حادثه تروریستی شاهچراغ را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «مصیبت وارده در ارتباط با اقدام تروریستی در حرم شاهچراخ (ع) شیراز را به رهبری و ملت ایران صمیمانه تسلیت می‌گوییم.» طرف روسی قاطعانه این حادثه را محکوم کرده و عمیقا با خانواده‌های قربانیان و آسیب‌دیدگان ابراز همدردی می‌کند. «امیدواریم که عاملان این اقدام تروریستی پیدا شده و آن‌طور که باید مجازات شوند. بر آمادگی خود برای افزایش بیشتر همکاری‌ها با شرکای ایرانی در مبارزه با تروریسم تاکید می‌نماییم.»

۴ فرد مظنون به همکاری در حادثه تروریستی شاهچراغ دستگیر شده‌اند

رییس کل دادگستری استان فارس از دستگیری ۴ فرد مظنون به همکاری در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) خبر داد. موسوی بیان کرد: تروریست اصلی که اقدام به تیراندازی در حرم کرده و بلافاصله دستگیر شده بود، دراختیار بازپرس قرار گرفته و بازجویی و تحقیقات از او در حال انجام است. موسوی درخصوص آخرین وضعیت پرونده حمله تروریستی شب گذشته به حرم شاهچراغ اظهار کرد: تاکنون و با تحقیقات صورت گرفته ۴ نفر مظنون مرتبط با این حادثه دستگیر شده‌اند. تروریست اصلی که اقدام به تیراندازی در حرم کرده و بلافاصله دستگیر شده بود، دراختیار بازپرس قرار گرفته و بازجویی و تحقیقات از او در حال انجام است. رییس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: متاسفانه حال یکی از مجروحان حادثه شب گذشته وخیم اعلام شده است.

چرا از وقوع حادثه جلوگیری نشد

دیروز فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم درباره چرایی وقوع دو حادثه تروریستی مشابه در کمتر از یک سال گفت: این نشان‌دهنده این است که دشمن جریانات اعتقادی ملت ایران را هدف قرار داده است و می‌خواهد احساسات مردم مسلمان را جریحه‌دار کند. ضمن اینکه این نوع نگرش را ما زمانی که داعش در عراق و سوریه بود، کاملا دیدیم که آنها چه چیزی را هدف قرار داده بودند و به خوبی هم در آنجا سردار شهید سلیمانی عزیزمان تشخیص داده بودند و نهایتا دیدیم که داعش در این کشورهای اسلامی کاملا زمینگیر شد. الان این تحرک جدیدی که داعشی‌ها انجام داده‌اند در ایران، افغانستان و پاکستان که عمدتا در پاکستان و افغانستان است و یک بخش‌های اینچنینی هم در درون کشور ما است نشان از یک سناریوی تنظیم شده‌ای است که در هر حال باید مراقبت ویژه‌ای صورت بگیرد. حوادثی که در روزهای اخیر در پاکستان، افغانستان و ایران اتفاق می‌افتد نشان از یک استراتژی جدید که دشمن نسبت به کشورهای اسلامی دارد، است. قبلا این تجربه را دشمن در کشورهای عربی مثل عراق و سوریه و اینها انجام دادند و همان‌طور که گفته شد در آنجا زمینگیر شدند و الان در این بخش این کارها صورت می‌گیرد. مالکی درخصوص سرنخ‌های این حوادث گفت: «بله سرنخ‌های جدیدی به دست آمده و تعدادی هم دستگیر شده‌اند. طبیعی است که ما باید نسبت به این‌گونه مراکز در سراسر کشور حساسیت‌های خاصی داشته باشیم. کما اینکه نیروهای امنیتی و نظارتی کشور برنامه‌هایی دراین خصوص دارند. قرار بر این است که این اتفاقات نیفتد؛ شما فاجعه قبل که در شیراز اتفاق افتاد را با حادثه دیشب مقایسه کنید، درست است رعب و وحشت برای مردم ایجاد شد اما اجازه داده نشد که دست به فجایع بیشتر بزنند که این نشان‌دهنده آمادگی نیروهای امنیتی است.»

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید