آژانس بین‌المللی انرژی با توجه به کاهش عرضه اوپک پلاس پیش بینی جدیدی از قیمت نفت انجام داد.

نفت گران‌تر می‌شود

به گزارش فارس به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، کاهش عرضه اوپک پلاس می‌تواند ذخایر نفت را در باقی سال کاهش دهد و پیش از اینکه موانع اقتصادی رشد تقاضا برای نفت را در سال 2024 محدود کند، باعث افزایش بیشتر قیمت شود.

کم شدن عرضه به علت کاهش تولید نفت اوپک و هم‌پیمانانش موسوم به اوپک پلاس و افزایش تقاضا در جهان، سبب افزایش قیمت نفت شده است به طوری‌که قیمت نفت برنت در روز پنج‌شنبه به بالای 88 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از ماه ژانویه به شمار می‌رود.

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، اگر هدف کنونی اوپک پلاس (برای کاهش تولید) حفظ شود، ذخایر نفت در سه ماهه سوم 2.2 میلیون بشکه در روز و 1.2 میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم کاهش خواهد یافت و خطر افزایش بیشتر قیمت‌ها هنوز وجود دارد.

این ناظر بین‌المللی مستقر در پاریس در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: «کاهش تولید اوپک پلاس با بهبود حساسیت‌های اقتصاد کلان و اوج تقاضا برای نفت در جهان همزمان شده است.»

سازمان‌ کشورهای صادرکننده نفت خام و هم‌پیمانانش از اواخر سال 2022 محدود کردن عرضه را آغاز کرده‌اند تا بازار را تقویت کنند و در ماه ژوئن این کاهش تولید را تا سال 2024 تمدید کردند.

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه نفت در جهان در ماه جولای به علت کاهش تولید عربستان، 910 هزار بشکه در روز کاهش یافته است اما صادرات نفت روسیه در ماه جولای در حدود 7.3 میلیون بشکه در روز ثابت مانده است.

به گفته این نهاد بین‌المللی، پیش‌بینی می‌شود، رشد تقاضا در سال آینده به شدت کاهش یابد و به یک میلیون بشکه در روز برسد که دلایل اصلی آن، شرایط بد اقتصاد کلان،  بی رمق شدن روند بهبود اقتصادی پس از کرونا و رشد استفاده از خودروهای برقی عنوان شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اعلام کرد: «با توجه به اینکه بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری تا حد زیادی تکمیل شده و با توجه به اینکه موانع متعددی چشم‌انداز OECD را به چالش می‌کشد، افزایش مصرف نفت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.»

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برای رشد تقاضا نسبت به ماه گذشته 150 هزار بشکه در روز کمتر شده است و با پیش‌بینی اوپک هماهنگ نیست. اوپک در روز پنج‌شنبه پیش‌بینی کرده است که تقاضا 2.25 میلیون بشکه در روز در سال 2024 افزایش خواهد یافت.

این نهاد بین‌المللی تصریح کرد: «چشم‌انداز اقتصادی در جهان در مواجهه با افزایش نرخ بهره و کمتر شدن اعتبار بانک‌ها با چالش مواجه است و کسب‌و کارهایی که هم‌اکنون مجبورند خود را با تولیدات صنعتی و تجاری آشفته هماهنگ کنند، تحت فشار قرار می‌دهد.»

به نوشته این گزارش، پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک در مورد تقاضا برای سال 2023 تفاوت چندانی با هم ندارند.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که تقاضا در سال 2023 برای نفت به علت سفرهای هوایی در تابستان، افزایش مصرف نفت برای تولید برق و افزایش فعالیت‌های پتروشیمی در چین، 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

IEA پیش‌بینی کرد، تقاضا نیز به طور متوسط به 102.2 میلیون بشکه در روز برسد و چین بیشترین رشد تقاضا برابر با 70 درصد را به خود اختصاص دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید