بازدید از غارهای ایران هیجان‌انگیز است از این رو با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران بدانید.

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری

سلام نو _ سرویس گردشگری: این غار که دارای ۲۶ متر ارتفاع است، در نزدیکی شهر بابا حیدر واقع شده است. به همین دلیل رفتن به آن خیلی راحت و آسان است. این غار دارای دو دهانه است و برای وارد شدن به آن می توانیم از دهانه جلویی استفاده کنیم و زمانی که به آخر آن رسیدیم، از دهانه عقبی خارج شویم.

از دهانه پایانی غار، آب سرد و خنکی جاری است که از سر چشمه درون غار، نشات می گیرد. اگر از فضاهای بسته می ترسید و یا حس می کنید نمی توانید وارد غار شوید و در آن راه بروید، می توانید از سمت دیگر غار، آب گوارایی که جاری است را تماشا کنید و لذت ببرید. ورودی غار میان بوته های وحشی گون قرار دارد و به دلیل ارتفاع کوچک دهانه غار، وارد شدن به آن کمی سخت است.

آشنایی با غار مرموز و جادویی سراب

با توجه به این مکان، دست ساخته طبیعت است، از قدمت بسیار زیادی برخوردار است و به جرات می توانیم بگوییم هزاران سال طول کشیده است تا قندیل های آهکی درون غار ساخته شده اند.

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری

به همین جهت زمین شناسان اهمیت زیادی برای این مکان قائل هستند. اما در حالت کلی می توانیم غار را مربوط دوران کرتاسه بدانیم. نکته جالب دیگری که درباره غار وجود دارد این است که میان سایر غارهایی که در چهارمحال و بختیاری پیدا می شود، این مکان دارای درجه ۳ است. با مستر بلیط همراه باشید تا درباره این اصطلاح بیشتر بدانیم. زمانی که غارها یا سایر مکان های طبیعی کشف می شوند، از لحاظ درجه تاریخی و ارزشمندی برای میراث ملی، درجه بندی می شوند. برای مثال غارهایی که دارای درجه یک باشند، از لحاظ زمین شناختی اهمیت بسیار بالایی دارند و ورود عموم مردم به صورت گردشگر به آن ها ممنوع خواهد بود.

وجه تسمیه نام غار برگرفته از سرچشمه آب در این غار است. زمین‌های اطراف این غار نیز مربوط به یکی از تیره‌های اهالی شهر است. سراب در معنای واژه سراب معمول نیست، بلکه به معنی سرآب یا بالای آب است که در گویش محلی این منطقه متداول و رایج است.

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری

بعد از رسیدن به سرچشمه غار، یک راه باریک در طرف چپ چشمه قرار دارد که اگر مسیر آن را دنبال کنیم ما را به دهانه یک غار دیگر هدایت می‌کند. دهانه غار در میان صخره‌های زمخت و بوته‌های گون وحشی است و بیش از ۵۰ متر بالاتر از چشمه سراب، سمت چپ و ارتفاع آن در حدود ۲۴۰۰ متر است.

نحوه دسترسی و بازدید از غار سراب

این غار دارای دو دهانه برای ورود و خروج است. دهانه ورودی غار ارتفاع کمی دارد، به طوری که برای وارد شدن به آن باید کمی خم شوید. قسمت ابتدایی این مکان تاریک، ارتفاع کمی دارد اما هرچه جلوتر می رویم ارتفاع بیشتر می شود و به ۱۵ متر هم می رسد. در مسیر ابتدایی که طی می کنیم، قندیل های آهکی بسیار زیبایی را خواهیم دید که مانند چهل چراغ های باشکوهی از سقف غار آویزان هستند. بدون شک شکل گیری این سازه های زیبا و دیدنی، هزاران به طول انجامیده است.

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری

اگرچه سقف غار پر از قندیل های آهکی کوچک و بزرگ است، اما کف اتاق سطحی صاف دارد که علت آن هم حفاری ها و کنده کاری هایی است که روی آن انجام شده تا آن را برای تردد و عبور عموم مردم مناسب کند. زیباترین و معروف ترین قسمت غار نیز همین دالان پر از قندیل است.

همینطور که جلوتر برویم، به قسمتی خواهیم رسید که غار را به دو بخش بالا و پایین تقسیم کرده است. بدیهی است که این دو قسمت با یکدیگر اختلاف ارتفاع دارند. تفاوت ارتفاع آن ها حدود ۱۵ تا ۲۰ متر است و به همین دلیل در حالت کلی، ارتفاع غار را ۲۵ متر می دانیم. طول غار بسیار زیاد است اما تنها فاصله ای حدود ۶۰۰ متر بین دهانه ورودی و خروجی، قابل تردد و دسترسی است. بخش پایینی به عنوان بخش اصلی غار شمرده می شود که دارای راهروهای بسیاری است که هر کدام از آن ها نیز به قسمت های مختلف دیگری متصل می شوند.

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری

یکی از این راهرو ها به دهانه انتهایی متصل می شود که از آن آب سردی جاری است و به چشمه ای در نزدیکی این مکان طبیعی – تاریخی، ریخته می شود و علاقمندان و کسانی که به دلایل مختلف نتوانستند وارد فضای تاریک غار بشوند، می توانند با بازدید از آن سفر خود را کامل کنند.

دوست‌داران طبیعت و غارنوردان برای رفتن به غار سراب و دیدن تمام جاهای قابل دسترسی آن، باید مجهز به این مکان سفر کنند، در پیمودن مسیر غار، به دلیل وجود ارتفاعات مختلف سطح غار، و وجود سه حوضچه در این مسیر، ممکن است نیاز به تویوب یا قایق‌های بادی و حتی تجهیزات غواصی داشته باشند. بنابراین افراد عادی برای سفر کردن به این غار و دیدن جاذبه‌های آن باید با راهنما و یا یک تیم حرفه‌ای بروند. چون اگر به غار آشنایی نداشته باشند امکان بازدید از تمام قسمت‌های آن به تنهایی امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر برای دیدن غار نیاز به زمان‌بندی باشد، تجربه نشان داده است که پیمودن این غار در حدود ۵ الی ۶ ساعت به طول می‌انجامد.

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری

بنابراین اگر قصد لذت بردن از زیبایی‌ها و هیجانات موجود از پیمودن این غار را به صورت تفریحی و نه به طور فنی دارید می‌توانید با داشتن اندک امکاناتی برای دیدن غار، اقدام کنید.برای بازدید کامل و فنی از این غار باید تجهیزات کافی به همراه داشت، اما برای تفریح و دیدن غار ، به قصد سرگرمی می‌توان به تنهایی هم از غار،دیدن کرد این مکان بکر و طبیعی یکی از مکان‌های پرجاذبه شهرستان فارسان است که به دلیل داشتن هوای خنک مورد توجه گردشگران طبیعت‌دوست، از سراسر ایران بویژه در فصول بهار و پاییز است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد از تهران IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    4 0
    من از غار سراب باباحیدر - غارهای تاپو و غار کراحمد دزک - غار تانا شمس آباد و دهها غار در استان چهارمحال و بختیاری بازدید کرده ام بسیار زیبا هستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید