آیا شورای نگهبان به امثال منصوری یا کرباسچی مجوز حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی را می‌دهد؟

کلید مشارکت مردم در انتخابات در دست اصلاح‌طلبان است؟

سلام نو – سرویس سیاسی: رسانه‌های محافظه‌کار- یا همان اصولگرا- مدتی است که با شمشیر برهنه بالا گردن اصلاح‌طلبی ایستاده‌اند و به جریان اصلاح‌طلب می‌گویند که تحریم انتخابات عواقب سنگینی دارد.

در صریح‌ترین تهدید محمدرضا باهنر، چهره متنفذ اصولگرایان، به صراحت گفت که من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند». او با اشاره به حوادث سال ۱۴۰۱ گفت:«خارجی‌های گردن کلفت به جایی نرسیدند و این‌ها هم در این صورت رقیب خود را نظام تعریف کرده و خارج از نظام خواهند بود. در این صورت دیگر باید جوابگوی هسته سخت نظام باشند.» باهنر نهایتا با صراحت گفت:« اینکه دنبال تحریم باشند خروج از نظام است.»

بعد هم تحلیل پشت تحلیل نوشته شد که حجاریان، میردامادی، عبدی و ده‌ها چهره اصلاح‌طلب دیگر در حال دادن پالس تحریم هستند. حتی برخی فعالین سیاسی اصولگرا زمزمه تحریم انتخابات را با کنش‌های مسعود رجوی در اوایل انقلاب مقایسه کردند.

خلاصه این حرف چیست؟ این که اصلاح طلبان باید در انتخابات مشارکت کنند. حالا چرا جریانی که لذت حذف رقیب را در انتخابات ۹۸ مجلس و ۱۴۰۰ ریاست جمهوری کشید دنبال حضور اصلاح‌طلبان است؟ پاسخ مثل روز روشن است؛ افزایش مشارکت. اما مسئله و سوال اینجا است که آیا حضور اصلاح‌طلبان در افزایش مشارکت در انتخابات تاثیری دارد؟

پاسخ به این سوال هم تقریبا به شکل قطعی منفی است. شاید بپرسید چرا؟ واقعیت این است که از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ یا از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ شرایط اقتصادی و سیاسی بهبود محسوسی پیدا نکرده است. 

حتی اگر افقی هم برای تغییر بود و مردم سودای تغییر از طریق صندوق رای را داشتن جریان سیاسی اصلاح‌طلب فعلا انتخاب آنان نبود. در تمام سال گذشته سید محمد خاتمی برای بخش مهمی از مردم هیچ فرق با ابراهیم رئیسی نداشت. تکلیف حسن روحانی هم که در این وضع روشن است.

حتی اگر این مسئله را نیز نادیده بگیریم و بگوییم مردم به اصلاح‌طلبان فرصت می‌دهند، قطعا آن اصطلاح‌طلبان کسانی در قواره عبدالناصر همتی یا محمدرضا عارف نیستند. همتی اقتصاددانی محترم است، اما نامزد انتخابات ریاست جمهوری ضعیفی بود که در قواره انتخابات ۱۴۰۰ بود. امثال عارف هم که تکلیف مشخصی دارند و حتی وفادارترین هواداران اصلاحات با مدل کنش آن‌ها مشکل دارند.

آیا شورای نگهبان به امثال منصوری یا کرباسچی مجوز حضور در انتخابات را می‌دهد؟ پاسخ از همین حال روشن است: نه. در چنین وضعی باید به صراحت گفت که کلید مشارکت مردم در انتخابات در دست اصلاح‌طلبان نیست. باید پذیرفت زمان زیادی از آن دورانی گذشته که به امثال صادق زیباکلام می‌توانستند تاثیری در مشارکت داشته باشند.

تنها حاکمیت و دولت می‌توانند تصمیم بگیرند که با تصمیمات شجاعانه  کلید مشارکت مردم در انتخابات را در قفل بچرخانند و با باز کردن راه برای حضور چهره‌های متفاوت فضای انتخابات را عوض کنند. آن جا تازه می‌توان از تاثیر و عدم تاثیر اصلاح‌طلبان در انتخابات حرف زد.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید