در این یادداشت به جزئیات بیشتری در مورد نحوه تشخیص یک قطعه جعلی از یک قطعه واقعی می‌پردازیم.

قطعات یدکی اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟
به گزارش سلام نو به نقل از الف، با ساخت و تولید هر محصولی در بازار، پس از مدتی نسخه جعلی آن نیز ارائه میشود. این اتفاق در دنیای فناوری و صنعت خودرو نیز آشنا است، زیرا قطعات و لوازم جانبی تقلبی خودرو در آنها به طور آشکارا فروخته می شود.

قطعات یدکی خودرو نیز مانند تمام محصولات، در دو دسته بندی اصلی و تقلبی قرار میگیرد. در این یادداشت به جزئیات بیشتری در مورد نحوه تشخیص یک قطعه جعلی از یک قطعه واقعی می‌پردازیم. اما قبل از آن ابتدا باید با انواع مختلف سازندگان قطعات یدکی واقعی در صنعت آشنا شوید.

قطعات یدکی اورجینال

تجهیزات اورجینال (OE)، نام دیگر قطعات یدکی اصلی، قطعاتی است که هنگام ساخت خودرو به همراه آن عرضه می‌شود. اغلب اوقات، این قطعات یدکی خودرو مطمئن‌ترین انتخاب هستند. زیرا آن‌ها برای آن مدل ماشین خاص ساخته شده‌اند و با گارانتی سازنده عرضه می‌شوند. تنها عیب این قطعات قیمت بالای آنها است.


قطعات یدکی OEM

OEM مخفف Original Equipment Manufacturer است و شرکتی خارج از شرکت اصلی معمولا این قطعات یدکی را تولید می‌کند. تنها تفاوت این قطعات با قطعات یدکی اصلی این است که توسط شرکتی متفاوت ساخته شده‌اند. هم‌چنین آن‌ها در جعبه‌ای با نام سازنده OEM عرضه می‌شوند. بیشتر اوقات، قطعات یدکی OEM قیمت کمتری نسبت به قطعات یدکی اصلی دارند و گاهی اوقات می‌توانید بدون ابطال گارانتی خودرو از آن‌ها استفاده کنید.

قطعات یدکی اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

قطعات یدکی پس از فروش

قطعات یدکی پس از فروش به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جایگزین ارزانتری برای قطعات یدکی اصلی خودروها باشند. به این محصولات، قطعات جایگزین یا الگو نیز می‌گویند. کیفیت این قطعات یدکی پس از فروش بسته به سازنده آنها متفاوت است.


قطعات یدکی تقلبی

تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) و شرکت‌های خدمات پس از فروش قطعات یدکی خودروها را تولید می‌کنند و این قطعات یدکی با استانداردهای ایمنی و کیفیت صنعت خودرو مطابقت دارد. از طرف دیگر، قطعات تقلبی که این روزها عرضه آنها در بازار زیاد شده، ممکن است شبیه به قطعات واقعی به نظر برسند با این تفاوت که مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها نامرغوب است.

مطالعه نکات زیر می‌تواند به خریداران کمک کند تا تفاوت بین اقلام واقعی و تقلبی را تشخیص دهند:

بسته بندی

اکثر محصولات تقلبی در بسته‌بندی‌های ارزان و بی‌کیفیت عرضه می‌شوند، در حالی که قطعات یدکی واقعی معمولا در بسته‌بندی‌های باکیفیت عرضه می‌شوند و با دقت ارسال می‌شوند. بسته‌ها را مقایسه کنید و به جزئیات کوچک مانند چاپ، مواد جعبه، ضخامت آن و باقی موارد توجه کنید.

شماره‌های سریال یا هولوگرام

تمام قطعات ساخته شده توسط سازنده تجهیزات اصلی (OEM) دارای شماره سریال هستند. همچنین هولوگرام هایی دارند که می توان از آن‌ها برای ردیابی شرکت سازنده استفاده کرد.

کد QR

اکثر قطعات یدکی دارای یک QR Code هستند که برای اطمینان از واقعی بودن آن‌ها میتوان با گوشی هوشمند اطلاعات آن را اسکن کرد. هر قطعه یدکی دارای QR Code است که به پیگیری محصول نیز کمک می کند.

برچسب های RFID

قطعات OEM/OES با ارزش بالا دارای یک برچسب RFID هستند که به سازنده اجازه می‌دهد آن‌ها را ردیابی کند. برچسب‌های RFID می‌توانند بسیار مفید باشند. سازنده می‌تواند بررسی کند که آیا قطعاتی که مشتریان دریافت می‌کنند واقعی هستند یا خیر.

غلط املایی

برای خرید محصول همیشه به صحیح بودن نوشتههای روی جعبه و دستورالعمل‌ها دقت کنید. اطلاعات چاپ شده روی قطعات یدکی تقلبی در اکثر مواقع دارای غلط املایی و انشایی هستند.

دستورالعمل‌های ناقص

اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های چاپ شده روی بسته قطعات یدکی کامل باشد. بیشتر قطعات یدکی تقلبی به اطلاعات، نمودارها و یا جمله‌های بی سر و ته روی جعبه بسنده میکنند.

قطعات ناهماهنگ

به دنبال تفاوت در رنگ، وزن، اندازه و... بین قطعات قدیمی و جدید خریداری شده باشید. یک قطعه یدکی تقلبی ممکن است تفاوت‌های کوچکی با نمونه داشته باشد، مانند بست‌هایی که مطابقت ندارند.

قیمت پایین تر

قطعات یدکی اصلی به دلیل عملکرد خوب آن‌ها گران‌تر هستند. بنابراین، اگر یک قطعه یدکی را با قیمت بسیار پایین خریداری کنید، احتمال تقلبی بودن آن بسیار زیاد است. اکثر قطعات واقعی نیز دارای گارانتی هستند، بنابراین هنگام خرید قطعه یدکی، در مورد گارانتی از فروشنده سوال کنید.

درکل باید اشاره کرد خرید و استفاده از قطعات یدکی تقلبی نتایجی مانند خطر خرابی یا آتشسوزی موتور، خرابی ترمز، خطرات الکتریکی و بسیاری خطرات دیگر را برای مصرف کننده ایجاد میکند.

متأسفانه، تشخیص یک قطعه جایگزین اصلی از یک قطعه تقلبی همیشه هم آسان نیست، زیرا محصولات تقلبی‌ اغلب به گونهای مهندسی می‌شوند که شبیه به محصول واقعی باشند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید