دو روز پس از اعلام اسامی کابینه جدید نخست وزیر فرانسه باز هم بیش از 60 درصد فرانسوی‌ها نسبت به آن ابراز عدم رضایت کردند تا مشکلات مکرون پا برجا باشد و دیگه اعتراضات فراسنه با حرارت بجوشد.

دیگ جوشان فرانسه منفجر می‌شود؟ / مردم کابینه جدید را نپسندیدند

به گزارش سلام نو، به نق از ایرنا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با ابقای الیزابت بورن نخست وزیر دیروز جمعه میزبان نخستین ترکیب کابینه جدیدی بود که بورن روز پنجشنبه فهرست آن را پس از ترمیم اعلام کرد.

وزرای جدید قرار است روز دوشنبه نخستین شورای وزرا را با حضور بورن تجربه کنند.

به گزارش روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، تازه‌ترین نظرسنجی که توسط موسسه اودکسا (Odoxa-Backbone Consulting) صورت گرفت، نشان می‌دهد که دو سوم فرانسویان امیدوار بودند نخست وزیر تغییر کند و حالا هم از هر ۱۰ فرانسوی ۶ نفر از این ترمیم راضی نیست.

این میزان نارضایتی از کابینه از سال ۲۰۱۷ میلادی و آغاز دور نخست ریاست جمهوری مکرون بی‌سابقه بوده است. دلیل اصلی هم آن است که ۶۲ درصد فرانسویان به تغییر نخست وزیر امیدوار بودند.

همچنین سه چهارم مردم فرانسه (۷۴ درصد) استنباط می کنند که دولت جدید دقیقاً همان سیاست قبلی را دنبال خواهد کرد.

در میان ناراضیان از تغییر و ترمیم کابینه فرانسه، بیشترین تعداد (۷۹ درصد) به حزب راست افراطی «مجمع ملی» گرایش دارند و طرفداران احزاب «فرانسه تسلیم ناپذیر» چپ‌گرا و «اروپ-اکولوژی سبزها» به ترتیب با ۷۳ و ۶۹ درصد نارضایتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

چهره‌های جدید کابینه فرانسه چه کسانی هستند؟

در میان احزاب سنتی مخالف دولت که راست و چپ میانه هستند، میزان نارضایتی از کابینه جدید به ترتیب ۵۹ درصد نزد حزب سوسیالیست و ۴۰ درصد در میان حزب جمهوری‌خواه اعلام شده است. در این میان تنها حزب رنسانس است که با موافقت ۹۴ درصدی طرفدارانش در پشت سر الیزابت بورن و کابینه جدید قرار گرفته است.

دیگه جوشان فرانسه منفجر می‌شود؟ / مردم کابینه جدید را نپسندیدند

بنابر این نظرسنجی ۷۲ درصد فرانسویان با تغییر مارلن شیاپا (Marlène Schiappa) وزیرمشاور اقتصاد اجتماعی و همبستگی و ۶۶ درصد نیز با تغییر پاپ اندیا (Pap Ndiaye) وزیر آموزش عمومی موافق هستند. همچنین حدود نیمی از مردم (۴۸ درصد) از برکناری فرانسوآ برائن (François Braun) وزیر بهداشت استقبال کردند. همچنین ۶۰ درصد از فرانسویان با برکناری الیویه کلن (Olivier Klein) از وزارت مسکن و شهرسازی و و ژان کریستف کومب (Jean-Christophe Combe) از وزرات همبستگی، خودکفایی و افراد دارای معلولیت حمایت کردند.

به گزارش لو فیگارو، تازه‌واردان به کابینه نیز کم با چالش مواجه نیستند. بورن در حالی اورلیان روسو (Aurélien Rousseau) را برای وزارت بهداشت انتخاب و معرفی کرد که ۶۳ درصد فرانسویان می‌گویند او را نمی‌شناسند. به این ترتیب تنها ۱۹ درصد فرانسویان از حضور وی در کابینه اعلام رضایت کردند.

وزیر مشاور حساب‌های عمومی گابریل اتال (Gabriel Attal) چهره جوان کابینه و آشنا برای مردم هم برای تصدی وزارت آموزش عمومی انتخاب شده است که موافق و مخالفانش تقریبا برابر هستند؛ ۳۸ درصد سوال‌شوندگان از ورود او به وزارتخانه جدید راضی و ۳۸ درصد از این امر متاسف هستند.

وضعیت برای اُرور برژه (Aurore Bergé) هم به همین منوال است و این چهره از حزب رنسانس که برای تصدی وزارت همبستگی معرفی شده تنها برای ۴۹ درصد مردم شناخته شده است و به همین ترتیب ۲۵ درصد سوال‌شوندگان با انتصاب وی موافق و همین میزان با این انتخاب مخالف هستند.

دولت فرانسه در فروردین ماه بی‌توجه به ماه‌ها اعتراضات مردمی به اصلاحات قانون بازنشستگی، گام‌های نهایی برای اجرایی شدن این اصلاحات جنجالی را برداشت. فرانسه به این ترتیب با معترضانی که صدایشان به جایی نمی‌رسید و مخالفان سیاسی کلافه از مخالفت‌های بی‌نتیجه در وضعتی قرار گرفت که کارشناسان از آن با عنوان «وخیم‌ترین بحران دمکراتیک» کشور یاد کردند.

در نهایت مکرون رئیس جمهوری فرانسه د۲۹ فروردین در ویدئویی ضبط شده که گفت‌وگو با مردم کشورش قلمداد شد و آمار بیش از ۱۵ میلیون بیننده را به‌عنوان اظهار نظری رسمی پس از امضای نهایی اصلاحات جنجالی بازنشستگی از آن خود کرد، به نخست وزیر دستور داد تا ظرف ۱۰۰ روز آینده آرامش را به کشور بازگردانده و مخالفان اصلاحات بازنشستگی را آرام کند.

رسانه‌های فرانسوی اقدام بورن در ترمیم کابینه را در حالی نتیجه ۱۰۰ روز مهلت داده شده از سوی رئیس جمهوری قلمداد می‌کنند که این کشور در هفته‌های گذشته هم با موجی از ناآرامی و اعتراض این بار به عملکرد پلیس و رفتار خشونت بار آن با مردم عادی و بیشتر اقلیت‌های نژادی مواجه شد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید