خبر تقلب در کنکور سراسری چند وقتی است که به سوژه رسانه ها بدل شده است، اما واقعاً ماجرا چیست؟

خبر تقلب ۱۰۰۰ نفر در کنکور صحت دارد؟ + ماجرا چیست؟ / فیلم

به گزارش سلام نو، علی خضریان (سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی) در برنامه جهان آرا: اولین بار یک خبرنگار و یک خبرگزاری، این ادعا را مطرح کرد که در کنکور ۱۴۰۱، هزار نفر تقلب کرده‌اند و حالا که سازمان سنجش می‌خواهد آنها را از دانشگاه خارج کند، مجلس اجازه نداده است.

چند سالی است که تقلب در کنکور سراسری سر زبان‌ها افتاده‌است و مسئولان مربوطه مصاحبه‌های فراوانی در این خصوص انجام داده‌اند. اخیراً هم رئیس سازمان سنجش از اقلام مورد استفاده در تقلب‌ها رونمایی کرد.

اما پرسش اینجاست که آیا اتفاق جدیدی رقم خورده‌است و آیا باب جدیدی در برگزاری کنکور یا در سازمان سنجش گشوده شده‌است که مسیر تقلب را هموارتر گردانیده‌است؟

پاسخ این سؤال را نباید نه در برگزاری کنکور و نه در سازمان سنجش و نه آموزش‌وپرورش پی‌جویی کرد، بلکه علت فراوان شنیدن اخبار درباره تقلب در کنکور را باید در پیشرفت و دم دست‌شدن فناوری یافت.

بدین ترتیب که در ابتدا باید دانست، انگیزه برای تقلب در کنکور همواره وجود داشته‌است، اما در چند سال اخیر با پیشرفت فناوری امکان‌های بیشتری برای تحقق بخشیدن به این انگیزه فراهم شده‌است. در جهت مقابل نیز، باز هم با پیشرفت فناوری امکانات برای شناسایی افرادی متقلب و تجهیزات تقلب فراوان شده‌است.

همه این رویارویی‌ها در بستر فضای مجازی بازتاب فراوانی پیدا می‌کند. اگر در گذشته تعداد کمی از میزان تقلب و نحوه آن اطلاع پیدا می‌کردند، اکنون هر آنکس که به فضای مجازی دسترسی دارد، خواه‌ناخواه با این اخبار مواجه می‌شود. برخی از تصمیمات مسئولان نیز بر تنور اخبارهایی درباره تقلب در کنکور می‌افزاید و توجه افراد بسیاری را که حتی درگیرودار کنکور نیستند، به خود جلب می‌کند؛ مانند اختلال در اینترنت همگانی و زمان برگزاری کنکور.

اما پرسش مهم این است که چه باید کرد؛ راه حل اول که سهل‌الوصول‌تر است، مقابله با تقلب با به کارگیری فناوری‌های جدید است. همان‌گونه که پیشرفت فناوری امکان‌های تقلب را گسترش داده‌است، مقابله با آن نیز تنها با فناوری ممکن است. راه‌حل دوم، تعیین مجازات سنگین (محرومیت مادام‌العمر از تحصیل) برای متقلبان و از آن مهم‌تر رسانه‌ای‌کردن آن، البته بدون نام و نشان است؛ حتی اگر سنگین‌ترین مجازات‌ها اتفاق بیفتد، اما به نحوه گسترده‌ای رسانه‌ای نشود، نمی‌تواند جلوی گسترش پدیده تقلب را در کنکور بگیرد.

در نهایت، باید بدانیم تا زمانی که تقاضا برای دانشگاه، به‌خصوص رشته‌های خاص، بسیار زیادتر از ظرفیت دانشگاه‌باشد، انگیزه برای تقلب در آزمون ورودی هم زیاد می‌شود. به همین‌سبب راه‌حل اساسی که البته با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت محقق می‌شود، ایجاد مسیرهایی غیر از دانشگاه برای فارغ‌التحصیلان مدرسه‌ای است.

در پایان نیز باید به این نکته اشاره کرد که مسئله تقلب در کنکور دستاویز مناسبی برای ملغی‌کردن اصل کنکور نیست؛ یعنی نمی‌توان گفت که، چون در کنکور تقلب می‌شود، پس کنکور گذرگاه مناسبی برای ورود به دانشگاه نیست، چراکه امکان تقلب در بقیه انواع گزینش، مانند آزمون‌های کتبی نهایی، اگر بیشتر نباشد، همواره وجود دارد و این اتفاق عجیبی نیست؛ در جهان فناورانه زندگی می‌کنیم!

کد خبرنگار: ۱۵
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید