رئیس جمهوری ترکیه درخصوص از سرگیری روابط بین آنکارا و دمشق نیز توپ را به زمین دولت سوریه انداخت.

اردوغان: نمی توانیم از شمال سوریه خارج شویم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در فرودگاه آتاتورک استانبول قبل از سفر به عربستان سعودی در این باره گفت: ما درهای ارتباط با طرف سوری را نمی‌بندیم. سازوکار چهارجانبه‌ای که ایجاد شده در حال کار در این زمینه است.

وی گفت: ذهن ما درباره دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بسته نیست و امکان دیدار ما وجود دارد، تمامی موارد در این زمینه به موضع آنها (سوری‌ها) نسبت به ما و روابط آنها با ما بستگی دارد.

اردوغان برای توجیه کردن حضور نظامی کشورش در شمال سوریه که دولت سوریه آن را "اشغالگری" می داند و خواهان پایان دادن به آن است، افزود: متاسفانه بشار اسد می‌خواهد ترکیه از شمال سوریه خارج شود و این امکان پذیر نیست، چراکه ما در آنجا و مرزهای خود با "تروریسم" می‌جنگیم. منظورم این است تا زمانی که این تروریست‌ها در سوریه و مرزهای ما مستقر هستند، چگونه از آنجا خارج شویم؟

وی همچنین ابراز عقیده کرد: از مناطق شمالی سوریه تهدیدات مستمری متوجه ترکیه می‌شود. ما به دنبال رویکرد عادلانه هستیم و پس از یافتن این رویکرد عادلانه می‌توانیم از این مرحله فراتر برویم.

این درحالی است که پیشتر «نضال قبلان» سفیر سابق دمشق در آنکارا در سخنانی درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال انجام دیداری میان رؤسای جمهور ترکیه و سوریه، تاکید کرده بود که بشار اسد رئیس جمهور سوریه تنها درصورت برآورده شدن خواسته‌های دمشق با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود دیدار خواهد کرد.

سفیر سابق سوریه در ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در این باره اظهار داشت که مهمترین شرط سوریه برای انجام دیدار میان بشار اسد رئیس جمهوری این کشور و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای وی خروج نظامیان آنکارا از خاک سوریه است.

قبلان خاطرنشان کرد: خروج نظامیان ترکیه یکی از شروط غیر قابل مذاکره و چشم پوشی دولت بشار اسد است.

پیشتر نیز «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که آنکارا برنامه‌ای برای دیدار رجب طیب اردوغان و بشار اسد روسای جمهور ترکیه و سوریه در کوتاه مدت ندارد.

ابراهیم کالین در مصاحبه با شبکه آ.خبر گفت: هیچ تاریخی برای این دیدار برنامه ریزی نشده است ولی وزرا و روسای سازمان‎های اطلاعات دو طرف در حال رایزنی در این باره هستند

وی بیان کرد: پس از مذاکره مسئولان مربوطه، تکمیل پرونده، تعیین دستور کار و پیگیری روند تا یک نقطه مشخص، ممکن است در مقطعی جلسه دیدار دو رییس جمهور برگزار شود.

ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

این در حالی است که آنکارا ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیرقانونی برای عقب راندن شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان

آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به این شبه نظامیان پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است و در حالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های تروریستی است، دمشق این اقدام را بهانه ای برای اشغالگری می‌داند.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رییس دوره‌ای شورای امنیت، نسبت به حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک خود اعتراض کرده و خواستار خروج این "نیروهای اشغالگر" از سوریه شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید