احتمالا شما هم دیده‌اید که خیلی از خانم‌ها برای از بین بردن لکه از این نوع سرکه استفاده می‌کنند. اگر روی مبل‌های پارچه‌ای شما هم اثر انگشت یا هر گونه لکه دیگری مثل لکه چربی و روغن وجود دارد می‌توانید با استفاده از سرکه سفید به راحتی آن را پاک کنید.

آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای و شستن مبل در خانه

تمیز کردن مبل پارچه ای یکی از کارهایی است که باید در زمان نظافت منزل، حتما به آن توجه کنید. مبل‌های پارچه‌ای به سرعت لکه می‌گیرند و در صورتی که به‌صورت مرتب تمیز نشوند، این لکه‌ها بر روی آن‌ها ماندگار خواهد شد. لکه‌هایی مثل لکه‌های نوشیدنی، مواد غذایی و... باعث می‌شود مبل شما نامرتب و کثیف به نظر برسد. به نظر خیلی از خانم‌های خانه‌دار تمیز کردن مبل پارچه‌ای یکی از سخت‌ترین مراحل نظافت منزل به شمار می‌رود و افراد زیادی هم هستند که این موضوع را تایید می‌کنند.

مبل‌های پارچه‌ای خیلی حساس هستند و در صورتی که نظافت آن‌ها به‌درستی انجام نشود، ممکن است باعث گسترده‌تر شدن آلودگی و آسیب رسیدن به پارچه مبل شوید. البته اگر نظافت را به‌صورت اصولی و طبق دستورالعمل‌های موجود انجام دهید می‌توانید مبل‌های خودتان را با خیال راحت تمیز کنید و هیچ آسیبی به آن‌ها نرسد. پس اگر مبل‌هایتان لک گرفته و می‌خواهید آن‌ها را تمیز کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا تمامی ترفندهای لازم برای تمیز کردن مبل‌های پارچه‌ای را به شما آموزش دهیم.

بیاد داشته باشید اگر وقت کافی برای تمیز کردن مبل خود ندارید می‌توانید از خدمات مبل شویی آچاره با قیمت مقرون بصرفه استفاده کنید.

تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای نظافت مبلمان پارچه ای، تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه است. در این روش از سرکه سفید استفاده می‌کنیم زیرا سرکه قرمز ممکن است باعث لک گرفتن بیشتر مبل شود. سرکه سفید دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است و توانایی زیادی در از بین بردن بو و لک دارد.

احتمالا شما هم دیده‌اید که خیلی از خانم‌ها برای از بین بردن لکه از این نوع سرکه استفاده می‌کنند. اگر روی مبل‌های پارچه‌ای شما هم اثر انگشت یا هر گونه لکه دیگری مثل لکه چربی و روغن وجود دارد می‌توانید با استفاده از سرکه سفید به راحتی آن را پاک کنید.

آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای و شستن مبل در خانه

نکته: به یاد داشته باشید که سرکه گزینه مناسبی برای شستشوی کامل مبل نیست و فقط برای از بین بردن لکه‌ها کاربرد دارد. مهم‌ترین کاربرد سرکه از بین بردن آثار چربی و روغن از روی مبل است و به همین خاطر فقط در صورتی که مبل‌ها لک شده‌اند می‌توانید با استفاده از کمی سرکه این لکه‌ها را برطرف کنید.

نحوه نظافت مبل پارچه ای با سرکه

قبل از اینکه از سرکه برای تمیز کردن مبل‌های خودتان استفاده کنید، کمی از آن را روی قسمت‌های پشتی مبل امتحان کنید تا مطمئن شوید که پارچه مبل به آن واکنش نمی‌دهد. البته سرکه یک نوع اسید ضعیف است و معمولا مشکلی برای شما به وجود نخواهد آورد اما با این وجود باز هم بهتر است هنگام کار با مواد شوینده ابتدا آن را تست کنید.

مواد لازم برای نظافت مبل پارچه ای با سرکه به شرح زیر است:

  • مسواک قدیمی یا اسفنج زبر
  • آب ولرم
  • سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • اسپری خالی

برای نتیجه بهتر توصیه می‌کنیم که از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. ترکیب این دو ماده در کنار هم می‌تواند تقریبا هر نوع لکه‌ تازه‌ای را از بین ببرد. به همین خاطر این محلول را همیشه آماده داشته باشید تا به محض اینکه روی مبل‌ها لکه گرفت بتوانید آن‌ها را پاک کنید.

ابتدا چربی‌ها را با استفاده از یک قاشق و با حوصله کامل از روی مبل بردارید. زیر چربی‌ها احتمالا یک لکه بزرگ نقش بسته است. روی آن را به صورت کامل با جوش شیرین بپوشانید. تلاش کنید که فقط روی لکه جوش شیرین قرار بگیرد و با بقیه قسمت‌ها کاری نداشته باشید.

سپس سرکه سفید را که از قبل داخل اسپری ریخته‌اید، روی جوش شیرین اسپری کنید. جوش شیرین و سرکه با هم واکنش نشان می‌دهند و شروع به جوشیدن می‌کنند. کمی منتظر بمانید تا جوشیدن آن‌ها به پایان برسد. اکنون می‌توانید محل لکه را با استفاده از اسفنج پاک کنید.

آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای و شستن مبل در خانه

توجه داشته باشید که نیازی نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید و فقط کافیست ترکیب سرکه و جوش شیرین را از روی مبل پاک کنید. در صورتی که لکه تازه ایجاد شده باشد، اثر آن به راحتی از بین می‌رود اما برای لکه‌های قدیمی‌تر ممکن است نیاز باشد یکبار دیگر این مرحله را تکرار کنید. در نهایت نیز با استفاده از اسفنج مرطوب محل موردنظر را پاک کنید. تا آثار سرکه نیز به صورت کامل از بین برود.

شستشوی مبل پارچه ای با جوش شیرین

جوش شیرین نیز مانند سرکه یک ماده ضدعفونی کننده و تمیز کننده طبیعی است و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای تمیزکننده‌های صنعتی باشد. این ماده به دلیل خاصیت قلیایی که دارد می‌تواند در انواع سطوح مختلف به کار گرفته شود و هیچگونه آسیبی به سطوح وارد نمی‌کند. برای تمیز کردن مبل با جوش شیرین ابتدا کوسن‌ها و قسمت‌های جدا شونده مبل را بردارید و تمامی قسمت‌های مبل از جمله گوشه‌ها، ترک‌های بین سطوح و... را با استفاده از جارو برقی به خوبی تمیز کنید.

سپس یک لایه با ضخامت مناسب از جوش شیرین را بر روی تمامی قسمت‌های مبل بپاشید و با یک برس نرم آن را مالش دهید تا به بافت پارچه نفوذ کند. به هیچ عنوان از برس‌های سیمی و ضخیم استفاده نکنید زیرا باعث آسیب رسیدن به بافت پارچه خواهد شد. یک تا دو ساعت صبر کنید تا تمام رطوبت و بوی بد پارچه توسط جوش شیرین جذب شود.

در نهایت جارو برقی را روی دور تند قرار دهید و تمام سطح مبل را با استفاده از آن جارو بکشید. بلافاصله می‌توانید نتیجه کار و تفاوت آن را مشاهده کنید.

علاوه بر تمیز کردن مبل با جوش شیرین، می‌توانید از این روش برای تمیز کردن تشک خوشخواب نیز استفاده کنید تا تمام بوی بد آن را به خوب جلب کند. از آنجایی که جوش شیرین یک ماده طبیعی و قلیایی است هیچ آسیبی نیز به بافت پارچه‌ها شما وارد نمی‌کند.

آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای و شستن مبل در خانه

شستشوی مبل با شامپو فرش

شامپو فرش علاوه بر اینکه برای شستشوی فرش و قالی کاربرد دارد، یک ماده خیلی خوب برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای هم به شمار می‌رود. تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش خیلی راحت است و علاوه بر این هزینه کمتری هم برای شما به دنبال دارد. معمولا فقط با استفاده از یک عدد شامپو فرش می‌توانید تمامی مبل‌های خودتان را تمیز کنید. اما برای اینکه مبل‌هایتان آسیب نبینند باید طبق دستورالعمل اقدام کنید و خیلی هم مراقب باشید.

قبل از شروع به کار ابتدا سطح مبل را به خوبی تمیز کنید و حتی المقدور سطح آن را جارو برقی بکشید. معمولا سطح مبلمان پر از مو و پرز است و بهتر است قبل از شستن آن، با استفاده از غلطک پرزگیر، این پرزها را هم جمع‌آوری کنید. پس از تمیز کردن کامل مبل می‌توانید مرحله بعدی، یعنی شستن آن با شامپو فرش را آغاز کنید. همچنین بهتر است قبل از شروع فرش زیر مبل را هم کنار بزنید تا احتمال کثیفی آن را به حداقل برسانید.

تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش کار ساده ای است. ابتدا یک ظرف بزرگ (ترجیحا لگن لباسشویی) را تا نیمه با آب ولرم پر کنید. با مطالعه برچسب روی شامپو فرش، مقدار مناسبی از آن را با آب ترکیب کنید. می‌توانید از درب ظرف به عنوان پیمانه استفاده کنید. سپس با دست آب و شامپو را به خوبی با هم مخلوط کنید تا کاملا کف کند. پس از کف کردن محلول، می‌توانید آن را روی مبل بکشید.

البته نمی‌توانید شامپو فرش را به صورت مستقیم روی مبل بپاشید و باید از یک پارچه تمیز برای شستشوی مبل‌های خودتان استفاده کنید. با استفاده از پارچه کتان یا نخی کف روی آب را بگیرید و سپس با همین کف به خوبی همگی قسمت‌های مبلمان را تمیز کنید. قسمت‌های زیرین و جدا شونده را هم به هیچ وجه فراموش نکنید. کار تیز کردن مبل را به آرامی و بدون فشار ادامه دهید.

پس از اینکه تمام قسمت‌های مبل را دستمال کشیدید، باید کفی که روی آن قرار گرفته است را به دقت تمیز کنید. از یک پارچه تمیز و بزرگ برای این کار استفاده کنید و همه کف‌های اضافی را بگیرید. سپس آب و شامپو فرش موجود در ظرف را خالی کنید و به جای آن آب بریزید. پارچه را به خوبی مرطوب کنید و آب اضافی آن را بگیرید.

آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای و شستن مبل در خانه

سپس با استفاده از همین پارچه، مبلمان را آبکشی کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که همه آلودگی‌ها از روی مبل و کاناپه پاک شوند و هیچ اثری از شامپو فرش بر روی آن باقی نماند.

پاک کردن لکه خودکار از مبل پارچه‌ای

خودکار یکی از وسایلی است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و به همین خاطر امکان باقی ماندن لکه آن روی فرش یا مبل نیز وجود دارد. ممکن است کودک شما روی مبلتان نقاشی کشیده شده باشد یا جوهر خودکار به صورت سهوی روی آن ریخته باشد اما نگران نباشید! زیرا روش‌های زیادی برای پاک کردن لکه خودکار و تمیز کردن مبل پارچه ای وجود دارد. در ادامه بهترین روش برای پاک کردن لکه خودکار از روی مبل پارچه‌ای را یاد می‌گیریم.

در صورتی که لکه تازه است و مدت زیادی از ریختن جوهر روی مبل نگذشته است، با استفاده از یک عدد دستمال کاغذی، به صورت ضربه‌ای به جوهر ضربه بزنید. مراقب باشید که به هیچ عنوان دستمال را روی آن نکشید زیرا باعث پخش شدن بیشتر جوهر خواهید شد. سپس از ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه خودکار استفاده کنید.

ابتدا تقریبا یک قاشق غذاخوری سرکه روی لکه بریزید و پس از آن ۴ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی روی آن بریزید. همچنین می‌‎توانید سرکه و مایع ظرفشویی را از قبل به خوبی با هم مخلوط کنید و سپس آن را روی لکه بریزید.

حدود یک ربع اجازه دهید مواد روی مبل بمانند و سپس با یک دستمال نخی تمیز و نم شده روی لکه ضربه بزنید تا کاملا از بین برود. در صورتی که حجم جوهر ریخته شده خیلی زیاد است، ممکن است نیاز باشد که چند بار این مراحل را تکرار کنید تا لکه به صورت کامل پاک شود اما اگر لکه خیلی زیاد نیست، با یک بار انجام دادن این روش نیز به صورت کامل پاک خواهد شد.

یک روش دیگر هم برای تمیز کردن مبل پارچه ای و پاک کردن لکه جوهر وجود دارد و آن هم استفاده از الکل است. مقدار الکل صنعتی ایزوپروپیل را روی لکه بریزید و با استفاده از دستمال به صورت ضربه‌ای روی آن بزنید تا جوهر به صورت کامل جذب دستمال شود.

نکته: مثل همیشه قبل از اینکه از الکل یا سرکه روی مبل خودتان استفاده کنید، کمی از آن را روی قسمت‌های پشتی مبل بکشید تا مطمئن شوید پارچه مبل به آن واکنش نشان نمی‌دهد.

در صورتی هم که جوهر خودکار روی مبل شما کشیده نشده است و فقط با خودکار روی آن نقاشی کشیده شده است، می‌توانید از پد لاک پاک کن استفاده کنید. این پدها کاربرد زیادی برای پاک کردن رد خودکار دارند و با کشیدن آن روی جای خودکار می‌توانید لکه های موجود را به صورت کامل از بین ببرید.

سخن نهایی

پاک کردن لکه از روی مبل، به خصوص اگر لکه‌ها تازه باشند خیلی راحت است. فقط کافیست دستورالعمل‌ها ذکر شده را به دقت دنبال کنید تا بتوانید هرگونه لکه‌ای را به سادگی و در کوتاه‌ترین مدت ممکن از بین ببرید.

منبع: وبلاگ آچاره

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید