فریدون مجلسی با اشاره به اینکه چین نه‌تنها در اقتصاد و صنعت بلکه در حوزه نظامی هم به استانداردهای اروپایی نزدیک شده است می‌گوید که دوران جهان تک قطبی به پایان رسیده است.

چین و آمریکا؛ دعوا برای جهان تک قطبی جدید یا مفاهمه همه‌جانبه؟

«داووس تابستانی» دیروز اولین نشست خود را پس از سه سال وقفه ناشی از همه‌گیری کرونا، آغاز کرد. نخست‌وزیر چین تلاش‌های غرب برای «خطر زدایی» از اقتصاد کشورهای غربی را «گزاره‌ای نادرست» خواند و به سیاست‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که هدف آن کاهش اتکا به چین است، پاسخ داد. به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد به‌صورت نرم با روسیه و چین مقابله کند.غرب مسکو را به تله انداخت و بعد از ۱۶ ماه جنگ بیش از ۲۰۰ هزار کشته و ۸۰۰ میلیارد دلار خسارت روی دست روسیه گذاشت.غرب ممکن است تلاش کند چین را هم مثل روسیه به تله بیندازد. تضاد منافع بین چین و آمریکا با سالهاست ادامه دارد. این در حالی است که حجم تجارت بین دو کشوردر سال۲۰۲۲ حدود ۷۵۹ میلیارد دلار بوده است. این امکان وجود دارد که پکن مانند مسکو با حمله به تایوان در تله غرب بیفتد.

به گزارش سلام نو، در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایران انجام داده است. مجلسی در پاسخ به این پرسش که آیا چین و روسیه به دنبال بازسازی جهان دوقطبی هستند یا خیر، گفت:  واقعیت این است که آمریکا در حال طی کردن دوران گذار و عبور از توهم ناشی از فروپاشی شوروی است.این کشور به این نتیجه رسیده که باید از نگاه دوقطبی یا تک‌قطبی در جهان دوری کند. در زمان حیات شوروی دولت حاکم بر مسکو به‌طور علنی یک اقدام مشهود را در ارتباط با گسترش کمونیسم پیش‌گرفته بود و درنهایت باعث شد که غرب و ناتو به‌شدت با یکدیگر متحد شوند و این روند تا جایی پیش رفت که شیوع کمونیسم باعث شد که یک دوقطبی مشخص در جهان پدید آید.

وی ادامه داد: در آن دوران اگر یک کشور طرفدار تفکر چپ بود به‌سرعت از سوی ایالات‌متحده طرد می‌شد و به همین دلیل آمریکا پس از فروپاشی شوروی این پیام را به دنیا مخابره کرد که ایالات‌متحده یکه‌تاز عرصه سیاست است. بر همین اساس چین آرام‌آرام از سال ۱۹۷۸ خود را از تفکر رادیکال چپ خلاص کرد اما همچنان کلیات این ایدئولوژی را نگه‌داشته است ولی با بازسازی اقتصادی خود به دوران جدید وارد شد. این در حالی است که غرب زمانی به خود آمد که متوجه شد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و وضعیت حیات خود را درخطر دید. به همین جهت است که سناریوهای جدید از سوی غرب علیه پکن شکل می‌گیرد.

این دیپلمات ایرانی افزود: به‌عنوان‌مثال ایالات‌متحده با همکاری اروپا، تایوان را در مقابل چین قراردادند تا بتوانند درنهایت پکن را مشغول کنند و این در حالی است که اروپا هم نمی‌داند که آیا باید از تایوان حمایت کند یا اینکه موضع سکوت را برگزیند.  دراین‌بین باید متوجه بود که به‌موازات تمام این تنش‌ها چین هم‌زمان به‌عنوان یک قدرت مهم اقتصادی و سیاسی به سمت و سویی رفته که قدرت نظامی خود را هم تقویت کرده است. در مقابل ایالات‌متحده سعی کرد این پیام را مخابره کند که دیگر به خاورمیانه نیاز چندانی ندارد و به همین جهت یک وضعیت چندجانبه رقابتی به وجود آمده و به‌نوعی باید گفت تنش میان چین و ایالات‌متحده در حال گسترش و توسعه است. دلیل نگرانی ایالات‌متحده از چین سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن بود. به‌عبارت‌دیگر ایالات‌متحده به این جمع‌بندی رسیده که نمی‌تواند با ارعاب علیه پکن اقدام کند.  آمریکا سعی دارد از اسلحه‌ای به نام دلار استفاده کرده تا درنهایت چین را مغلوب کند اما این بدان جهت نیست که پکن هم صرفاً تماشاچی باشد، بلکه سعی می‌کند به سمت توسعه و تقویت جایگاه خود برود که یکی از آن‌ها تقویت متحدین این کشور در گروه بریکس است. چین به دنبال آن است تا بتواند خود را در برابر آمریکا "ایزوله" کند. این روند حتی در مسائل حقوق بشری هم مطرح است. از منظر دیگر باید متوجه بود که پکن در ماجرای اوکراین و تایوان آن‌گونه که ایالات‌متحده می‌خواست به دام نیفتاد.

به گفت مجلسی به‌موازات این روند چین تحرکات خود در حوزه حاشیه خلیج‌فارس را افزایش داده تا بتواند در ابتدا منافع حداکثری خود را کسب کند و در ادامه هزینه‌ها برای آمریکا را افزایش دهد. وی ادامه داد: پکن به دنبال آن است که بگوید دنیای فعلی بدون چین کامل نخواهد بود و به این جهت آمریکا و چین را باید قطب‌های اصلی جهان امروز دانست. این مسائل باعث می‌شود که وزیر خارجه ایالات‌متحده به‌عنوان نخستین مقام آمریکا پس از پنج سال وارد چین شود و می‌داند که ستیزه‌جویی با پکن از سوی واشنگتن آن‌هم در شرایط کنونی هزینه سنگین خواهد داشت.


وی با افزود: این در حالی است که قبل از سفر آنتونی بلینکن به چین، برخی از مقام‌های ایالات‌متحده اعلام کرده بودند که انتظار پیشرفت در مذاکرات بلینکن با مقام‌های چین را ندارند و به همین جهت باید این موضوع را یک تبلیغات مشخص سیاسی پیش از سفر وزیر خارجه آمریکا دانست. آن‌ها با اتخاذ چنین مواضعی دنبال کسب منافع بیشتر هستند اما بحث اینجاست که استانداردهای چین نه‌تنها در اقتصاد و صنعت بلکه در حوزه نظامی هم به استانداردهای اروپایی نزدیک شده است و به همین جهت وزیر خارجه آمریکا به دنبال رایزنی اقتصادی با چین است. درنهایت باید گفت که سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در تأیید این مسئله است که جهان تک‌قطبی به پایان رسیده و حالا وقت مفاهمه همه‌جانبه است.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید