تعویض مفصل زانو بیشتر مناسب کسانی است که مفصل آنها دیگر عملکرد اولیه را ندارد و حرکت دادن زانو برای آنها سخت و آزار دهنده است. افرادی که در تصادف دچار مشکل شده اند کاندیدای اول برای این جراحی هستند.

همه چیز درباره تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو درد و ناراحتی ناشی از آسیب را کاهش داده و کمک می‌کند تا فرد به‌راحتی زانوی خود را حرکت دهد. مفصل زانو حساسیت بالایی دارد و جز اعضای پیچیده بدن است که تعویض آن به‌دقت و تخصص زیادی نیاز دارد. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا امروزه پروتزهای خوبی برای تعویض در اختیار پزشکان قرار بگیرد. مراقبت‌های قبل و بعد از انجام این عمل حساس اهمیت زیادی دارد و بیمار باید طبق دستور پزشک عمل کند تا شاهد نتیجه خوبی باشد. برای افرادی که سن بالاتر دارند شرایط جراحی و بهبودی آن سخت‌تر خواهد بود چون ترمیم بافت آسیب‌دیده و جایگزینی آن با پروتز زمان‌بر است.

انواع مختلف جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض زانو بهروش‌های مختلف انجام می‌شود و پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار و طبق اسناد و مدارک پزشکی این کار را انجام می‌دهد. این جراحی به ۲ دسته تقسیم می‌شود:

  1. جراحی تعویض مفصل زانو به‌صورت جزئی: این جراحی در سنین مختلف اتفاق می‌افتد و پزشک متخصص با توجه به میزان آسیب در بخش‌های مختلف مفصل مانند رباط کار جراحی را انجام می‌دهد. جزئی بودن این عمل به این دلیل است که نیازی نیست پزشک به‌طور کامل کاسه زانو را تعویض کند؛ بلکه تنها بخش آسیب‌دیده را ترمیم خواهد کرد. بررسی قسمت‌های مختلف زانو کمک می‌کند تا پزشک بهتر کار خود را انجام دهد.
  2. جراحی تعویض مفصل زانو به‌صورت کامل: در این بخش پزشک متخصص بخش سطحی یا زیرین زانو را به‌طور کامل تعویض کرده و از پروتز مناسب استفاده می‌کند. این بخش از انتهای استخوان ران به پایین را در بر می‌گیرد. مراقبت از عمل کامل به‌مراتب بیشتر و بیمار باید درد زیادی را متحمل شود. تخصص و تجربه پزشک در شرایط کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر سطح بیماری را تشخیص دهد.

نحوه انجام عمل تعویض مفصل زانو

پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا امروزه عمل تعویض مفصل زانو توسط ابزارها و دستگاه‌های پیشرفته انجام شود؛ به همین دلیل موفقیت در این عمل دو چندان شده است. جراح برای شروع کار ابتدا مرحله بیهوشی را آغاز می‌کند. پزشک متخصص بیهوشی با توجه به شرایط بیمار از یکی از روش‌های بی‌حسی موضعی یا بیهوشی استفاده می‌کند تا بیمار در شرایط بهتری باشد. پس از این مرحله نوبت به ایجاد شکاف در ناحیه مفصل زانو است که پزشک جراح ارتوپد این کار را انجام می‌دهد تا بتواند به قسمت داخلی و استخوان ناحیه مفصل دسترسی داشته باشد.

حذف نواحی آسیب‌دیده زانو مثل غضروف، سطح مفصلی استخوان ران و ساق آن هم توسط ابزارهای مخصوص مرحله حساسی است که جراح به‌خوبی آن را انجام می‌دهد. پروتز و ایمپلنت‌های مخصوصی با توجه به نحوه و میزان آسیب جایگزین مفصل می‌شوند. چون ایمپلنت ها جنسی فلزی و پلاستیکی دارند و ارتباط آنها به‌صورت مستقیم ممکن است به بدن آسیب وارد کند بهتر است با ماده‌ای به نام سیمان استخوانی به استخوان ران و ساق متصل شوند. این کار با نهایت دقت انجام می‌شود تا نتیجه خوبی داشته باشد.

همه چیز درباره تعویض مفصل زانو

مراقبت‌های پس از انجام عمل تعویض مفصل زانو

پزشک جراح بعد از اتمام عمل مراقبت‌هایی را به بیمار توصیه می‌کند و با تجویز برخی داروها عوارض عمل را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. ازجمله این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با مشورت پزشک داروهای مکمل مانند قرص آهن و ویتامین باید مصرف شود.
  • در زمان استحمام آب و رطوبت نباید با زخم شما تماسی داشته باشد چون باعث بروز عفونت و التهاب در ناحیه مفصل می‌شود.
  • تا چند ماه نباید از پله استفاده کنید چون فشار وارد می‌کند.
  • حداقل دو ماه بعد از عمل می‌توانید به کار خود برگردید. این موضوع باز هم به شرایط خود بیمار بستگی دارد و باید با پزشک مشورت کند.
  • حرکات ورزشی که جراح توصیه کرده باید به‌صورت کاملا دقیق در منزل انجام شود تا پروتز با بخش‌های مختلف زانو سازگاری پیدا کند.
  • به‌صورت مستمر جلسات فیزیوتراپی ادامه پیدا کند.
  • سبزیجات و مواد مغذی به وفور استفاده شود.
  • نشیمن گاه صندلی را بالاتر از حد معمول قرار دهید تا به زانو فشاری وارد نشود.
  • به محل جراحی رسیدگی کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنید.
  • در نحوه خوابیدن، نشستن و راه رفتن نهایت دقت را کنید.
  • با مشورت پزشک رانندگی را شروع کنید.
  • باند روی زخم را به موقع عوض کنید.

علت تعویض مفصل زانو چیست؟

مفصل زانو به مرور زمان دچار ساییدگی می‌شود و علاوه بر درد زیاد عملکرد اولیه خود را ندارد. وقتی غضروف زانو به دلیل ساییدگی و التهاب از بین می رود شما نیاز به پروتز دارید تا جایگزین غضروف و مفصل کنید. درمان های غیر جراحی مانند ورزش و فیزیوتراپی و... نمی تواند به درمان کمک کند. اصلی ترین علت تعویض مفصل ساییده شدن آن است چون در چنین شرایطی زانو به سختی حرکت داده می‌شود و به‌راحتی از جای خود بیرون می آید. وقتی دوران نقاهت بعد از عمل سپری می‌شود درد کاهش پیدا کرده و پروتز کم کم با زانو سازگار می‌شود.

ضربه و آسیب به زانو آن هم بر اثر حوادثی چون تصادفات رانندگی می تواند دلیل دیگری تعویض مفصل باشد. افرادی که رماتیسم مفصلی دارند بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند. سیستم ایمنی به پوشش مفصلی حمله کرده و باعث التهاب آن می‌شود. آرتروز و پوکی استخوان هم می تواند علل دیگر از بین رفتن مفصل زانو و تعویض آن باشد. در این شرایط فرد درد و التهاب شدیدی را تحمل کرده و شانس شکستگی در آن هم افزایش پیدا می‌کند.

تعویض مفصل زانو مناسب چه کسانی است؟

تعویض مفصل زانو بیشتر مناسب کسانی است که مفصل آنها دیگر عملکرد اولیه را ندارد و حرکت دادن زانو برای آنها سخت و آزار دهنده است. افرادی که در تصادف دچار مشکل شده اند کاندیدای اول برای این جراحی هستند. پزشک متخصص با انجام آزمایشات و عکس ها می تواند نظر نهایی برای جراحی را اعلام کند. افرادی که به فیزیوتراپی و ورزش و... واکنشی نشان نداده اند باید جراحی را انجام دهند.

 افرادی که درد شدید و بی وقفه را در زانو احساس می کنند و دچار محدودیت در حرکت هستند که شکل زانوی آنها تغییر کرده کاندیدای خوبی برای عمل جراحی هستند. اشخاصی که از پوکی استخوان و آرتروز و رماتیسم مفصلی رنج می برند در مدت زمان کوتاهی باید این جراحی را تجربه کنند. تعویض مفصل زانو برای تمام سنین توصیه می‌شود و هر فردی که علائم مورد نظر را داشته باشد می تواند با مشورت پزشک جراحی را انجام دهد.

بهترین جراح تعویض مفصل زانو

دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده به عنوان بهترین جراح تعویض مفصل زانو معرفی می‌شود که تاکنون جراحی های موفقی را ارائه کرده است. این جراح متناسب با میزان آسیب به زانو جراحی مورد نظر را انتخاب می‌کند. استفاده از پروتزهای باکیفیت باعث شده تا بیماران از کار او راضی باشند. میزان تخصص و سابقه پزشک می تواند در عملکرد او تاثیر بسزایی داشته باشد. چون مفصل زانو عضوی حساس است بهتر است کار جراحی را به پزشکی با تجربه واگذار کنید. دکتر ابوالقاسم زاده با مطالعات بروزی که انجام می‌دهد می تواند طبق فناوری و تکنولوژی روز جراحی را پیش ببرد.

همه چیز درباره تعویض مفصل زانو

ارتباط با مطب دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار دریا، خیابان فخارمقدم، نبش بنفشه، پلاک۶۶، طبقه ۲، واحد۳

تلفن های تماس:

۲۲۰۶۳۸۹۷ – ۲۲۳۵۲۲۹۶

۰۹۳۳۳۰۵۷۱۶۰

۰۲۱-۴۵۱۸۶۶۹۵ تلفن گویای ۲۴ ساعته جهت نوبت دهی

آدرس پیج اینستاگرام دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده:

https://www.instagram.com/drabolghasemzadeh

آدرس سایت دکتر فرشاد ابوالقاسم زاه:

https://drabolghasemzadeh.com

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید