پیش از این، «وانگ یی» مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه حزب حاکم چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا، ضمن تاکید بر لزوم بهبود روابط دو کشور، گفته بود که واشنگتن باید تصور اشتباه از پکن را اصلاح نماید. (جزئیات بیشتر)

تنش‌زایی آمریکا در تنگه تایوان بعد از سفر بلینکن به چین

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، علی‌رغم تاکید مقام‌های چینی بر لزوم پایان تنش‌زایی‌های واشنگتن در دریای جنوبی چین و تنگه تایوان در دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، این کشور اما همچنان به اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه ادامه می‌دهد.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا بامداد پنجشنبه گفت که یک کشتی گارد ساحلی این کشور فقط یک روز بعد از اتمام سفر بلینکن به چین، از تنگه تایوان - که پکن مدعی مالکیت بر آن است - عبور کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این تنگه که سرزمین اصلی چین را از جزیره تایوان جدا می‌کند، با افزایش فشارهای سیاسی و نظامی پکن برای وادار کردن تایپه به پذیرش حاکمیت این کشور، به محل تنش‌های مکرر تبدیل شده است.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای توضیح داد که ناوگان امنیت ملی «استراتون» از گارد ساحلی این کشور، از طریق آب‌هایی که آزادی دریانوردی را مطابق با قوانین بین‌المللی تضمین می‌کنند، به صورت معمول از تنگه تایوان عبور کرده است.

طبق این گزارش، در این بیانیه آمده است: «عبور استراتون از طریق تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد آمریکا به منطقه آزاد هند و اقیانوس آرام است. ارتش آمریکا در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد فعالیت می‌کند».

به نوشته رویترز، این اقدام - که نه چین و نه تایوان هنوز درباره آن اظهار نظر نکرده‌اند - یک روز پس از پایان سفر بلینکن به پکن اتفاق افتاد؛ سفری که طی آن دو کشور توافق کردند رقابت شدید خود را کاهش داده تا به درگیری کشیده نشود.

عبور کشتی‌های نظامی آمریکا و متحدانش از تنگه تایوان در سال‌های اخیر خشم چین را برانگیخته و پکن اینگونه مأموریت‌ها را تحریک‌آمیز می‌داند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پیش از این، «وانگ یی» مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه حزب حاکم چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا، ضمن تاکید بر لزوم بهبود روابط دو کشور، گفته بود که واشنگتن باید تصور اشتباه از پکن را اصلاح نماید. (جزئیات بیشتر)

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید