۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 55444865

شیراز دیدنی‌های بسیاری دارد، در این میان بازار آن فوق‌العاده و جالب است. با ما همراه باشید و درباره پرطرفدارترین بازار شیراز بدانید.

پرطرفدارترین بازار شیراز

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار به فرمان کریم خان زند ملقب به وکیل الرعایا در سال‌های (۱۱۷۲-۱۱۹۳هـ.ق) ساخته شد. بازارسنتی وکیل در مرکز شهر شیراز (شرق میدان شهدا) قرار گرفته است. مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند. معماری این بنا برگرفته از بازار قیصریه لار و بازارچه بلند اصفهان است اما عرض بازار وکیل بیش از سایر بازارهاست. سازمان میراث فرهنگی ، بازار وکیل را در تیرماه ۱۳۱۵ با شماره ۹۲۴ به ثبت رسانده است.

تاریخچه بازار

شیراز از دیرباز یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران و پایتخت کشور در دوران حکومت کریم‌ خان زند بوده است. کریم‌ خان در سفر به شهر لار و دیدن بازار قیصریه تصمیم می‌گیرد بازاری شبیه به آن را در شیراز بنا کند تا محلی برای کسب‌ و کار و امور اقتصادی مردم شود. در آن زمان قلعه‌ها، کاروانسراها و حصارهای بلندی ساخته شد که از آن میان مجموعه زیبا و بی‌نظیر بازار وکیل همچون مرواریدی می‌درخشید. ساخت بازار وکیل از سال ۱۱۳۷ الی ۱۱۵۶ خورشیدی به طول انجامید و در سال ۱۳۵۱ با مساحت ۲۱۸۴۰ مترمربع به ثبت ملی رسید.

پرطرفدارترین بازار شیراز

معماری بازار

در معماری بازار وکیل شیراز از بازار قیصریه لار و بازارچه بلند اصفهان الگو گرفته شده اما عرض بازار وکیل بیش از سایر بازارها است. همچنین ردپایی از معماری دوران صفویه را می‌توان در کاشی‌کاری‌های ظریف و زیبای سرای مشیر مشاهده کرد که در انتهای بخش جنوبی بازار قرار دارد. بنای بازار از گچ، آهک و آجر ساخته شده و ستون‌هایی از جنس سنگ تراشیده دارد. این بازار از محکم‌ترین بناها در عهد خود بوده و با گذر زمان همچنان مقاومت نشان داده است و ظاهر خوبی دارد. سازه‌های آجری طاق مانند هم به گونه‌ای ساخته شده اند که فضای داخل بازار را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می‌دارد.

موقعیت بازار وکیل شیراز

مجموعه بازار وکیل از شگفت‌انگیزترین مکان‌های گردشگری شیراز است. که در قسمت مرکزی شهر، شرق میدان شهدا و درست در کنار مسجد تاریخی وکیل قرارگرفته است. این بازار از آثار دوران صفویه و یکی از مهم‌ترین بازارهای شیراز از گذشته تاکنون است که با گذشت سال‌ها همچنان رونق اقتصادی خود را حفظ کرده و قلب اقتصاد شیراز را می‌چرخاند.

پرطرفدارترین بازار شیراز

بخش‌های مختلف بازار وکیل در گذشته با مشاغل مختلفی مانند بازار بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاهدوزها و از این قبیل شناخته می‌شدند. که در حال حاضر نیز روح اصلی بازار و دادوستد آن حفظ‌ شده و محل فروش کالاهای مختلف ایرانی وارداتی است. البته بخش‌های اصلی بازار امروزه در اختیار فرش‌ فروشان و پارچه‌ فروشان قرار دارد.

قسمت‌های مختلف بازار وکیل با نام‌هایی مثل بازار وکیل جنوبی و بازار روح‌الله روی تابلوهای راهنما نشان داده‌ شده است. سرای مشیر نیز از دیگر بخش‌های چسبیده به بازار است که با معماری زیبا، صنایع‌ دستی و زیورآلات سنتی ایرانی شما را مجذوب خود خواهد کرد و نباید بازدید از آن را از دست دهید.

بازار وکیل شیراز امروز

بازار وکیل امروز ترکیبی از بازار سنتی و مدرن است که کالاهای گوناگون بسیاری با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر در مقایسه با سایر بازارها دارد. بخش‌های مختلف بازار را با توجه به مشاغلی که در هر بخش هستند به مسگرها، شمشیرگرها، بزازان، کلاهدوزها، بازار بلورها و خیاط‌ها می‌شناسند. سرای مشیر نیز که از زیباترین بازارهای سنتی است، چسبیده به این بازار بوده و گاها با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

پرطرفدارترین بازار شیراز

در بازار وکیل شیراز بیش از ۲۰۰ فروشگاه وجود دارد که می‌توان از فضاهای رنگارنگ و سنتی انواع پارچه‌های مرغوب، مسقطی، عرقی جات، بهار نارنج، انواع رنگارنگ فرش‌های دستبافت. گلیم، گبه، جاجیم، نمد، زیورآلات سنتی، وسایل مسی و نقره، ادویه‌جات، وسایل عتیقه، لباس‌های محلی شیرازی و کلاه‌های سنتی نهایت لذت را برد. بدون توجه به گذشت زمان در این مکان ایده آل قدم بزنید و از این همه زیبایی و هنر دست بیشترین استفاده را ببرید.

نحوه دسترسی

ساده‌ترین راه برای رسیدن به بازار سنتی وکیل رفتن به چهارراه معروف زند و پس‌ از آن میدان شهرداری و گذشتن از کنار ارگ کریم‌خانی است تا به بازار وکیل برسید. بازار از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل می‌شود. گردشگران عزیزی که قصد خرید و بازدید از بازار وکیل را دارند می‌توانند قسمت جنوبی بازار را انتخاب کنند که به حرم شاه‌چراغ (ع) نیز ختم می‌شود. بهترین زمان سفر به شیراز روز ۱۵ اردیبهشت معروف به‌ روز شیراز است. زیرا در تابستان دمای هوا به ۳۰ درجه می‌رسد و در زمستان نیز حدود ۵ درجه بالای صفر است.

پرطرفدارترین بازار شیراز

جاهای دیدنی نزدیک بازار وکیل

شیراز به عنوان شهر تاریخی و کهن آنقدر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دارد که هفته‌ها گردش و اقامت در آن برای گشتن کافی نیست. کریم‌ خان در دوران پادشاهی بناهای زیادی را در این شهر ساخت که به بناهای وکیل شهرت یافتند مانند مسجد، بازار، حمام، آب‌انبار، ارگ، دیوانه‌خانه، کوشک، سربازخانه، کاروانسرا و ضرابخانه که همگی در محله درب شاهزاده شیراز قرار دارند.

منبع: سیری در ایران

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید