وزیر خارجه سوئد اعلام کرد که کشورش تمامی سازمان‌های «تروریستی»، از جمله پ‌ک‌ک را محکوم می‌کند.

موضع سوئد درباره  تروریست های پ‌ک‌ک

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد که همراه با همتای فرانسوی خود در نشست خبری مشترکی در فرانسه شرکت کرد، گفت که سوئد به آخرین تعهد خود بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده در مادرید برای برطرف‌کردن نگرانی‌های امنیتی ترکیه درباره مسئله تروریسم عمل کرده و یک قانون ضدتروریسم جدید وضع کرده که از نخستین روز ماه میلادی جاری اجرا شده است.

او گفت که هدف استکهلم با هدف آنکارا یکی است: مبارزه با تروریسم.

این دیپلمات ارشد سوئد در پاسخ به پرسش خبرنگار آناتولی درباره اینکه دولتش چه اقداماتی برای مبارزه با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) انجام داده، تأکید کرد که استکهلم به تعهدات خود عمل کرده و همکاری میان پلیس سوئد و ترکیه به شکل چشمگیری بهبود پیدا کرده است.

او گفت: موضع سوئد درباره پ‌ک‌ک بسیار شفاف است. به همین دلیل است که ما خواستار مکتوب شدن همه چیز شدیم و تصمیم گرفتیم که عضو ناتو شویم.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که تنها با تأیید تمامی اعضای آن ممکن خواهد بود. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند.

بااین‌حال، مذاکرات چندجانبه با پستی بلندی‌های زیادی مواجه شده است. در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ درخواست فنلاند به تأیید تمام اعضای این اتحاد نظامی رسید؛ اما سوئد هنوز منتظر موافقت مجارستان و ترکیه است.

اردوغان پیش‌تر درباره وضعیت درخواست استکهلم برای عضویت در ناتو گفته بود: ما هنوز آماده عضویت سوئد نیستیم، چون کشوری که می‌خواهد در ناتو عضو باشد باید موضعی قوی در مبارزه با تروریسم اتخاذ کند.

علاوه بر این، اردوغان در اواخر هفته گذشته گفت که تا وقتی سوئد تظاهرات ضد ترکیه را در استکهلم متوقف نکرده، نباید انتظار چراغ‌سبز ترکیه برای عضویت در ناتو را داشته باشد.

اما ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در روز جمعه گفت که سوئد نگرانی‌های ترکیه را برطرف کرده و آماده است تا به این اتحاد نظامی بپیوندد.

بسیاری از وزرای خارجه کشورهای عضو اتحاد ناتو امید دارند که ترکیه در آستانه نشست این اتحاد در ماه آینده میلادی، با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید