در پیش نویس برنامه هفتم با لیست بلند بلایی از اقدامات دولت بر علیه بازنشستگان مواجهیم که از جمله آنها افزایش ناگهانی سن بازنشستگی و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان است.

افزایش ۸ سال به حداقل سن بازنشستگان زن

به گزارش سلام نو؛ ضمن آنکه موضوعاتی نظیردائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان از اساس در این برنامه دیده نشده است.

افزایش سن بازنشستگی با شیب تند
علیرضا حیدری، نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتگو با ما درباره موادی از پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه که نگرانی شاغلان در بخش‌های مختلف کاری و کارمندی را به دنبال داشته است، اظهار کرد: این پیش‌نویس به گونه‌ای تنظیم شده که شوکی بزرگ برای شاغلان بخش کارگری و سایر شاغلان در بخش‌های دولتی است. البته تغییرات و اصلاحات پارامتریک در همه جای دنیا مرسوم است و در روند فعالیت صندوق‌های بازنشستگی برای حفاظت و حراست از منابع آن‌ها در بلندمدت در شرایط خروج از تعادل منابع و مصارف در سیاست‌های تامین مالی و تعهدات بلندمدت بازنگری و تغییرات اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: البته تفاوتی در پیش‌نویس برنامه هفتم و روند تغییرات در سایر کشورها وجود دارد. غفلت ناگهانی سیاستگذاری موجب شده تا برای انجام این تغییرات یا اصلاحات، شوک‌های شدید پیش‌بینی شود. به طور مثال روند تغییرات سن بازنشستگی، برقراری مستمری و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان و ورود شاغلان با داشتن شرایط مشخص با شیبی بسیار تند پیش‌بینی شده که قابل هضم نیست.

حیدری تصریح کرد: شاغلان به طور معمول برای خود برنامه‌ریزی‌هایی دارند و این تغییرات ناگهانی و تند، برنامه‌ریزی‌های آتی آن‌ها را به هم می‌زند.

وی ادامه داد: شاغلانی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند باید بدانند که در چند سال آتی چه سرنوشتی در پیش دارند. اینکه از همان سال اول، متغییرها با شیبی تند تغییر می‌کند و قدرت تصمیم‌گیری برای شاغلانی که تاکنون براساس قراردادها و ضوابط دیگری مشغول به کار بوده‌اند، قابل درک نیست.

حداقل سن بازنشستگی به ۵۳ سال افزایش یافت

حیدری اظهار کرد: براساس یکی از مواد این پیش‌نویس سن بازنشستگی با ۳۰ سال سابقه کاری به ۵۳ سال افزایش یافته است این در حالی است که در وضع کنونی بانوان با داشتن ۳۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن و آقایان با داشتن ۳۰ سال سابقه کاری و ۵۰ سال سن امکان بازنشستگی دارند.

حداقل سن بازنشستگان زن ۸ سال افزایش یافت

نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری خاطرنشان کرد: معنای این تغییرات این است که سن بازنشستگی بانوان از ۴۵ سال به ۵۳ سال و سن بازنشستگان مرد از ۵۰ سال به ۵۳ سال افزایش یافته است.

برنامه هفتم توسعه تفاوتی برای جنسیت قائل نشده است

وی افزود: در پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه در حقوق بازنشستگان تفاوتی برای جنسیت قائل نشده‌اند و سن بازنشستگی آقایان و بانوان ۵۳ سال تعیین شده و هیچ یک پیش از ۵۳ سال قادر به ارایه درخواست بازنشستگی نیستند.

فقدان موادی برای بازنشستگی پیش از موعد شاغلان در برنامه هفتم

حیدری عنوان کرد: در حال حاضر مطابق با قانون بانوان شاغل با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه کاری و سن ۵۵ سال می‌توانند درخواست بازنشستگی ارایه کنند که در قانون برنامه هفتم توسعه این بند قانونی به طور کامل حذف شده است.

وی افزود: همچنین برای مشاغل سخت و زیان آور شرط سنی ۴۵ سال بانوان و ۵۰ سال آقایان پیش‌بینی شده که درست است و به نظر می‌رسد تعیین سقف شرط سنی این مشاغل نیز با عجله تصمیم‌گیری شده است، چون در گذشته شرط سنی وجود داشت و شاغلان در مشاغل سخت و زیان‌آور با ۲۰ سال سابقه کار می‌توانستند بازنشسته شوند. ترتیبات شرایط مشاغل سخت و زیان‌اور را از ۱۰ سال به ۷ سال تغییر داده‌اند در اجرا با مشکلاتی همراه است.

فرصت انطباق با شرایط جدید را برای بیمه‌شدگان فراهم کنیم

نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: قرار است تغییرات سن بازنشستگی از همان ۶ ماه ابتدای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه اجرایی شود. این در حالی است که برخی سیاست‌های اجرایی جدید به طور معمول با تاخیر انجام می‌شود و به طور مثال می‌گویند از سال سوم برنامه این تغییرات اجرا شود و باید فرصت انطباق با شرایط جدید را برای بیمه‌شدگان فراهم کرد.

تنش روحی شدید برای شاغلان

حیدری خاطرنشان کرد: اخبار مطرح‌شده درباره تغییرات سن بازنشستگی و تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان، اکنون کارکنان شاغلی را که در آستانه بازنشستگی هستند را دچار تنش‌های روحی و روانی کرده و بسیاری آماده خروج هستند که خلاء شدید نیروی انسانی را در حوزه کار ایجاد خواهد کرد. برخی اماده ارایه درخواست بازنشستگی شده‌اند که خلاء معنی‌داری در حوزه نیروی انسانی دستگاه‌ها، ادارات، وزارتخانه‌ها و حتی خود تامین اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

عدم پیش‌بینی هزینه و فایده افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه

نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری عنوان کرد: هدف قانونگذار این است که صندوق‌های بازنشستگی اعم از تامین اجتماعی ، صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق ها به ثبات مالی برسند، اما نکته این است که ایجاد یک تغییرات نهایی مشخص نیست که بر سایر بخش‌ها بدون تاثیرات منفی باشد و به عبارتی معین نیست که این تغییرات ارزش آن را دارد که این میزان از هزینه روی آن انجام شود.

تغییرات شتابزده در برنامه هفتم توسعه

وی افزود: باید با ملاحظات زیادی تغییرات سن بازنشستگی اصلاح شود. اکنون این ملاحظات انجام نشده و پس از آن که پیش‌نویس اولیه نهایی نشد هیات وزیران مجددا جلسه فوق‌العاده‌ای را به منظور بازبینی در پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه برگزار کرده است. تغییرات شدید اولیه و در متن نهایی برنامه هفتم توسعه بسیار شتابزده پیش‌بینی شده است.

کد خبرنگار: ۱۵
۱۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • محمود IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    3 7
    یکی ازاشکالات وتصمیمات غلط درگذشته بازنشستگی باسابقه کمترازسی سال بود که الان برای صندوق مشکلاتی بیا آورده راه درست اینه که فرد تحت هیچ شرایطی زیرسی سال سابقه خدمت بازنشست نشه
    • Javad IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      3 0
      پسر خوب شما برو تو یک شرکت صنعتی کار کن ببینم سی سال میتونی کار کنی که این نظر رو میدی
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    5 0
    بخدا برای زن هاظلمه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید