ورق آجدار که به آن ورق شطرنجی نیز می‎گویند، نوعی صفحه فلزی برجسته است که در صنایع مختلف استفاده می‎شود. در این مقاله بیشتر روی پارامترهایی مانند اندازه و وزن ورق‎های آجدار تمرکز می‎کنیم.

مشخصات فنی و جدول وزن ورق آجدار

از این محصولات در ساخت رمپ و پله، ساخت اتومبیل (تولید سطوح غیر لغزش)، راه‎سازی، پل‎ها و گذرگاه‎های مختلف استفاده می‎شود. همچنین این ورق‎ها گاهی اوقات کاربرد تزئینی نیز دارند.

ورق آجدار

ورقهای شطرنجی به روش نورد گرم ساخته می‎شوند. روش کار به این شکل است که شمش‎های فولادی را درون کوره از پیش گرم شده وارد می‎کنند. پس از اینکه شمش‎ها به درجه حرارت خاصی رسیدند، تحت نورد ابتدایی قرار می‎گیرند. در این قسمت، مقطع شمش‎ها کاهش پیدا می‌کند و طول آنها بیشتر می‎شود. سپس این محصولات را از نورد پایانی عبور می‌دهند و روی آنها آج‌زنی انجام می‎گیرد. ورق آجدار را به‌صورت کویل یا شیت می‎توان تهیه کرد.

انواع ورق آجدار

ورقهای آجدار را برای اینکه اصطکاک کمتری داشته باشند، به شکل برجسته می‎سازند. الگوی روی ورق‌ها می‎تواند بادامی، شطرنجی، عدسی و دایره‎ای باشد. ورق‎های شطرنجی در انواع مختلفی از جنس فلزات آلومینیوم، آهن، فولاد گالوانیزه و استیل در صنعت وجود دارند. این ورق‎ها برحسب روش تولیدشان به دو نوع فابریک و پرسی تقسیم می‎شوند.

ورقهای پرسی همان‌طور که از نامشان پیدا است، در کارخانه توسط قالب پرس می‎شوند؛ بنابراین زیر این ورق‎ها صاف نیست. اما ورق‎های فابریک به‌صورت صاف تولید می‌شوند و سپس به یک طرف آنها لایه آج اضافه خواهد شد. به همین علت، وزن ورقهای پرسی از فابریک کمتر است. اما از نظر مقاومت، ورق‎های فابریک محکم‎تر هستند.

انواع ضخامت ورق آجدار

ضخامت ورقهای آجدار موجود در بازار بین ۵/۱ تا ۱۶ میلی‎متر و بر همین اساس، وزن آنها بر واحد سطح متفاوت است. ورقهای آجدار کارخانه فولاد مبارکه، از معروف‎ترین ورق‎های موجود، بین ۲ تا ۱۵ میلی‎متر تولید می‎شوند. عرض شیت‎های این کارخانه ۱۰۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی‎متر است.

مشخصات فنی و جدول وزن ورق آجدار

مشخصات فنی ورق آجدار

ورقهای آجدار از فلزات بسیار بادوام و مقاوم در برابر زنگ‎زدگی ساخته می‎شوند. سطح این محصولات ضدلغزش است؛ بنابراین در صورت وجود آب یا چرب شدن، از لغزش و زمین‌خوردن جلوگیری می‎کند. تمیزکردن این ورق‎ها نیز به علت خاصیت غیرمتخلخل آن آسان است. همین امر آنها را به یک ماده ایده‎آل برای استفاده در صنعت تبدیل می‎کند.

بیشتر فلزات را می‎توان به‌صورت ورقهای شطرنجی تولید کرد. اما در این ‌بین آلومینیوم، استیل و فولاد ضدزنگ به طور قابل‌توجهی از سایر انواع فلزات محبوب‎تر هستند:

ورق‎های آجدار آلومینیوم

آلومینیوم اغلب به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و همچنین خواص ساختاری عالی، در تولید ورق‎های شطرنجی استفاده می‎شود. این ورق‎ها از نظر ظاهری، درخشندگی و جذابیت خاصی دارند.

ورق‎های آجدار استیل

فولاد کربنی یا استیل به دلایل مختلفی یک ماده محبوب در ساخت ورقهای آجدار محسوب می‎شود. اول اینکه استیل دارای خواص مکانیکی عالی برای کاربردهای ساختمانی است. دوم، اینکه استیل در مقایسه با فولاد ضدزنگ، آلومینیوم و سایر انواع فلزات، یک ماده نسبتاً مقرون‌به‌صرفه محسوب می‎شود.

ورق‎های آجدار فولاد ضد‎زنگ

در برخی موارد، لازم است ورق آجدار در برابر خوردگی مقاوم باشد. ورقهای آجدار فولاد ضدزنگ اغلب بهترین انتخاب برای صنایع غذایی و نوشیدنی محسوب می‎شوند. این محصولات در مقایسه با استیل و آلومینیوم، یکی از گران‌ترین انواع ورق به شمار می‌روند. گریدهای رایج مورداستفاده در تولید ورقهای آجدار عبارت از فولادهای ضدزنگ آستنیتی مانند ۳۰۴ و ۳۱۶ و همچنین گریدهای مارتنزیتی مانند 440C و PH 17-4 هستند.

مشخصات فنی و جدول وزن ورق آجدار

جدول وزن ورق آجدار

به این دلیل که روی این ورق‎ها برجستگی وجود دارد و به علت متفاوت‌بودن طرح‎های آنها، وزن ورق‎ آجدار نوسان پیدا می‎کند. محاسبه وزن ورق آجدار از چند روش امکان‎پذیر است. اولین و پرطرف‌دارترین روش، استفاده از جدول وزن ورق آجدار است.

نام محصول

طول (mm)

عرض (mm)

ضخامت (mm)

وزن (Kg)

ورق آجدار ۶ میل

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۶

۴۳۲

ورق آجدار ۵ میل

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۵

۸۰

ورق آجدار ۴ میل

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۴

۶۴

ورق آجدار ۳ میل

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۳

۴۸

ورق آجدار ۲ میل

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۲

۳۲

ورق آجدار ۵/۱ میل

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۵/۱

۲۴

ورق‎های آجدار کارخانه‎های مختلف، از نظر وزن متفاوت هستند؛ بنابراین درصورتی‌که وزن آنها تقریباً نزدیک به اعداد بالا باشد، کیفیت آنها خوب است. اما اگر وزن ورق با این اعداد فاصله زیادی داشته باشد، باید در اصل بودن کالا شک کنید.

یک روش دیگر محاسبه وزن این ورق‏ها، استفاده از فرمول محاسبه وزن ورق آجدار است. برای این کار، طول و عرض ورق را بر حسب متر و ضخامت آن را بر حسب میلی‎متر در هم ضرب می‎کنند. سپس عدد به‌دست‌آمده را در ۸/۷ که چگالی آهن است، ضرب می‎کنند. بدین ترتیب، وزن ورق شطرنجی بر حسب کیلوگرم به دست می‌آید. البته برای سهولت بیشتر می‌توان عدد چگالی آهن را ۸ در نظر گرفت.

خرید ورق آجدار

قیمت ورق آجدار به عوامل مختلفی بستگی دارد. ضخامت و ابعاد موردنظر شما از این عوامل هستند. هرچه ضخامت یک ورق بیشتر باشد، وزن آن نیز در واحد سطح افزایش پیدا می‎کند. همچنین نوسانات قیمت ارز و برند تولیدی نیز در قیمت این ورق‎ها مؤثر هستند. توصیه می‎شود جهت خرید ورق آجدار به مراکز معتبر مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید