به نظر می‌رسد بحران آبی پایتخت کامل مهار شده و روال عادی آب رسانی ادامه دارد، اما یک چیز به خاطر شهروندان تهران- و البته ایران- می‌ماند و آن بحران مدیریتی است که مسئولان رقم زدند.

در روزهای بی‌آبی تهران وزیر نیرو سکوت کرد و شهردار تهران به بلژیک رفت!

سلام نو سرویس سیاسی: حالا چند روزی می‌شود که شهروندان بخش‌های غربی تهران از تداوم قطعی آب می‌گویند؛ قطعی آبی که به روزی ۲۰ ساعت هم رسیده و باعث آمدن تانکرهای آب رسانی به خیابان‌های شهر شده است.

به گزارش رسانه‌های مختلف آب در برخی مناطق تهران از روز جمعه با افت فشار و قطعی مواجه شده و تا دوشنبه ۲۲ خرداد اطلاع‌رسانی در این باره توسط مسئولان آبفای تهران صورت نگرفته بود.

به گفته تعدادی از شهروندان، علت این اتفاق وقوع سیلاب در روز جمعه است که پس از تخریب بخشی از چالوس">جاده چالوس، تونل‌های این مسیر گل‌آلود شدند و بخشی از این گل به سد کرج منتقل شده که در نهایت منجر به آلوده شدن آب سد کرج و از کار افتادن توربین‌های این سد شد.

پس از حدس و گمان‌های شهروندان در شبکه‌های اجتماعی بر اساس در نهایت روز دوشنبه شرکت آب و فاضلاب تهران در خصوص افت فشار آب در برخی مناطق تهران اطلاعیه‌ای صادر و عنوان کرد: بر اثر بارش باران، جاری شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی چالوس">جاده چالوس، مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تاسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج مسدود شده بود.

حالا مهدی عسگری، نماینده البرز می‌گوید که سیلابی که در جاده چالوس رخ داده است موجب شده یک بخشی از جاده چالوس ریزش کند و جاده چالوس و دو تونل دچار ریزش شدند و یک بخشی از مسیر رودخانه هم مسدود شده است که خوشبختانه با انتقال تجهیزات لازم به منطقه بخشی از مسیر در حال بازگشایی است.

این یعنی برای چیزی نزدیک به چهار روز یک مقام مسئول در کشور زحمت این را به خود نداد که به بخش قابل توجهی از مردم شهر تهران اعلام کند که به علت وقوع یک حادثه- و در واقع بحران- برای چند روزی با مشکل آب‌رسانی مواجه خواهند بود.

در نهایت روز گذشته پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت که سید ابراهیم رئیسی، ‌رئیس‌جمهور، روزگذشته ( سه‌شنبه) در ونزوئلا و در بین ملاقات‌ها و برنامه‌های متعدد خود، در تماس تلفنی با معاون اول و وزیر نیرو، موضوع افت فشار آب در برخی مناطق تهران را پیگیری و بر تسریع در حل کامل مشکل تأکید کرد.

مدیرعامل آبفای تهران با اشاره به قطعی و نوسان فشار آب در برخی از مناطق طی روزهای گذشته گفته است: به مرور نوساناتی که در شبکه به وجود آمده بود برطرف می‌شود و اگر موردی هم بعضی از شهروندان داشته باشند با ۱۲۲ تماس بگیرند.

به نوشته ایسنا محسن اردکانی - مدیرعامل آبفای تهران - اظهار کرد: الان خوشبختانه با توجه به اینکه فرآیند تصفیه آب بعد از اینکه انتقال آب به شهر تهران صورت گرفته و ساعاتی را طول می‌کشد، این فرآیند در حال حاضر طی شده و امروز صبح خوشبختانه در هیچ نقطه‌ای از شهر قطعی آب نداریم.

خاطره تلخی که به این سادگی پاک نخواهد شد

به نظر می‌رسد تا آخر امروز بحران آبی پایتخت کامل مهار شود و روال عادی آب رسانی ادامه یابد، اما یک چیز به خاطر شهروندان تهران- و البته ایران- می‌ماند و آن بحران مدیریت مسئولان است.

در روزهایی که تهران آب نداشت شهردار تهران- علیرضا زاکانی- پس از کنایه زدن به شهردار سابق و تاکید بر اینکه باز هم می‌تواند جواب همه را بدهد، در راس هیاتی از مدیریت شهری برای شرکت در چهاردهمین کنگره جهانی متروپلیس در بروکسل -پایتخت بلژیک- راهی بلژیک شد. او در این کنگره گفت که محور برنامه‌های مدیریت شهری تهران توجه توامان به جسم و جان شهر و نشاط و معنویت شهروندان است، اما نگفت شهر بی‌آب چطور نشاط دارد.

علی‌اکبر محرابیان هم که وزیر نیرو بود در تمام این مدت سکوت کرد و چیزی جز عکس بازدیدش از مکان حادثه در چالوس از او منتشر نشد. البته شاید آقای وزیر این کار را مصداق کار انقلابی و جهادی بدانند، اما واقعیت این است که وزیر به عنوان مسئول اول تامین آب و برق کشور باید نسبت به چنین بحران مهمی که زندگی چند میلیون نفر را در کلان شهری مثل تهران تحت تاثیر قرار داده موضع بگیرد و اطلاع رسانی کند.

این بحران- مثل برخی بحران‌های دیگر- گذشت، اما کاش مسئولین بحرانِ مدیریت خود را شاهد باشند و فکری برای روزها آینده کنند. چنین عملکردهایی ضربه‌ای جبران ناپذیر به اعتماد عمومی زده و عواقب خارج از تصوری دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید