جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: آن‌ها خودشان می‌توانند درباره دستورکار سفرشان صحبت کنند، ما روی منافع ملی خودمان در منطقه متمرکز هستیم.

واکنش آمریکا به سفر رئیسی به آمریکای لاتین / ما روی منافع ملی خودمان در منطقه متمرکز هستیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که گفته اسراییل به هیچ گونه توافقی با ایران پایبند نخواهد بود، همکاری نکردن رژیم اسراییل با آمریکا در این زمینه چقدر اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد و آیا واشنگتن رایزنی نزدیکی با رژیم صهیونیستی در این زمینه دارد، گفت: «ما رایزنی بسیار نزدیکی با آنها داریم. در واقع، فکر می‌کنم مطلع هستید که برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه آمریکا اخیرا به منطقه رفته بود و دیدارهایی با همتایان اسراییلی داشت.»
کربی ادامه داد که رایزنی نزدیکی با اسرائیل دارند و درباره آن چه رفتار ثبات‌زدای ایران و تهدیدهای ناشی از آن در منطقه می‌خواند، هم‌نظرند و افزود: من قرار نیست گزارش‌های مطبوعاتی درباره وجود توافق یا عدم هر گونه توافق را تایید کنم.
او در ادامه با نادیده گرفتن تاثیر ثبات‌زدای حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه خاورمیانه، فروش میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای منطقه و دامن زدن به رقابت تسلیحاتی به واسطه آن، مداخله‌جویی در امور داخلی کشورهای منطقه و مناسبات دوجانبه آن‌ها و جنگ‌هایی که تا کنون آمریکا در منطقه برپا کرده یا در آن‌ها مشارکت داشته است، گفت: «ما به دقت روی عملکرد ثبات‌زدای(ایران) متمرکز هستیم که در بسیاری از حوزه‌ها گسترده است- نه فقط بلندپروازی‌های هسته‌ای، بلکه توانمندی‌های رو به افزایش در زمینه موشک‌های بالستیک، روابط نوپای دفاعی با روسیه، حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، ایجاد مزاحمت برای کشتیرانی، حمایت از شبکه‌های تروریستی در منطقه. ما همیشه درباره تمامی این‌ها با اسراییلی‌ها صحبت می‌کنیم. تصور مشترکی از این تهدیدها داریم. اسراییلی‌ها می‌توانند از طرف خودشان و درباره این که چطور می‌خواهند با این تهدید مواجه شوند، حرف بزنند. تمام آنچه می‌توانم به شما بگویم، کاری است که خودمان انجام می‌دهیم.»
اظهارات کربی در پی این مطرح می‌شود که چند روز پیش، دفتر نخست‌وزیری رژیم اسراییل با انتشار بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی نخست‌وزیر این رژیم با وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نتانیاهو «بر موضع تغییرناپذیر خود تاکید کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای موجب متوقف شدن برنامه هسته‌ای ایران نخواهد شد و هیچ توافقی با ایران برای اسراییل که هر کاری برای دفاع از خود انجام خواهد داد، الزام‌آور نخواهد بود.»
نتانیاهو با ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، نقش بسزایی در تشویق دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام) در سال ۲۰۱۸ داشت. مذاکرات برای احیای برجام که پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه‌ای چندماهه روبه‌روست.

او در حالی برنامه هسته‌ای ایران را یک تهدید تلقی می‌کند که رژیم صهیونیستی، خود به عنوان تنها دارنده زرادخانه اتمی در خاورمیانه و مشارکت در فعالیت‌های نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه، امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را در گزارش‌های خود در رابطه با موضوعات پادمانی و اجرای توافق هسته‌ای در ایران تایید نکرده است.
مقامات ایران تاکید کرده‌اند، تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و اهداف برنامه اتمی ایران صرفا صلح‌آمیز است.
در ادامه نشست خبری کاخ سفید، کربی در پاسخ به این که چه واکنشی نسبت به سفر ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران به ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه دارد، گفت: «آن‌ها خودشان می‌توانند درباره دستورکار سفرشان صحبت کنند. ما در این نیم‌کره یا در هر جای دیگری از کشورها نمی‌خواهیم که با چه کشوری ارتباط داشته باشند، با چه کشوری مذاکره کنند یا به کسی اجازه سفر بدهند. خودشان باید در این باره صحبت کنند. ما روی منافع ملی خودمان در منطقه متمرکز هستیم.
این مقام ارشد کاخ سفید در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار حاضر در نشست که پرسید، «آیا این موضوع شما را نگران می‌کند»، گفت: «من نمی‌توانم درباره آن‌چه در دستور کارشان است، کاری که (رییس جمهور ایران)قرار است بکند یا این که با چه کسی دیدار می‌کند صحبتی بکنم. آیا ما درباره ثبات‌زدایی ایران نگران هستیم؟ معلوم است که هستیم. اقداماتی هم برای کم کردن این رفتار انجام خواهیم داد.»
واکنش کربی در پی این مطرح می‌شود که رئیس جمهور ایران که به دعوت رسمی همتای ونزوئلایی خود و به منظور توسعه روابط اقتصادی و سیاسی عازم این کشور شده، روز گذشته در کاراکاس با همتای ونزوئلایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیسی قرار است به کوبا و نیکاراگوئه نیز سفر کند.
انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید