بازدید از جاذبه‌های طبیعی نظیر دریاچه‌ها، به یادماندنی و آرامش‌بخش خواهد بود از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به دریاچه ولشت برویم.

چگونه به دریاچه ولشت برویم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قرارگیری این دریاچه در میان کوه ها تصویری خاص را در طبیعت پدید آورده است و چشم اندازی زیبا را به شما هدیه می دهد. ولشت یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین ایران به شمار می رود. در این دریاچه فرصت تجربه تفریحاتی همچون ماهیگیری و قایق سواری و تفریحات هیجان انگیز آبی را دارید. بزرگترین دریاچه آب شیرین استان مازندران است. رستوران و کافه این دریاچه فرصتی خوشمزه و به یادماندنی را در اختیارتان قرار می دهند.

ولشت؛ دریاچه‌ای درخورتوجه

دریاچه ولشت، نام یک دریاچه آب شیرین در استان مازندران است که در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق منطقه ییلاقی کلاردشت قرار دارد. این دریاچه کوهستانی با چشم‌اندازی بی‌بدیل و سحرانگیز، یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید و هر سال، میزبان صدها گردشگر محلی و مسافر از شهرهای دیگر است.

دریاچه ولشت که یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور ایران محسوب می‌شود، در ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریا قرار دارد و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم کرده است، به طوری که گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری در این دریاچه و اطراف آن زندگی می‌کنند.

چگونه به دریاچه ولشت برویم؟

متاسفانه حضور گردشگران بدون نظارت نهادهای مربوط در طول سال‌های اخیر، این دریاچه آسیب‌پذیر و اکوسیستم طبیعی آن را دستخوش تغییرات نامطلوبی کرده است که زندگی برخی جانوران و آبزیان را تهدید می‌کند.

ماهیگیری، شنا، قایق سواری، دوچرخه سواری و پیاده روی در اطراف دریاچه و تماشای زیبایی‌های طبیعی کوهستان از جمله تفریحاتی هستند که در منطقه دریاچه ولشت وجود دارند. سفر به دریاچه ولشت در تمام فصول سال، سفری لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است؛ البته بهتر است در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. دو مسیر دسترسی به این دریاچه زیبا وجود دارد و شما می‌توانید با گذر از جاده آسفالته و یک جاده خاکی به آن برسید.

طبق تحقیقات انجام گرفته توسط یک تیم غواصی هفت نفره در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۳، وسعت دریاچه ولشت ۱۵ هکتار و میزان آب آن در حدود دو میلیون مترمکعب تخمین زده شده است. حداکثر عمق دریاچه ۲۲ متر، میانگین عمق اطراف ۹ متر و میانگین عمق وسط دریاچه ۱۸ متر است.

چگونه به دریاچه ولشت برویم؟

دمای محیط اطراف دریاچه در ساعت ۱۰ صبح آن تاریخ، ۳۱ درجه سانتی‌گراد و دمای آب در سطح، ۲۶ درجه سانتی‌گراد بود؛ در حالی که دما در عمق ۶ متری، ۱۹ درجه سانتی‌گراد، در عمق ۱۴ متری، ۱۳ درجه سانتی‌گراد و در عمق ۲۰ متری، پنج درجه سانتی‌گراد بود.

دریاچه ولشت در یک گودال بزرگ از زمین‌هایی با خاک‌های رانشی و فرسایشی قرار گرفته است. ارتفاع دریاچه ولشت از سطح دریای خزر ۹۳۵ متر است و حدود سه میلیون متر مکعب آب در آن قرار دارد. آب این دریاچه توسط بارش برف و باران و همچنین چشمه‌های زیر زمینی که از بستر دریاچه بیرون می‌ریزند، تامین می‌شود. جالب است بدانید که آب دریاچه ولشت، هیچ‌گاه سر ریز نمی‌شود و تنها در سطح آن در حال بالا و پایین رفتن است. سطح آب دریاچه در طول ماه‌های گرم سال پایین‌تر و در طول ماه‌های پر بارش، بالاتر است.

خاک بسیار نرم و خاکستری رنگ، بستر دریاچه ولشت را پوشانده است و عمق دید بسیار محدود است؛ به طوری که عمق دید تا عمق پنج متری دریاچه، حدود یک متر، تا عمق ۱۰ متری حدود ۶۰ سانتی‌متر، تا عمق ۱۵ متری حدود ۳۰ سانتی‌متر و در عمق ۲۰ متری حدود ۱۰ سانتی‌متر است.

چگونه به دریاچه ولشت برویم؟

دسترسی به دریاچه ولشت

دریاچه ولشت در استان مازندران، بخش کلاردشت، در جنوب غرب شهر چالوس و شمال شرق کلاردشت و در نزدیکی شهر مرزن آباد واقع شده است. در قسمت جنوب غرب این دریاچه علم‌کوه و در دور تا دور آن آبادی هایی به نام های سماءسرکا، جلاجور، ولشت و ارزاودیمو قرار دارد.

برای رسیدن به دریاچه ولشت ،در محور چالوس به تهران ، ۲۳ کیلومتر بعد از پل کجور و ۳ کیلومتر قبل از مرزن آباد یک راه آسفالته به سمت غرب وجود دارد که شما را از جاده اصلی جدا می کند. با ورود به جاده و پشت سرگذاشتن سر بالایی ها و پیچ ها و عبور از کنار جنگل های زیبای کاج به روستای کردی چال می رسید. از روستا یک راه خاکی وجود دارد که شما را به ولشت می رساند.

اگر تصمیم دارید، مسیر دریاچه را پیاده یا با دوچرخه طی کنید، باید بدانید که راه زیادی پیش روی تان است و احتیاج به آمادگی جسمانی دارید.

چگونه به دریاچه ولشت برویم؟

در زمان بارندگی راه خاکی دریاچه گل می شود و ممکن است نتوانید از آن عبور کنید. البته به زودی قرار است این جاده آسفالت شود.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه ولشت بهار و تابستان است اما طبیعت در همه فصول جاذبه های خاص خودش را دارد.

بهار و تابستان: به دلیل سرسبزی منطقه و تعطیلات بسیاری در این فصول راهی دریاچه می شوند. هوا مطبوع است و با وجود کمبود سایه و تابش آفتاب باز هم این دریاچه محبوبیت خود را در این فصول دارد.

پاییز و زمستان: با سرد شدن هوا، دما تا منفی ۳۰ درجه نیز کاهش پیدا می کند و حتی دریاچه یخ می زند. در این فصل فقط عاشقان زمستان و برف به سوی ولشت می روند و سختی های آن را قبول می کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید