لوله برق پی وی سی PVC سوختن و نشت برق را متوقف می‌کند، در برابر خوردگی، رطوبت و نور خورشید مقاومت می‌کند.

هر آنچه درباره کاربردها و فواید لوله پی وی سی باید بدانید

لوله‌های لوله‌کشی که آب را به شیر آشپزخانه می‌رسانند یا زباله‌ها را به سیستم فاضلاب تخلیه می‌کنند در طول زمان تکامل یافته‌اند. لوله‌های آهنی یا فولادی گالوانیزه که در اوایل دهه 1900 جزء اصلی لوله‌کشی خانگی بودند، جای خود را به لوله‌کشی پیشرفته‌تر، مانند لوله‌های پلی وینیل کلرید (PVC) و لوله‌های پلی اتیلن با اتصال عرضی (PEX) دادند.

معرفی لوله پلیکا

سومین پلیمر مصنوعی پرکاربرد، پی وی سی PVC، با نرخ 40 میلیون تن در سال در سراسر جهان ساخته و استفاده می‌شود. کاربرد اصلی آن به عنوان مجرای آب در کاربردهای مختلف است.

خواص فیزیکی و شیمیایی مفید پلی وینیل کلراید، خرید لوله پی وی سی را به گزینه‌ای ایده‌آل برای یک کانال ایمن و مقرون به صرفه در طیفی از کاربردهای زیرساختی تبدیل می‌کند که مهمترین آنها تامین آب است.

کاربردهای لوله پی وی سی

در حوزه مسکونی و تجاری، لوله‌های پی وی سی در لوله‌کشی، زهکشی، سیستم‌های آبیاری کشاورزی، برق و مخابرات و کانال‌کشی سیستم‌های گرمایش و سرمایش استفاده می‌شود.

لوله کابلی پی وی سی

مجرای برق پی وی سی معمولاً به عنوان یک لوله پی وی سی سفت و سخت سفید برای رزوه‌کشی و محافظت از سیم‌ها در برابر خوردگی و نشت الکتریکی شناخته می‌شود.

لوله برق  پی وی سی PVC سوختن و نشت برق را متوقف می‌کند، در برابر خوردگی، رطوبت و نور خورشید مقاومت می‌کند، بنابراین به ویژه برای پروژه‌های فضای باز که در آن برای محافظت از سیم‌ها و کارگران مناسب است. لوله برق پی وی سی PVC معمولاً در محیط‌های خورنده استفاده می‌شود.  همچنین قیمت لوله پی وی سی به صرفه بوده و استفاده و حمل و نصب آن به مراتب راحت تر از لوله هایی مانند فلزی است و بسیار طرفدار دارد.

لوله فاضلاب پلیکا

لوله‌های پی وی سی زیرزمینی، دارای سوراخ بزرگتر و دیواره ضخیم‌تر هستند و توسط شرکت‌های تاسیساتی برای لوله کشی فاضلاب از طریق شبکه به ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شوند.

از شبکه لوله‌های پی وی سی زیرزمینی برای تخلیه آب باران از پشت‌بام‌ها و سایر سازه‌ها، ساخت سیستم‌های آبپاش و سیستم‌های اسپرینکلر آتش نشانی در ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود، که به آن لوله گرانولی یا ناودانی نیز می‌گویند.

هر آنچه درباره کاربردها و فواید لوله پی وی سی باید بدانید

لوله پلی پروپیلن یا cpvc

آبگرم در سیستم‌های HVAC (گرمایش، تهویه و سرمایش) از طریق لوله‌های ساخته شده از CPVC، نوعی از پی وی سی، منتقل می‌شود. آب سرد در سیستم‌های HVAC از طریق لوله‌های پی وی سی هدایت می‌شود.

لوله پلیکا فشارقوی یا آبرسانی

از لوله‌های آبرسانی پی وی سی برای آبیاری کشاورزی نیز استفاده می‌شود. به طور کلی این لوله‌ها در مقایسه با سیستم‌های کانال باز، 30 تا 50 درصد آب را ذخیره می‌کنند. همچنین می‌تواند از وقوع شور شدن خاک، باتلاق شدن و سیلاب سرد جلوگیری کند. بیشتر شبکه لوله‌های پی وی سی آب در زیر زمین مدفون هستند، بنابراین میزان بهره‌برداری از زمین بالا است.

سیستم تحویل آب خط لوله پی وی سی انعطاف‌پذیر، آسان برای تنظیم و تحقق اتوماسیون است و برای زمین‌ها و خاک‌های مختلف مناسب است. علاوه بر این، سرعت تحویل آب در آن‌ها سریع است و راندمان آبیاری بالا دارند.

استفاده از اتصالات لوله پی وی سی

اتصالات لوله پی وی سی مانند خم‌ها، شیرها، براکت‌ها و گیره‌ها را می‌توان در طیف گسترده‌ای از خطوط لوله و ساخت و ساز استفاده کرد. آنها می‌توانند برای به روزرسانی سیستم‌های قدیمی خط لوله که ممکن است با گذشت زمان فرسوده شوند، استفاده کرد. ضعف شبکه‌های خطوط لوله عمدتاً در یکپارچگی اتصالات آنها نهفته است. از لوله‌های پی وی سی می‌توان برای تقویت نقاط اتصال استفاده کرد تا کل شبکه، نیازی به بازسازی نداشته باشد.

مزایای استفاده از لوله‌های پی وی سی

لوله‌های پی وی سی برای انتقال آب و برق در بخش‌های مختلف، ارجحیت دارند. مقاومت بالای آنها در برابر گرما و خوردگی از عوامل اصلی استفاده گسترده آنها است.

به دلیل سطح صاف آن، سطح اصطکاک کمی بین پی وی سی و مایعات جاری در مقایسه با بتن و فلز وجود دارد. این باعث می‌شود که آن را به یک ماده ترجیحی برای لوله‌هایی که مجرای تامین آب هستند تبدیل کند.

پی وی سی سبک وزن است و حمل و نقل آن در فواصل زیاد به عنوان خط لوله، آسان است. این بدان معنی است که سوخت کمتری برای حمل و نقل آنها مصرف می‌شود و آنها را دوستدار محیط زیست می‌کند.

از آنجایی که برای تولید انبوه آن از یک فرآیند نسبتا ساده استفاده می‌شود مقرون به صرفه است.

قالب‌گیری لوله پی وی سی به اشکال مختلف آسان است و آن را به یک ماده همه کاره با طیف گسترده‌ای از کاربردها تبدیل می‌کند.

هر آنچه درباره کاربردها و فواید لوله پی وی سی باید بدانید

مقاومت لوله های پی وی سی

لوله پی وی سی قوی و بادوام است و در برابر فشارهای زیاد مقاوم است. این باعث می‌شود، خرید لوله pvc ماده‌ای مناسب برای لوله‌های زیرزمینی و لوله‌هایی باشد که سیالات تحت فشار باید از آن عبور کنند.

یکی از خواص شیمیایی مفید PVC بی‌اثربودن یا مقاومت آن در برابر واکنش‌های شیمیایی با سایر مواد است. این باعث می‌شود که برای حمل و نقل آب آشامیدنی و آبی که برای مصارف خانگی استفاده می‌شود، ایمن باشد.

لوله پی وی سی در صورت نصب زیرزمین صد سال دوام می‌آورد. بنابراین نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری خواهد داشت و به یک ماده مطلوب برای شبکه‌های خط لوله گسترده تبدیل می‌شود.

نصب، جداسازی و نگهداری لوله‌های پی وی سی آسان و میزان شکست آن در مقایسه با مواد قدیمی بسیار کم است.

مقدار کم کربن در PVC ، دلیل انتشار کمتر مواد مضر در طول تولید آن است. بازیافت و استفاده مجدد از آنها برای مقاصد دیگر و استفاده مجدد از زباله‌های ساختمانی یا بازیافت زباله‌های صنعتی، آسان است. سالانه هشت هزار تن پی وی سی در اروپا از طریق برنامه وینیل پلاس بازیافت می‌شود.

موسسه تحقیقاتی ساختمان (BRE)، مرجع اصلی بریتانیا در زمینه ساخت و ساز پایدار، به پنجره‌های PVC-U عمری بیش از 35 سال اعطا کرده است، با این حال، نمونه‌های زیادی از محصولاتی وجود دارد که عمر آنها بسیار بیشتر از این است.

هر آنچه درباره کاربردها و فواید لوله پی وی سی باید بدانید

نتیجه نهایی

لوله‌های پی وی سی در دنیای امروز به روش‌های مختلف قابل استفاده هستند. به دلیل تطبیق‌پذیری لوله‌ها، آنها در محیط‌های تفریحی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، لوله‌های پی وی سی را می‌توان برای ایجاد انواع محصولات تفریحی، از جمله چادرهای مسافرتی، فضاهای سرپوشیده، چارچوب‌های گلخانه و کارگاه و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

برای خرید لوله پی وی سی و اطلاع از قیمت لوله پی وی سی باید با توجه به نیاز خود، از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید