لاستیک های پهن تر، به دلیل وارد کردن اصطکاک و فشار بیشتر، مصرف سوخت را نیز افزایش می دهند؛ در نتیجه صدای بیشتری نیز تولید می‌کنند.

لاستیک پهن یا باریک! انتخاب درست، کدام است؟

تا کنون به لاستیک پهن یا باریک در انواع خودرو ها و دلیل استفاده از آن ها فکر کرده اید؟ می دانید که کیفیت لاستیک، فاکتور بسیار مهمی است، زیرا خودرو را با سطح زمین، مرتبط نگه می دارد و کل قطعات خودرو بر روی آن سوار است. لاستیک هایی با عرض های مختلف، آج های متفاوت و طرح آج های متنوع برای فروش در فروشگاه های لاستیک، موجود است. اما اینکه کدام نوع لاستیک، برای کدام مدل ماشین مناسب تر است مطلب مورد اهمیتی است که درباره آن صحبت خواهیم کرد.

استفاده از لاستیک پهن یا باریک برای خودرو

لاستیک پهن یا باریک، استاندارد مشخصی دارد که نباید نادیده گرفت و سایز لاستیک ها هم بر روی آن ها نصب شده است که می‌توانید آن ها را با لاستیک های دیگر اما در چهار چوب استاندارد  جایگزین کنید. به طور معمول لاستیک های باریک تر از سایز استاندارد کارخانه روی ماشین ها نصب نمی شوند؛ زیرا ممکن است در اثر بار اضافه ترکیده و خطرناک باشند. اما لاستیک های پهن تر ممکن است روی خودرو ها قرار گیرند. استانداردهای لاستیک برای تمامی برندها یکسان است و شما در هنگام خرید لاستیک نکسن، لاستیک برند فاررود، رودکس و ... میبینید که اندازه ها باید در استاندارهای تعیین شده قرار گرفته باشند. لاستیک نکسن یکی از لاستیک های با کیفیت است که در بازار بسیار طرفدار دارد.این برند را در فروشگاه هایی مثل شجاع تایر می توانید خریداری کنید.

برای ماشین سواری، لاستیک پهن بهتر است بیندازیم یا باریک؟

پهنای لاستیک، در زیبایی و عملکرد خودرو، تاثیر فراوانی دارد. این که لاستیک های پهن چسبندگی را بالا می‌برند یک باور اشتباه است، لاستیک های پهن و باریک از این نظر با هم برابر هستند. اما چرخ ‌های پهن تماس بیشتر، اما کوتاه تری با زمین دارند. دو عامل باد یا سطح تماس با جاده می توانند باعث چسبندگی به لاستیک شوند.

در هوای برفی یا بارانی، لاستیک های باریک ‌تر، چسبندگی بیشتری به جاده دارند زیرا رطوبت کمتری زیر آنها گرفتار می شود، درحالی‌که لاستیک ‌های پهن ‌تر به ‌خاطر برف یا بارانی که زیر آن ‌ها گرفتار می شود، چسبندگی خود را به سطح جاده از دست می‌ دهند.

 لاستیک های باریک تر میزان مصرف سوخت کمتری هم دارند، زیرا فشار کمتری به خودرو وارد می کنند و مقاومت غلتشی آنها در حداقل ممکن است. از سوی دیگر، کاهش سطح تماس، سطح صدا و ارتعاشات جاده را تا حد زیادی کاهش می دهد.

لاستیک پهن یا باریک! انتخاب درست، کدام است؟

مزایای استفاده از لاستیک پهن، روی خودروی سواری معمولی

گران ‌قیمت ترین و مهم ترین جزء خودرو، لاستیک ها هستند. در طی سال ‌هایی که از خودرو استفاده می کنید، به دلایل مختلف، لاستیک ها فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند.در خرید لاستیک به شرایط آب و هوایی هم دقت کنید و ترجیحا از لاستیک های مناسب چهار فصل استفاده کنید. پس بهتر است دانش کافی داشته باشید که لاستیک پهن یا باریک، هر کدام چه مزایا و معایبی دارند. در نظر داشته باشید که طرح آج هم بر روی کیفیت رانندگی موثر است.

مزایای لاستیک پهن در خودرو شامل موارد زیر است:

  • ظاهری بسیار زیباتر و اسپرت تر  به خودرو می‌بخشد.
  • فرمان پذیری، هندلینگ، و مانور خودرو، بسیار راحت تر می شود.
  • اصطکاک سطح لاستیک با سطح زمین، افزایش پیدا می کند که همین موضوع موجب افزایش چسبندگی لاستیک به زمین و راحت تر شدن رانندگی، به خصوص در سر پیچ ها می شود.
  • به خاطر همین خصلت چسبندگی بیش تر، در مسافت کوتاه تری، می تواند ترمز کند، یعنی سرعت ترمز بیشتر می شود، به همین جهت آمار تصادف پایین می آید.
  • لاستیک های پهن تر در سطح وسیع تری با زمین در تماس هستند که همین امر، عملکرد و کشش آنها را  در سطح جاده ها، بالا می برد. به این ترتیب، لاستیک به طور قابل توجهی، در کنترل پذیری و دوام سرعت بالا، نقش دارد.

لاستیک پهن یا باریک! انتخاب درست، کدام است؟

معایب استفاده از لاستیک پهن روی خودروی سواری معمولی

لاستیک های پهن تر، به دلیل وارد کردن اصطکاک و فشار بیشتر، مصرف سوخت را نیز افزایش می دهند؛ در نتیجه صدای بیشتری نیز تولید می‌کنند.

استفاده از لاستیک های پهن در سطوح خیس مناسب نیست، زیرا باعث لیز خوردن خودرو می‌شوند و آب هایی که زیر سطع و بین آج های خودرو گرفتار شده اند، به سختی خارج شده و در نتیجه کنترل اتومبیل سخت تر می‌شود.

از معایب لاستیک های پهن، هزینه بیش تری است که برای خرید و تعویض آن ها باید پرداخت شود. این هزینه، بابت مصرف مواد بیشتر در تهیه آن ها است نه کیفیت برتر.

لاستیک ‌های پهن، به خاطر وزن بیشتر، سنگین ‌تر هستند و فشار بیشتری به خودرو وارد می کنند؛ در نتیجه  باعث کاهش شتاب، هدایت سخت فرمان و هندلینگ ضعیف خودرو می‌شوند. این لاستیک ها پس از هر چرخش تند برای هدایت یا بازگشت به مرکز زمان بیشتری لازم دارند .

برای ماشین اسپورت، لاستیک باریک بیندازیم یا پهن؟

یکی از عوامل تفاوت خودرو های اسپرت، با دیگر خودرو ها، استفاده از لاستیک های پهن است.اکثر رانندگان، برای این که خودروی آن ها، بیشتر به ماشین های اسپورت شباهت داشته باشد از لاستیک های پهن تر استفاده می‌کنند.

اندازه و سایز لاستیک ها با توجه به تفاوت قالب های شرکت های مختلف که لاستیک تولید می کنند تفاوت اندکی با همدیگر دارند. حتی اندازه آج هم بر این اندازه گیری تاثیر گذار است.

لاستیک پهن یا باریک! انتخاب درست، کدام است؟

مزایا و معایب لاستیک پهن برای ماشین اسپورت

استفاده از لاستیک پهن برای ماشین اسپورت می تواند مزایا و معایب متفاوتی داشته باشد.به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه درباره مزایا و معایب آن ها صحبت خواهیم کرد:

مزایای لاستیک های اسپرت

  1. فرمان پذیری بیشتر خودرو
  2. زیبایی نمای ظاهری خودرو
  3. بالا رفتن سرعت ترمزگیری، به دلیل افزایش سطح تماس با زمین

معایب لاستیک های اسپرت

  1. کاهش ارتفاع خودرو
  2. فشار بیش از حد به سیستم تعلیق
  3. نمایش نادرست سرعت خودرو
  4. افزایش مصرف سوخت
  5. سفت تر شدن سیستم فرمان

سخن آخر

نقش لاستیک پهن یا باریک، در زیبایی، تعادل، مصرف سوخت و موارد دیگر بسیار زیاد است. انتخاب بین لاستیک پهن یا باریک بستگی زیادی به خود شما دارد. با بررسی مزایا و معایب گفته شده از لاستیک های پهن و باریک و توجه‌ به نیاز خود، می توان انتخاب درستی داشت. مشورت گرفتن از مشاوران فروشگاه های لاستیک معتبر مثل فروشگاه لاستیک شجاع تایر، قبل از خرید لاستیک نیز می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند. همچنین با خرید از این فروشگاه می توانید تجربه خریدی با کیفیت و با قیمت مناسب را نیز داشته باشید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید