روستاگردی در اطراف شیراز دلپذیر است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم روستای دیدنی قلات شیراز کجا قرار دارد.

روستای دیدنی قلات شیراز کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شیراز یکی از قطب های گردشگری در ایران است که هر زمان بخواهید به سمت آن سفر کنید توریست های داخلی و خارجی زیادی را در آن خواهید دید. اغلب کسانی که به این استان سفر می کنند به سمت جاذبه های معروف آن نظیر شاهچراغ، حافظیه، باغ ارم، ارگ کریمخانی، مسجد نصیر الملک، بازار وکیل و مجموعه تخت جمشید می رود، در حالی که جاذبه های متعدد دیگری هم در این استان وجود دارد. یکی از آن ها روستای قلات در شیراز است که در طول سفرتان به این استان پیشنهادی می شود از آن دیدن فرمایید.

آشنایی با قلات شیراز

اغلب مردم روستای قلات در شیراز به دامداری، باغداری و فعالیت های خدماتی و صنایع دستی مشغول هستند. اقلامی نظیر گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز از محصولات باغی و فرآورده‌های لبنی مانند شیر، پنیر، کره و کشک نیز از محصولات دامی این روستا در شیراز هستند که اهالی با فروش آن ها ارتزاق می کنند.

روستای دیدنی قلات شیراز کجا قرار دارد؟

دیگر مواردی که این مردم با فروش آن ها خرج و مخارج زندگی خودشان را برآورده می سازند محصولاتی نظیر گیوه، سبد دستباف، گره (ظرف بافته شده) دولک، مشک (که برای خنک نگه داشتن آب به کار می‌رود) و وسایل چوبی هستند، که توسط اهالی روستای قلات در شیراز ساخته می شوند و به فروش می رسند.

زمانی که وارد روستای قلات در شیراز می شوید، چشم اندازها و جلوه های طبیعی زیبایی را مشاهده خواهید کرد که تشکیل شده از باغ های سرسبز و وسیع هستند. اگر در فصل بهار به این روستا بروید به اندازه فضا دلچسب و رویایی خواهد بود برایتان که انگار به جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن رفته اید. بافت کالبدی معماری خیره کننده کوهستانی، کوچه ‌های پرپیچ و خم که جویبارهای زلالی نیز در میان آن‌ها جاری است، جذابیت منحصر به فردی به این روستا بخشیده ‌اند.

تماشای آبشارهایی که در میان صخره ها عبور می کنند و همینطور گوش فرا دادن به برخورد آن ها به سنگ ها خودش می تواند جاذبه ی بی نظیری برای گشت و گذار در این روستا باشد.

روستای دیدنی قلات شیراز کجا قرار دارد؟

در حواشی رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری، با پوششی از گیاهان خودرو، گل‌های وحشی و گیاهان دارویی بومادران، ختمی، آویشن، پونه، مرزه از جاذبه‌ های کم نظیر روستای قلات محسوب می‌ شوند. در کنار طبیعت و آبشارهای بی نظیر این روستا یک کلیسای قدیمی هم در روستای قلات در شیراز وجود دارد که معماری سنگی و جالبی دارد و نشان دهنده ی قدمت این روستا می باشد. این کلیسا که در گذشته عبادتگاه مسیحیان ساکن در روستا بوده است، اینک به دلیل مهاجرت آنان رو به تخریب گذاشته است.

همچنین آسیاب های آبی، گوستان قلات و همینطور حکاکی ها و حجاری هایی که در این منطقه صورت گرفته خودش نوعی ایجاد جاذبه کرده و از همه مهمتر قلعه ی قزل ارسلان است که از ثروت های تاریخی روستای قلات در شیراز به شمار می رود.

محل قرارگیری روستای دیدنی قلات شیراز

قلات شیراز، نام یک روستای ییلاقی از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر شیراز است و از مقاصد و جاذبه های گردشگری استان فارس محسوب می‌شود.

روستای دیدنی قلات شیراز کجا قرار دارد؟

قلات با مختصات جغرافیایی ۵۲ درجه و ۱۹ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی در ارتفاع ۲,۰۶۵ متری از سطح دریا قرار دارد. این روستای ییلاقی با خانه‌های پلکانی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ به‌عنوان نخستین بافت روستایی تاریخی طبیعی استان فارس در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلات شیراز در کنار چشمه‌ای زیبا و در میان انبوهی از درختان و باغ‌های سرسبز در جاده یاسوج - شیراز واقع شده است و برای رسیدن به آن از مرکز شهر شیراز، حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه راه دارید. روستای قلات با تهران نیز حدود ۹۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

روستای قلات در نزدیکی کوه قلات (کوه سرخ) قرار گرفته است. این کوه مانند یک دیوار بزرگ از جهات جنوب، شرق و غرب روستا را در برگرفته است و روستا فقط از قسمت شمال قابلیت دسترسی دارد.

رودخانه قره آغاج نیز که از ارتفاعات کوه تاسک سرچشمه می‌گیرد و تا پایین دست را سیراب می‌کند، جلوه‌ای زیبا به روستای قلات بخشیده است.

روستای دیدنی قلات شیراز کجا قرار دارد؟

روستای قلات از دو بخش بافت جدید و بافت قدیم تشکیل شده است. بافت جدید در ابتدای روستای قلات قرار دارد. پس از عبور از این بخش و خیابان قزل ارسلان به بافت قدیمی قلات می‌رسید؛ بخشی که با معبری پهن و سنگ‌فرش شده شما را به تماشای معماری منحصربه‌فرد استادان برجسته هدایت می‌کند. روستای قلات در ناحیه کوهستانی قرار دارد و خانه‌های آن به‌صورت پلکانی ساخته شده‌اند؛ خانه‌هایی یک یا دو طبقه با سقفی مسطح. جالب است بدانید که زمانی که در فاصله یک کیلومتری روستای قلات هستید، خانه‌های پلکانی به‌خوبی قابل‌مشاهده نیستند؛ زیرا درختان بلند، آن‌ها را در بر گرفته‌اند.

در ساخت خانه‌های بافت قدیم از مصالحی چون سنگ، خشت، گل، گچ و چوب استفاده شده است؛ در حالی که خانه‌های بافت جدید با سنگ، سیمان، آهن و آجر ساخته شده‌اند و چند طبقه هستند. معماری روستای قلات و قرارگیری خانه‌ها در کوچه‌های پرپیج و خم با جویبارهای زلال جاری و باغ‌های سرسبز، این منطقه را تبدیل به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری اطراف شیراز کرده است.

روستای دیدنی قلات شیراز کجا قرار دارد؟

در اطراف رودخانه‌های این روستا نیز گل‌های وحشی و گیاهان دارویی بومادران، گل ختمی، پرسیاوشان، ریواس، کنگر، آویشن کوهی، پونه و مرزه، بادام کوهی یا بارشیک، کاکوتی، گیاه گاوزبان و جاشیر می‌رویند و رنگ و بوی متفاوتی به این منطقه بخشیده‌اند.

روستای قلات از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است که در میان آن‌ها می‌توان به مسجد، کافه، رستوران و سفره‌ خانه، نانوایی، درمانگاه، فروشگاه و پارکینگ اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • علی محمد صفا IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 7
    سلام ، قلات جزء یاسوج هست نه شیراز . ۲۰ کیلومتری یاسوجه
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    سلام شما فکرکردین فقط یاسوج قلات داره تواز هرکی بپرسی میدونه قلات جزء شیراز هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید