روستای جواهرده از دیدنی‌ترین روستاهای مازندران است، با ما همراه باشید تا بدانیم فاصله روستای جواهرده تا رامسر چقدر است.

فاصله روستای جواهرده تا رامسر چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از مناطق ییلاقی ایران که دارای طبیعتی بی‌نظیر بوده و کمتر کسی پیدا می‌شود که نام آن را نشنیده باشد، روستای جواهرده است. جواهرده به‌رغم زیبایی‌ها و آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای که دارد، توانسته صفت بهشت ییلاقات ایران را هم به خود اختصاص دهد.

جواهرده؛ روستایی تماشایی و جذاب

روستای جواهرده رامسر دارای ۱۲ محله قدیمی به نام‌های «جولاخیل» (محله جواهرده)، «اوشیان سر»، «سید محله»، «برشی محله»، «آموسی خیل»، «صیقل محله»، «چاک دشت»، «سراب یا کربلا بنه»، «رمک محله»، «تنگ دره»، «فتوک محله»، «کهنه تنگ دره» و «شل محله» است که تمام آن‌ها با مردمانی مهمان‌نواز و مهربان، پذیرای مسافران و طبیعت‌گردان هستند.

جمعیت روستای جواهرده بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، حدود ۹۸۰۰ نفر است. مردم روستا به پیشه دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند و صنایع دستی آن‌ها شامل آهنگری، مسگری، سفال و نمدبافی است. مردم روستای جواهرده در فصول گردشگری، خانه‌های خودشان را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و از این راه نیز کسب درآمد می‌کنند.

فاصله روستای جواهرده تا رامسر چقدر است؟

جواهرده، برخلاف دیگر روستاهای ایران به‌دلیل استقبال زیاد گردشگران از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است که در میان آن‌ها می‌توان به مسجدهای متعدد و امامزاده روستا، مغازه‌های فراوان، کافه‌ها و آلاچیق‌های زیبا و همچنین روشنایی و برق، آب لوله‌کشی، امواج شبکه‌های مخابرات، امواج شبکه‌های تلویزیونی، خانه بهداشت، درمانگاه، داروخانه، پزشک، بهیار و پاسگاه نیروی انتظامی اشاره کرد.

جنگل هیرکانی با درختان راش، ممرز، شاه بلوط، اقاقیا، شمشاد و آزاد و همچنین درختان زبان‌گنجشک، فندق، سیب ترش، گلابی، گردو، زرشک، آلوچه، ازگیل، آویشن، بابونه، میش‌گوش، شش‌شاخ، گزنه، پرتقال و نارنگی، پوشش گیاهی جواهرده را تشکیل می‌دهند و ارتفاعات اطراف این روستای زیبا پر از گل‌های وحشی، سرخس و دشت گل گاوزبان است. تماشای فضای جادویی با چشم‌اندازهایی سرسبز، خاطره‌ای را در ذهن شما رقم می‌زند که امکان ندارد هیچ‌گاه آن را فراموش کنید.

جانوران و پرندگان بسیاری در روستای زیبای جواهر ده زندگی می‌کنند که در میان آن‌ها می‌توان به گربه وحشی، گنجشک کوهی، باز، سنجاب، روباه، گرگ، گراز، خرس، بز کوهی، بلبل، مرغ حق، قرقاول، کبک، زاغ، کلاغ و توکا اشاره کرد.

فاصله روستای جواهرده تا رامسر چقدر است؟

مردم روستای جواهرده در گذشته از تقویم گالشی یا گیلکی استفاده می‌کردند و جشن‌های مختلف مانند عید نوروز یا جشن تیرماه سیزده و همچنین پرداخت خراج و مالیات، حساب و کتاب زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی و دامی، همه و همه وابسته به این تقویم بوده‌اند.

جالب است بدانید که مردم روستای جواهرده، نوروز (نوروز بل) را در آغاز فصل بهار و اول فروردین جشن نمی‌گرفتند؛ بلکه روزهای اواسط ماه مرداد (۱۳ تا ۱۷ مرداد) برای آن‌ها به‌عنوان شروع سال شناخته می‌شده است. ماه‌های سال گیلکی در تقویم گالشی به این ترتیب هستند: نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه.

مسافت بین جواهرده و رامسر

روایات مختلفی برای انتخاب نام این روستا وجود دارد؛ برخی بر این باورند نام محلی این منطقه ییلاقی در ابتدا «جورده» بوده که با گذشت زمان به «جواهر ده» تبدیل شده است، اما برخی معتقدند از آنجایی که نام اولین حاکم این منطقه زنی به نام جواهر بود، نام این روستا از آن نشات گرفته است.

فاصله روستای جواهرده تا رامسر چقدر است؟

یکی دیگر از روایت‌های موجود که از اهالی این منطقه به گوش می‌رسد را می‌توان وجود گنج و جواهر بسیار زیاد در اعماق خاک‌های این روستا دانست که بیشتر به حقیقت نزدیک است.

منطقه ییلاقی جواهرده در شهرستان رامسر استان مازندران واقع شده و در حدود ۲۷ کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد. این روستا تقریبا در فاصله ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و ضلع جنوب غربی رامسر قرار گرفته است. برای اینکه به این روستای دیدنی و جذاب سفر کنید، باید بعد از رسیدن به میدان شهید رجایی رامسر، به سمت جنوب حرکت کرده و بعد عبور از سه راه فلسطین، مسیر جاده جواهرده را در پیش بگیرید. بعد از یک ساعت رانندگی در مسیر جذاب و رویایی جاده جواهرده، وارد این روستای سرسبز خواهید شد.

با قاطعیت می‌توان گفت جاده جواهرده یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که تابه‌حال دیده‌اید. درختان انبوه و سر به فلک کشیده موجود در سراسر این جاده حس نشاط و طراوت را در دل شما زنده می‌کند و تنفس در یک هوای پاک و تمیز را به شما هدیه می‌دهد.

فاصله روستای جواهرده تا رامسر چقدر است؟

بد نیست بدانید که در برخی قسمت‌های این جاده از درون یک تونل سبزرنگ عبور خواهید کرد و شیوه قرارگیری درختان به ‌گونه‌ای است که گویی در بهشت در حال حرکت هستید. هر چه بیشتر در این مسیر بهشتی پیش می‌روید، بیشتر محو زیبایی‌های آن خواهید شد و بهتر عظمت خداوند را درک خواهید کرد. با نزدیک شدن به این منطقه ییلاقی و رد شدن از پیچ‌وخم‌های جاده فوق‌العاده آن، ابرها هم به شما نزدیک‌تر شده و حس ناب و تکرارنشدنی را تجربه خواهید کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • M.M IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    13 5
    جواهر ده عالی ست... خیلی زیباست...
  • رامان IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 1
    جاده ی سختی دارد و به زور بالا میروی. خطرناکه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید