مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از ثبت تصاویر ۴ قلاده پلنگ در مرز مشترک میان دو منطقه شکار ممنوع در بند مشکول استان اردبیل خبر داد.

دیده شدن ۴ قلاده پلنگ ایرانی در اردبیل برای نخستین بار

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، حسن قاسم پور اظهار داشت: در روزهای آغازین اردیبهشت ماه سال جاری یکی از همیاران علاقه‌مند به محیط زیست موفق شد با دوربین تله‌ای خود ابتدا تصویر (فیلم) ۳ قلاده پلنگ شامل ۲ ماده (مادر و توله) و یک نر بالغ را به ثبت برساند و به فاصله دو روز، یک قلاده پلنگ نر بالغ دیگر را در ارتفاعات منطقه با استفاده از دوربین عکاسی خود ثبت نمود.

قاسم پور افزود: وی طی همان روز توانست پلنگ نر همراه دو ماده را این بار به صورت تنها در حوالی همان منطقه مجددا تصویر برداری نماید.

قاسم پور با اشاره به مشاهده و ثبت پلنگ ایرانی در مناطق هم مرز این استان با استان آذربایجان شرقی و تطبیق مشخصات پلنگ‌های مشاهده شده با اظهارات افرادی که آن‌ها را در منطقه مشکول دیده اند، نشان می‌دهد چهار قلاده پلنگ بین مناطق مشکول و کاغذ کنان در رفت و آمد هستند و علت افزایش حضور این گونه ارزشمند در منطقه، وفور طعمه، عدم دسترسی و دست‌اندازی انسان‌ها به این مناطق است که حاصل حفاظت و مراقبت شبانه روزی محیط بانان منطقه است.

لازم به ذکر است در سال ۱۴۰۱ نیز محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع مشکول موفق به ثبت تصویر پلنگ ایرانی در داخل منطقه شده بودند و همچنین دو قلاده پلنگ دیگر نیز طی همان سال توسط افراد محلی با استفاده از گوشی تلفن همراه از داخل خودرو تصویر برداری شده بود.

منطقه شکار ممنوع در بند مشکول با وسعت ۲۹۰۰۰ هکتار در شهرستان کوثر قرار دارد و یکی از مناطق بسیار مستعد و غنی به لحاظ اکولوژیکی و تنوع زیستی استان اردبیل به حساب می‌آید که در شرف ارتقاء سطح به منطقه حفاظت شده قرار دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • علیرضا جابرصفار IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    14 1
    بنام هستی بخش جهان شگفت انگیز : با توجه به اینکه منطقه رفت و آمد پلنگهای نادر ایرانی توسط مدیران محیط زیست در گزارشهایش برای عموم آشکار شد، دیگر امنیت آن پلنگها از دست شکارچیان شد طبیعت حیوانی با خطر جدی روبرو گردید، حال منتظر خبر ناگوار باید باشیم.
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      2 0
      نه عزیزم شما نگران نباش خدارا شکر مردم استان ما کاری با این حیوانات زیبا ندارند. حتی پارسال یک نفر از داخل ماشین دوتا پلنگ را فیلم برداری با گوشیش کرده بود . پلنگ ها اصلا هم از او نترسيده بودن و به آرامی به حرکت خودشان ادامه دادن . و حتی تا الانم من‌ نشنيدم که پلنگی به گله یا انسانی در این مناطق حمله‌ کرده‌ باشه
  • شهرام IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    2 3
    این دیگه میشه پلنگ اذربایجان
  • ایران عزیز IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    0 1
    خیلی ممنون ادرس دقیق و تاریخ دقیق رو اعلام کردی..برای شکارچیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید