آیه «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» که در محل دیدار رهبر انقلاب با کارگران نصب شده بود مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

معنی آیه نصب‌شده در دیدار رهبر انقلاب با کارگران

به گزارش سلام نو به نقل از ایکنا، در دیدار امروز هزاران نفر از کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی آیه 39 سوره نجم «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» (و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست) در حسینیه امام خمینی(ره) نصب شده بود.

در تفسیر نمونه پیرامون این آیه آمده است که «سعی در اصل به معنی راه رفتن سریع است که به مرحله دویدن نرسیده، ولی غالبا به معنی تلاش و کوشش به‌کار می‌رود، چرا که به هنگام تلاش و کوشش در کارها انسان حرکات سریعی انجام می‌دهد، خواه کار خیر باشد یا شر. جالب اینکه نمی‌فرماید: بهره انسان کاری است که انجام داده، بلکه می‌فرماید تلاشی است که از او حاصل شده است؛ اشاره به اینکه مهم تلاش و کوشش است هر چند انسان احیانًا به مقصد و مقصودش نرسد که اگر نیتش خیر باشد خدا پاداش خیر به او می‌دهد، چرا که او خریدار نیت‌ها و اراده‌هاست، نه فقط کارهای انجام شده.»

از این مسئله برمی‌آید که در اسلام نفس کار و تلاش ارزشمند است و خود کار ثمره و نتیجه انسان دانسته شده و منتج به نتیجه شدن کار نیست که به آن ارزش می‌دهد؛ البته اینکه این تلاش در مسیر خیر یا شر باشد نیز مهم است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن آن هر تلاشی را ارزشمند توصیف کرد. براین مبناست که در اسلام یک‌شبه پولدار شدن، قمار، دلالی و ثروت‌های بادآورده مذموم دانسته شده و رسیدن به چنین ثروتی از آنجا که ناشی از تلاش و کار نیست ارزشی نیز ندارد.

لذا به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان «هیچ انسانی هیچ چیزی را به ملکیت واقعی مالک نیست تا اثر آن ملکیت که یا خیر است یا شر یا نفع است یا ضرر عایدش شود، مگر آن عملی را که کرده و جد و جهدی که نموده، تنها آن را دار است و اما آنچه دیگران کرده‌اند اثر خیر یا شرش عاید انسان نمی‌شود.»

براین مبنا می‌توان از این آیه چنین نتیجه گرفت که این دنیا میدان تلاش و کار و نتیجه‌گیری است و انسان مکلّف به انجام وظیفه‌ است، نه حصول نتیجه و از این منظر سعی و تلاش وظیفه انسان است.

پ
کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید