شبکه خبری بلومبرگ آمریکا اعلام کرد که ۱۹ کشور از جمله پنج کشور مصر، عربستان، امارات، الجزایر و بحرین نسبت به پیوستن به گروه بریکس ابراز تمایل کرده‌اند.

آمادگی ۱۹ کشور برای عضویت در بریکس

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، آنیل سوکلال، نماینده آفریقای جنوبی در گروه بریکس در مصاحبه‌ای با بلومبرگ آمریکا اظهار کرد: بلوک بازارهای نوظهور در برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی روزهای دوم و سوم ژوئن برای بررسی موضوع گسترش این گروه در شهر کیپ تاون نشستی خواهد داشت.

سوکلال گفت: آنچه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، توسعه گروه بریکس و چگونگی اجرای آن است.

نماینده آفریقای جنوبی در گروه بریکس افزود: ۱۳ کشور به شکل رسمی درخواست پیوستن به گروه را داده‌اند و شش کشور دیگر نیز به صورت غیر رسمی چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند، ما هر روز این درخواست‌ها را دریافت می‌کنیم.

چین سال گذشته که رئیس گروه بریکس بود، صحبت از توسعه گروه را آغاز کرد و در تلاش است نفوذ دیپلماتیکی را برای مقابله با کنترل کشورهای پیشرفته سازمان ملل به دست آورد. این پیشنهاد موجب نگرانی دیگر اعضا نسبت به کاهش نفوذشان شد، به ویژه اگر همپیمانان نزدیک پکن با این مساله موافقت کنند چراکه طبق گزارش بلومبرگ، تولید ناخالص داخلی چین بیش از دو برابر مجموع تولید ناخالص داخلی چهار عضو دیگر گروه بریکس است.

سوکلال در ادامه گفت: وزرای خارجه پنج کشور عضو بریکس (چین، برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی) همگی تاکید کردند که در مذاکرات ژوئن شرکت کرده و موضوعات داغ حال حاضر از جمله سودان را بررسی خواهند کرد.

از زمان تشکیل گروهی به نام بریکس در سال ۲۰۰۶، تنها یک عضو جدید در سال ۲۰۱۰ به این گروه اضافه شد که آن آفریقای جنوبی بود.

نماینده آفریقای جنوبی در ماه فوریه گفت: عربستان و ایران از جمله کشورهایی هستند که به صورت رسمی درخواست پیوستن به گروه را دارند. از جمله دیگر کشورهایی که تمایل خود را در این زمینه ابراز کردند، می‌توان به آرژانتین، امارات، الجزایر، مصر، بحرین و اندونزی و نیز دو کشور از شرق آفریقا و یکی دیگر از غرب آفریقا که نام آنها را ذکر نکرد، اشاره کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشتر فاش کرده بود که گروه بریکس در اجلاس سرانش در آفریقای جنوبی طرح ایجاد یک ارز مشترک میان کشورهای عضو را بررسی خواهد کرد.

طبق اظهارات سوکلال، بریکس قصد دارد در سال جاری میلادی طرح خود در مورد پذیرش اعضای جدید را تصویب کرده و شروط پیوستن به گروه را برای کشورهای متمایل از جمله عربستان و مصر و دیگر کشورهایی که درخواست رسمی دادند، تعیین کند.

پس از آنکه اختلاف‌نظرهای ریاض و واشنگتن بر سر قیمت و تولید نفت بالا گرفت، نام عربستان برای پیوستن به گروه بریکس مطرح شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشتر ضمن تقدیر از طرح‌های ریاض برای توسعه اقتصادی‌اش و جایگاه این کشور در بازارهای نفت، حمایت مسکو از پیوستن عربستان به گروه بریکس را اعلام کرده بود.

اما تمایل ریاض نسبت به این موضوع با اظهارات سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از سفرش به عربستان در اواخر سال گذشته میلادی نمایان شد و رامافوزا در کنفرانس مطبوعاتی پس از این سفر از تمایل عربستان و دیگر کشورها برای پیوستن به بریکس سخن گفت.

از سوی دیگر مصر در سال ۲۰۲۳ با موافقت عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور به شکل رسمی عضو جدید بانک توسعه شد که توسط اعضای گروه بریکس راه‌اندازی شد و این اقدام به منزله آغاز همکاری‌های رسمی مصر با اعضای بریکس بوده و شرایط را برای پیوستن مصر به این گروه فراهم کرد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید