ساری جاذبه‌های طبیعی ممتازی دارد، از این رو پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و درباره جالب‌ترین ویژگی‌های باداب سورت در ساری بیشتر بدانید.

جالب‌ترین ویژگی‌های باداب سورت در ساری

سلام نو _ سرویس گردشگری: در ابتدای بازدید از چشمه باداب سورت، با پلکانی رنگین مواجه می‌شوید که حیرت هر کسی را بر می‌انگیزد. اما این پلکان چطور شکل گرفته است؟ به زبان ساده باید بگوییم که آب‌های معدنی راهی طولانی را می‌پیمایند و از اعماق سنگ‌های سخت راه خود را به روی زمین باز می‌کنند. باد دست به کار می‌شود و آب‌ها را به این سو و آن سو حرکت می‌دهد. در همین حین خورشید داغ، آب را تبخیر می‌کند و مواد معدنی همچون ردپایی از آب‌ها به جای می‌مانند. این مواد معدنی به شکل رسوب بر روی زمین باقی می‌مانند و طبقه‌طبقه روی هم قرار می‌گیرند. به مرور زمان پلکانی تماشایی شکل می‌گیرد که حاصلش باداب سورت است.

باداب سورت؛ چشمه‌ای شگفت‌انگیز

باداب سورت نام یک چشمه پلکانی در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریاست که اثری بی‌نظیر در ایران به شمار می‌رود و مانندش در دنیا بسیار کم است. باداب سورت چشمه‌ای است هزاران ساله با طبقات بسیار که هر قسمت آن به رنگی در آمده و رنگ و بویی متفاوت دارد؛ شاهکاری که در سال‌های بسیار و با همکاری عناصر طبیعی همچون باد و آب شکل گرفته است.

جالب‌ترین ویژگی‌های باداب سورت در ساری

این اثر از شمال به ارتفاعات جنگلی با درختان سوزنی برگ محدود می‌شود و از جنوب به دره‌های پایین‌دست مشرف است. در شرق باداب سورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ وجود دارد و در غرب آن نیز روستای اروست دیده می شود. روستایی تاریخی و بزرگ که نام یکی از محله‌های قدیمی آن، سورت است. این محله در گذشته های بسیار دور ناحیه‌ای زرتشتی‌نشین بود که سورت لنگه خوانده می‌شد. می‌گویند که زرتشتیان بر فراز چشمه‌های باداب سورت با آداب و رسوم خاصی به عبادت خداوند مشغول می‌شدند و بعدها به اسلام ایمان آوردند. برای همین است که اهالی روستا چشمه را متعلق به خود می‌دانند و برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

آب چشمه باداب سورت شور و دارای دمای معتدل است و به سبب وجود املاح و اکسید آهن، خواص درمانی متعددی را برای آن ذکر می‌کنند. بسیاری این جاذبه را زیباترین چشمه جهان نیز می‌دانند و از آن با عنوان دومین چشمه آب شور جهان یاد می‌کنند که پس از چشمه پاموک‌کاله ترکیه قرار دارد.

جالب‌ترین ویژگی‌های باداب سورت در ساری

چشمه پاموک‌کاله به صورت رسوبات سفید رنگ آهکی است که در زبان محلی آن را با نام قلعه سفید یا قصر سفید می‌خوانند و نسبت به چشمه‌های روستای اروست، وسعت و خواص درمانی کمتری دارد.

ثبت ملی باداب سورت

در سال ۱۳۸۵ بود که با همکاری مسوولان اروست از جمله شورای اسلامی، دهیاری و همچنین شرکت تعاونی این روستا تلاش برای ثبت این اثر آغاز شد و سرانجام در سال ۱۳۸۷ نامش به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. در ۴ مرداد ۱۳۹۳ با امضای معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور حریم حفاظتی و منظری این اثر به تصویب رسید و باداب سورت نخستین میراث طبیعی دارای حریم ایران شد.

ویژگی‌های جالب‌تر باداب سورت ساری

چشمه‌های باداب سورت اروست هم‌زمان با آخرین چین‌خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین‌شناسی) شکل گرفته است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه‌ بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده است.

جالب‌ترین ویژگی‌های باداب سورت در ساری

این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه‌ اصلی و ویژگی منحصربه‌فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به‌ویژه در غروب تحسین‌برانگیز است.

چشمه اول

چشمه پرآب اول آبی بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد دارد که برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. همچنین این چشمه به‌علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی‌زند.

چشمه دوم

چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش‌مزه است و آبی به رنگ قرمز و نارنجی است. در اطراف این چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.

متاسفانه این مجموعه دارای امکانات چندانی نیست. سرویس بهداشتی پایین مسیر و در پارکینگ قرار دارد. این سرویس بهداشتی طبق گزارش بسیاری از گردشگران فاقد مایع دستشویی و آب است. همچنین برای خرید، باید در روستاهای مسیر مایحتاج خود را تهیه کنید.

بازدید از چشمه‌های باداب سورت در تمام فصول سال امکان دارد. در بهار علاوه بر سرسبزی و طراوات طبیعت، چشمه‌ها در پرآب‌ترین وضعیت خود هستند.

جالب‌ترین ویژگی‌های باداب سورت در ساری

تابستان‌ها میزان آبدهی کم می‌شود و آفتاب تند می‌تواند آزاردهنده باشد. در فصول سرد، چشمه‌ها رنگی قرمزتر به خود می‌گیرند؛ اما ممکن است در مسیر دسترسی به مشکلاتی بربخورید. با در نظرگیری تمام این نکات، بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت اردیبهشت ماه است.

دیدار از چشمه و حوضچه‌های باداب سورت در اردیبهشت ماه خستگی را از جان گردشگران بیرون می‌کند و چشمان کنجکاو و حقیقت‌جو در کنکاش مناظر طبیعی جنگلی و کوهستانی پیرامون تا دوردست‌ها مبهوت و خیره می‌ماند. خیال انگیزترین صحنه‌های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه‌ها و انعکاس نور آن‌ها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف، جلوه‌های تحسین‌برانگیزی را از موهبت خداوندی به جلوه می‌گذارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید