۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 55432390

جاذبه‌های طبیعی ساری کم‌نظیر است، در این میا با ما همراه باشید تا بدانیم باداب سورت یعنی چه.

باداب سورت یعنی چه؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: باداب سورت چشمه‌ای بی‌نظیر در ایران است و جاذبه‌ای منحصربه‌فرد در طبیعت ایران به شمار می‌رود. نمونه مشابه انگشت‌شماری از این نوع چشمه در جهان وجود دارد. دومین میراث طبیعی ملی ایران است. در این اثر با چندین چشمه با آب و مزه متفاوت مواجه خواهید شد. در ادامه به معنای نام این چشمه شگفت‌انگیز می‌پردازیم.

آشنایی با باداب سورت در ساری

چشمه باداب سورت یکی از عجایب طبیعی است که در استان مازندران در شمال ایران و در ۹۵ کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارد. این چشمه از تعداد زیادی تراس های روی هم روی هم تشکیل شده است، تراس هایی از جنس تراورتن که بر اثر فعل و انفعالات طبیعی در هزاران سال پیش به وجود آمده اند و در داخل آن ها آب های شفاف و نیمه گرم جاری است.

چشمه باداب سورت حدود ۱۸۴۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد که شامل دوچشمه است که با هم کاملا از نظر رنگ و بو تفاوت دارند. اولین چشمه آب بسیار شوری دارد و یک استخر کوچک طبیعی را تشکیل داده است.

باداب سورت یعنی چه؟

گفته می شود که آب این چشمه ها خاصیت درمانی دارد که مخصوصا بری رماتیسم و بیماری های پوستی بسیار فایده دارد . استخر دوم هم آب شوری دارد و نارنجی رنگ است. البته در جاهای دیگری از دنیا هم تراس های پلکانی تراورتنی وجود دارند که می توان به نمونه هایی از چشمه یا آب گرم ماموث در پارک ملی یلو استون و تراس های آبی سفید رنگ در چین و یا چشمه های پلکانی تراورتنی پاموک کاله در ترکیه اشاره کرد.

اما چشمه باداب سورت دومین چشمه آب شور در جهان است. این چشمه ها دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند محسوب می شوند که به ثبت ملی رسیده اند، چشمه هایی که سنگ های قرمز و نارنجی آن هر چشمی را خیره می کند و دلیل آن هم وجود مقادیر بالای اکسید آهن است.

یکی از خوبی های چشمه باداب سورت این است که در فصل زمستان هم می توانید با خیال راحت از آن بازدید کنید چرا که به دلیل شور بودن آب، حتی در فصل زمستان هم یخ نمی زند.

باداب سورت یعنی چه؟

همان طور که گفته شد حتی در فصل زمستان هم می توان از این عجایب زیبای ایران دیدن کرد، با این حال بهترین فصل برای استفاده از طبیعت و زیبایی های این چشمه فصل تابستان و ماه اردیبهشت است که طبیعت اطراف این چشمه حتی تا نقاط دور دست هم سر سبز است و در زیر انوار طلایی خورشید مانند نگین سبزی می درخشد.

معنای جالب باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت ایران استخرهای طبیعی بسیار شگفت‌انگیزی از جنس تراورتن هستند که از جاهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌روند و در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا قرار دارند. اطراف چشمه‌ها پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی است و رنگ زیبای نارنجی‌ منحصربه‌فرد آن‌ها در نتیجه‌ غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به وجود آمده است. این باداب‌ها شامل چندین چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب می‌شود.

چشمه‌هایی شبیه باداب سورت در پاموکاله ترکیه وجود دارد. همچنین ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک به این جاذبه طبیعی شباهت دارند.

باداب سورت یعنی چه؟

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به‌عنوان سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند.

چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پاموکاله ترکیه به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته می‌شود و یکی از برنامه‌های مهم برای باداب سورت، ثبت جهانی آن به‌عنوان یک اثر طبیعی بی‌نظیر است. این اثر قرار است به‌عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و با چشمه‌های پاموکاله ترکیه خواهر خوانده شود.

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه می‌کند.

باداب سورت یعنی چه؟

چشمه‌های باداب سورت اروست هم‌زمان با آخرین چین‌خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین‌شناسی) شکل گرفته است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه‌ بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه‌ اصلی و ویژگی منحصربه‌فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به‌ویژه در غروب تحسین‌برانگیز است.

چشمه اول

چشمه پرآب اول آبی بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد دارد که برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. همچنین این چشمه به‌علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی‌زند.

چشمه دوم

چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش‌مزه است و آبی به رنگ قرمز و نارنجی است. در اطراف این چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.

باداب سورت یعنی چه؟

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید