ماسال زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی ممکن را دارد، در این میان با ما همراه باشید و از چند جاذبه طبیعی در ماسال که باید دید بیشتر بدانید.

چند جاذبه طبیعی در ماسال که باید دید!

سلام نو_ سرویس گردشگری: شهر ماسال در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد. این شهر تا تهران، حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید. ماسال، پس از رودبار، دومین شهر مرتفع استان گیلان است.

جاذبه‌های طبیعی چشم‌نواز و تماشایی ماسال

اولسبلنگاه

اولسبلنگاه نام روستایی ییلاقی و یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در میان ارتفاعات کوه‌های تالش جای گرفته است. این ییلاق در ارتفاع ۱,۴۸۹ متری از سطح دریا قرار دارد و از زیبایی سحرانگیزی برخوردار است. ییلاق اولسبلنگاه مناظر بی‌بدیل و چشم‌اندازی تماشایی دارد.

ییلاق اولسبلنگاه تحت نظارت منابع طبیعی قرار دارد و امکان ساخت‌وساز در این منطقه با مصالحی به‌جز چوب ممنوع است. این کار به حفظ طبیعت این منطقه کمک فروانی می‌کند. علاوه براین، اولسبلنگاه مجهز به شبکه‌ برق‌رسانی نیست و برق مورد نیاز این روستا از موتور برق و پنل‌های خورشیدی است. همچنین اولسبلنگاه آب لوله‌کشی ندارد و آب آن از چشمه‌های گوارا و جاری منطقه تأمین می‌شود.

چند جاذبه طبیعی در ماسال که باید دید!

جالب است بدانید که روستای اولسبلنگاه پس از ساعت ۱۲ شب غرق در خاموشی و سکوتی آرام‌بخش می‌شود. بنابراین اگر خواستید در این ساعت گشتی در روستا داشته باشید چراغ قوه به‌همراه داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید.

در سفر به اولسبلنگاه ماسال می‌توانید از محصولات تازه و طبیعی این روستا همچون عسل و لبنیات خرید کنید و به‌عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان خود ببرید. لازم است بدانید که در فصل‌های سفر به اولسبلنگاه، برای ورود به روستا به‌ازای هر اتومبیل مبلغی باید پرداخت کنید.

غار آویشو

آویشو غاری آهکی و آبی است که در آن هفت چشمه و جریان آب رودخانه‌ای وجود دارد. به‌گونه‌ای که از ابتدا تا انتهای غار جریان آب دیده می‌شود و دارای ۹ حلقه چاه اصلی و یک حلقه چاه فرعی است. در این غار تا چشم کار می‌کند، اشکال متنوع آهکی منحصربه‌فرد خواهید دید. این اشکال در نتیجه‌ حل شدن سنگ‌های آهکی در آب ایجاد شده‌اند. قندیل‌ها از جمله دیدنی‌های این غار هستند که به‌صورت ستون‌هایی یا از سقف آویزان‌اند یا در کف قرار دارند.

چند جاذبه طبیعی در ماسال که باید دید!

در مورد شکل‌گیری این قندیل‌ها که در واقع رسوبات آهکی هستند، جالبه بدانیدکه اکثر غارها در صخره‌های آهکی و گچی شکل می‌گیرند و این صخره‌ها دارای کربنات کلسیم‌اند و اسید می‌تواند آن‌ها را به‌راحتی در خود حل کند. در هنگام بارندگی، قطرات باران دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب می‌کنند و موجب اسید شدن آب می‌شوند که می‌تواند سنگ های آهکی را در خود حل کند. بنابراین وقتی آب آهک دار، قطره قطره از سقف غار می‌چکد و بخار می‌شود رسوبات آهکی آن باقی می‌ماند و تشکیل این قندیل‌های تماشایی را می‌دهد.

برای بازدید از آویشو باید مجهز باشید و وسایل مورد نیاز برای یک غارنوردی ایمن را به‌همراه داشته باشید. از جمله تجهیزات مورد نیاز عبارت‌اند از:

چکمه، لباس یکسره ضدآب، ست ابزار صعود و فرود SRT، کارابین پیچ و تسمه جهت ایجاد کارگاه طبیعی، طناب جهت چاه‌های اصلی: چاه اول شش متر، چاه دوم سه متر، چاه سوم هفت متر، چاه چهارم هشت متر، چاه پنجم ۱۰ متر، جاه ششم ۹ متر، چاه هفتم پنج متر، چاه هشتم ۱۲ متر و چاهک نهم دو متر است.

چند جاذبه طبیعی در ماسال که باید دید!

جاذبه‌های طبیعی ماسال؛ حیرت‌انگیز و باورنکردنی

ییلاق اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه، بی‌شک زیباترین ییلاق ماسال است. این ییلاق در ارتفاع ۱,۴۹۰ متری از سطح دریا و ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهر ماسال قرار دارد و بر فراز آن، می‌توان کل شهر ماسال و تالش را زیر پای خود دید. آب‌وهوای این ییلاق به‌حدی خوب است که بومیان نیز برای گذراندن روزهای گرم تابستان به آنجا می‌روند. نام این ییلاق از دو بخش «اولَس» و «بِلَنگاه» به‌معنای «محل روییدن درخت ممرز» تشکیل شده است. درخت ممرز، اولس یا «شَرَم» بین ۱۵ تا ۲۵ متر رشد می‌کند و در جنگل‌های هیرکانی دیده می‌شود. این درخت تنها در ارتفاعات بالای ۶۰۰ متر در کنار درختان راش و بلوط دیده می‌شود. برگ‌های درخت ممرز در پاییز زرد می‌شوند و در نیمه دوم زمستان می‌ریزند.

ییلاق اولسبلنگاه، جزو مناطق محافظت‌شده است و ساخت‌وساز در این منطقه تنها با مصالح چوبی امکان‌پذیر است؛ به همین دلیل این ییلاق، کلبه‌های چوبی، سقف‌های حلبی رنگی و بافت قدیمی خود را حفظ کرده است.

چند جاذبه طبیعی در ماسال که باید دید!

از امکانات این ییلاق می‌توان به قصابی و دکه‌های کوچکی اشاره کرد که گوشت تازه، نان، تخم‌مرغ، خوراکی‌ها و محصولاتی مانند شیر، کره و پنیر محلی را به شما عرضه می‌کنند.

آبشار تولی نسا

آبشار تولی نسا از آبشارهای دیدنی و جاهای دیدنی ماسال در استان گیلان به شمار می‌رود. این آبشار از ارتفاع ۱۰ متری، از دیواره‌ای صاف فرومی‌ریزد. دسترسی به آبشار با استفاده از ماشین‌های آفرود میسر است. البته جاده مال‌رویی نیز وجود دارد که در عرض دو ساعت، از طریق آن می‌توان به آبشار تولی نسا رسید.

آبشار رامینه

آبشار رامینه یکی از مناطق جذاب و مکان های دیدنی ماسال است. این آبشار در دل جنگل و با ارتفاع ۶۲۹ متر از سطح دریا واقع شده است. ارتفاع این آبشار به ۱۰ متر می‌رسد و از آبشارهای پرآب محسوب می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید