۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 55431788

زمانی که رنگ پوست و چشم نوزاد تغییر می‌کند و حالت زرد رنگ به خود می‌گیرد در اصطلاح پزشکی به آن زردی گفته می‌شود.

تست زردی نوزاد در منزل

یکی از مشکلات رایجی که نوزادان تازه متولد شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد بالا رفتن سطح بیلی روبین خون و ابتلا به زردی است. این مشکل در صورت خفیف بودن خودبه‌خود برطرف می‌شود اما در صورت متوسط یا شدید بودن عارضه، ممکن است عوارض جدی به همراه داشته باشد. برای آگاهی بیشتر در خصوص این موضوع ادامه مطلب را دنبال کنید تا علاوه بر یادگیری مطالبی در خصوص زردی با روش آسان و قابل اطمینان تست زردی نوزاد در منزل نیز آشنا شوید.

زردی نوزاد چیست؟

زمانی که رنگ پوست و چشم نوزاد تغییر می‌کند و حالت زرد رنگ به خود می‌گیرد در اصطلاح پزشکی به آن زردی گفته می‌شود. در این شرایط تعداد رنگدانه‌های زرد بیلی‌روبین خون نوزاد به‌طور غیرطبیعی افزایش یافته و باعث پدیدار شدن رنگ زرد در چهره نوزاد می‌شود. این مشکل شایع است و ممکن است هر نوزادی را تحت تاثیر قرار دهد اما بیشتر در نوزادانی بروز می‌کند که پیش از هفته ۳۸ بارداری متولد می‌شوند. برای تشخیص زردی لازم است که آزمایشات متناسب با این عارضه انجام گردد تا بر اساس شدت اختلال و تشخیص پزشک درمان لازم صورت بگیرد. چگونه می‌توان زردی را تشخیص داد؟ چه آزمایشاتی برای این اختلال در دسترس هستند؟ و از همه مهم‌تر اینکه آیا می‌توان این آزمایشات را در منزل انجام داد؟

زردی نوزادان یک اختلال تقریبا روتین و کم‌ خطر است که غالبا چندین روز پس از تولد بروز می‌کند. این عارضه معمولا پس از چند روز خودبه‌خود برطرف می‌شود اما اگر شدت بیماری زیاد باشد و چشم و پوست را درگیر کند درمان آن مستلزم مداخلات پزشکی خواهد بود. این مشکل معمولا زمانی رخ می‌دهد که گروه خونی مادر و نوزاد ناسازگار بوده که نتیجه آن تخریب بیشتر گلبول‌های قرمز کودک است.

هدف از انجام آزمایشات بیلی‌روبین چیست؟

این آزمایش با نام‌های مختلفی مثل بیلی‌روبین تام یا بیلی روبین غیرکونژوگه با هدف پی بردن به زردی و میزان بیلی‌روبین خون انجام می‌شود. بیلی‌روبین یک ماده زائد است که در فرایند تخریب گلبول‌های قرمز به جریان خون راه پیدا می‌کنند. هرچه تعداد گلبول‌های قرمز بیشتری تخریب شوند بیلی‌روبین بیشتری نیز به همان نسبت وارد جریان خون می‌شود. از آنجاکه بیلی‌روبین زردرنگ است تجمع آن در خون، زرد شدن رنگ پوست و چشم نوزاد را به دنبال دارد. در آزمایشات زردی، میزان بیلی‌روبین خون نوزاد اندازه‌گیری می‌شود.

چه زمانی آزمایش زردی نوزاد باید انجام شود؟

به‌طور کلی سطح بیلی‌روبین خون نوزادان تا حدودی بیشتر از بزرگسالان است و دلیل آن عدم توانایی کافی کبد نوزاد برای حذف سریع بیلی‌روبین خون است. علاوه‌بر این، گلبول‌های قرمز نوزادان با سرعت بیشتری شکسته و تجزیه می‌شوند و به همین دلیل مقدار بیلی روبین بیشتری به خون رها می‌شود. معمولا تا دو هفته پس از تولد با بالغ‌تر شدن کبد و تسریع فرایندهای کبدی، زردی نیز خودبه‌خود برطرف می‌شود اما در مواردی به دلیل شدت بالای زردی و یا تکامل دیرهنگام کبد و یا وجود سایر مسائل سلامتی، زردی ممکن است مزمن شود و سلامت نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد. از این‌رو، لازم است که در صورت مشاهده هرگونه زردی در نوزاد موضوع را به پزشک اطلاع داده تا آزمایشات تشخیصی لازم انجام شده و درمان متناسب تجویز گردد.

تست زردی نوزاد در منزل

درمان زردی نوزاد

زردی در صورت خفیف بودن اغلب در طی دو هفته خودبه‌خود درمان می‌شود اما در موارد شدید بودن عارضه، نوزاد باید تحت مراقبت درمانی قرار بگیرد. درمان‌هایی که برای کاهش سطح بیلی‌روبین خون نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است:

تغذیه مناسب به منظور جلوگیری از کاهش وزن: پزشک ممکن است تغذیه مخصوص یا مکمل‌های خاصی را توصیه نماید تا اطمینان حاصل شود که کودک مواد مغذی کافی را دریافت می‌کند.

نور درمانی (فوتوتراپی): در بعضی موارد نوزاد زیر یک لامپ مخصوص قرار می‌گیرد تا نور طیف سبز و آبی ساطع شده بیلی‌روبین خون را کاهش دهد. نور متسع شده ساختار بیلی‌روبین را تغییر داده و منجر به دفع بیشتر آن از طریق ادرار و مدفوع می‌شود.

تزریق ایمونوگلوبولین وریدی: زردی نوزاد ممکن است ناشی از تفاوت گروه خونی مادر و نوزاد باشد. این وضعیت باعث می‌شود که آنتی بادی‌های مادری موجود در خون نوزاد باعث تجزیه گلبول‌های قرمز نوزاد گردد. تزریق داخل وریدی ایمونوگلوبولین یکی از روش‌هایی است که آنتی بادی‌های مضر را خنثی می‌کند.

علائم زردی نوزاد به چه صورت است؟

به صورت روتین نوزادان بلافاصله پس از تولد از نظر زردی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اما پس از ترخیص از بیمارستان والدین باید با علائم زردی نوزادان آگاه باشند تا بتوانند هرگونه تغییر غیرطبیعی را شناخته و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنند. علائم زردی نوزادان به صورت زیر است:

  • پوست به صورت پیوسته زردتر می‌شود
  • تغییر رنگ پوست در ناحیه شکم، بازو و پاها محسوس‌تر است
  • سفیدی چشم نوزاد به زرد متمایل می‌شود
  • تغذیه کودک دچار مشکل می‌شود
  • نوزاد بی‌قرار است و به طور مداوم گریه می‌کند

تست زردی نوزاد در منزل

آزمایش زردی نوزاد در منزل

برای اینکه بتوانید از میزان بیلی‌روبین خون نوزادتان و سلامتی او آگاه شوید و از بروز هرگونه عوارض ناشی از زردی پیشگیری کنید بهترین راه این است که در صورت وجود علائم مربوط به زردی به پزشک مراجعه کرده تا آزمایشات مربوط به زردی تجویز شده و با راهکار درست سطح بیلی‌روبین کاهش یابد. یکی از راه‌های آسان، سریع و قابل اطمینان برای انجام تست زردی نوزادان استفاده از خدمات آزمایش زردی نوزاد هومکا است. با بهره گیری از این خدمات لازم نیست که نوزاد را برای انجام آزمایش به آزمایشگاه ببرید بلکه نیروی متخصص نمونه‌گیر از مجموعه هومکا به منزل شما اعزام می‌شود و کار نمونه‌گیری را با دقت و و رعایت اصول بهداشتی انجام داده و نمونه خون را به آزمایشگاه انتقال می‌دهد. برای بهره‌گیری از این خدمات یا سایر خدمات آزمایش در منزل می‌توانید به وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه نمائید یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس حاصل نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید