امیر هوشنگ ابتهاج از شاعران توانمند ایرانی است که شعر نشسته ام به در نگاه میکنم یکی از اشعار بسیار زیبای این شاعر است که مورد توجه بسیاری از دوستداران شعرهای فارسی قرار گرفته است.

دکلمه شاعر و متن کامل شعر دریچه آه می‌کشد از هوشنگ ابتهاج + فیلم

به گزارش سلام نو، امیرهوشنگ ابتهاج، متخلص به سایه، به سال ۱۳۰۶ خورشیدی در رشت متولد شد. پدرش از چهره‌های سرشناس بود و مدتی نیز ریاست بیمارستان پورسینای رشت را بر عهده داشت. ابتهاج تحصیلات ابتدایی را در رشت گذارند، اما برای دبیرستان او را به تهران فرستادند. هرچند ابتهاج نوجوان چندان درس‌خوان نبود، ذوق هنری و علاقه فراوانی به مهارت‌آموزی داشت.

مثلا اولین سروده‌هایش به‌نام «نخستین نغمه‌ها» را در همین دوران و در حالی که تنها ۱۹ سال داشت به چاپ رساند. او همچنین نقاشی، مجسمه‌سازی، گلدوزی، دشمه‌دوزی و نواختن ویلون را آموخت.

سایه در ابتدای جوانی عاشق دختری ارمنی‌تبار به‌نام گالیا بود. این عشق در کنار حال‌وهوای سیاسی آن روزگار، دست‌مایه سرودن اشعاری عاشقانه از جمله شعر «دیر است گالیا» شد.

هوشنگ ابتهاج پس از تحصیلات، به محفل شاعران راه یافت و با افرادی همچون شهریار، سیاوش کسرایی، احمد شاملو، سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد و اخوان ثالث آشنا و همنشین شد. وی ضمن عضویت در کانون نویسندگان ایران به همراه برخی از شاعران هم‌دوره‌اش انجمن ادبی «شمع سوخته» را در سال ۱۳۳۰ خورشیدی تأسیس کرد. او علاوه بر فعالیت‌های ادبی، دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی نیز داشت و با برخی از اعضای حزب توده نشست و برخاست می‌کرد.

متن کامل شعر دریچه آه می کشد هوشنگ ابتهاج "سایه"

نشسته ام به در نگاه می کنم

دریچه آه می کشد

تو از کدام راه میرسی

خیال دیدنت چه دلپذیر بود

جوانی ام در این امید پیر شد

نیامدی و دیر شد

نیامدی و …

دیر شد …

کد خبرنگار: ۲۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید