۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 55430744

گاهی این سوال برای مخاطب به وجود می آید که کاشی های مراکشی با کاشی سنتی ایرانی چه فرقی می کند. همانطور که از اسمش پیداست، خاستگاه این کاشی ها کشور مراکش است. این کاشی ها هم، مشابه کاشی های ایرانی به صورت سنتی، و با همان نوع لعاب و پخت، تولید می شود.

قیمت کاشی مراکشی

قیمت کاشی مراکشی تابع عوامل متعددی است. در این مطلب با مروری به پیشینه این هنر به مواردی که در خرید کاشی مراکشی به شما کمک می کند می پردازیم.

کاشی مراکشی چیست؟

مَراکِش کشوری در شمال غربی آفریقا است که از شرق به الجزایر و از غرب به اقیانوس زیبای اطلس می رسد و در شمال با اسپانیا هم مرز است. مراکش از جمله معدود کشورهای عربی است که موفق به حفظ فرهنگ و معماری خود شود، و حتی به نوعی صادر کننده نوعی از معماری در جهان گشت.

این کاشی ها به طور سنتی بیش از ۱۲۰۰ سال است که در مراکش ساخته می شود. طرح کاشی مراکشی ابتدا از موزائیک های بیزانس و روم الهام گرفته شد و به سرعت به یکی از عناصر اصلی معماری موروها (مسلمان فاتح اسپانیا) تبدیل شد.

همه چیز به سال ۷۱۱ پس از میلاد بر می گردد. زمانی که مسلمانان اسپانیا را فتح کردند و فرهنگ خود را در سرزمین جدید اعمال کردند. کاشی مراکشی ریشه در معماری و هنر اسلامی دارد. اعتقاد برخی اندیشمندان بر این است که پیچیده گی نقوش این کاشی ها ناشی از قوانین پیچیده مسلمانان بوده که هنرمندان باید از آنها پیروی می کردند. از آنجایی که کشیدن پیکره ها در اسلام منع شده بود، به جای آن به ترسیم اشکال و خطوط هندسی روی آوردند.

نقوش هندسی برای اولین بار در همین دوران وارد هنر اروپا شد. این منحصر به فردترین سبک هنری موجود بود، که تنها برای اشراف و خانواده سلطنتی استفاده می شد. تزئین خانه با کاشی های مراکشی نشانه ثروت و قدرت و راهی برای متمایز کردن خود از طبقات پایین جامعه بود.

مزایای خرید کاشی مراکشی

این کاشی ها طیف وسیعی از طرح، رنگ و بافت را شامل می شود، که فضائی فوق العاده دلنشین را ایجاد می کند. از این رو در مکان های مختلفی می توان از آنها استفاده کرد. مسکونی، تجاری، اداری و ... که امروزه اغلب معماران خرید کاشی مراکشی را برای رستوران ها، هتل ها، استخر ها و ... انجام می دهند.

طرح کاشی مراکشی

بدون شک طرح های متنوع و منحصر به فرد این سبک است، که باعث ترغیب معماران به خرید کاشی مراکشی می شود. الگوهای هندسی خاص در این کاشی ها ذهن را آرام می کند و به نوعی مخاطب را مسخ زیبایی کرده و از هیاهوی زندگی شلوغ امروزی رها می کند. مثلث، صلیب، هشت پر، چند ضلعی، مربع و ... با هم ترکیب و طرح های عجیبی را به وجود می آورند که می توان گفت: مربع ساده در طرح کاشی مراکشی بسیار محبوب است.

رنگ های کاشی مراکشی

در طول قرن ها، این هنر تکامل بسیار یافته است و رنگ‌ های مختلف با جسارت بیشتری به کار گرفته شده اند. در ابتدا رنگ ها به این اندازه زنده و متنوع نبودند. رنگ های شاد و گرم، ملایم و خنثی، شامل: نارنجی، قهوه ای، آبی کاربنی، سبز، مشکی و سفید در این کاشی ها به وفور دیده می شود. بسته به محل کاربری طرح و رنگ آمیزی انجام می شود.

قیمت کاشی مراکشی

تفاوت کاشی ایرانی و مراکشی

گاهی این سوال برای مخاطب به وجود می آید که کاشی های مراکشی با کاشی سنتی ایرانی چه فرقی می کند. همانطور که از اسمش پیداست، خاستگاه این کاشی ها کشور مراکش است. این کاشی ها هم، مشابه کاشی های ایرانی به صورت سنتی، و با همان نوع لعاب و پخت، تولید می شود. تفاوت اصلی در طرح کاشی مراکشی و رنگ آمیزی آنها است. پس برای تولید کاشی مراکشی می باید با این طرح ها و رنگ ها آشنایی داشت. الباقی همان روش تولید کاشی سنتی خودمان است.

قیمت کاشی مراکشی چقدر است؟

بسته به متراژ و طرح کاشی مراکشی و اینکه نیاز به برش خاصی دارد یا نه، قیمت کاشی مراکشی مشخص می شود. همچنین اینکه روش تولید تمام دست باشد، و یا نیمه دستی و نیمه ماشینی موثر است. در بازار جهانی هر متر مربع این کاشی ها بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار است! که در مقایسه با قیمت کاشی مراکشی تولیدی ما هزینه بسیار بالاتری است. هزینه خرید کاشی مراکشی آرچی لرن بسته به توضیحات داده شده، بین ۱۰ تا ۲۰ دلار است! که از نظر کیفی با توجه با سابقه طولانی تولید کاشی ایرانی در مجموعه ما اگر بهتر نباشد بدتر نیست!

قیمت کاشی مراکشی دستی

در فرآیند تولید دستی می توان تمام مراحل را به صورت سنتی انجام داد. از ساخت بدنه گرفته، تا لعاب زنی و پخت کاشی. خروجی محصول با این روش بسیار جذاب است، چرا که حس و حال دستان کاشی ساز را تماما به مخاطب منتقل می کند. کج و معوج بودن بدنه، ردکردگی رنگ آمیزی و ... در این روش نه تنها عیب نیست، که مزیت محسوب می شود. اما باید به این نکته توجه داشت که در این روش قیمت کاشی مراکشی افزایش می یابد، و از طرفی زمان تولید هم طولانی می شود.

 قیمت کاشی مراکشی چاپی

گاهی اسم چاپ که به میان می آید عده ای حس مصنوعی بودن را از کار می گیرند. و تصور می کنند کار بی روحی قرار است ساخته شود، در صورتی که اینگونه نیست. در سیستم چاپ می توان هم از بدنه سنتی استفاده کرد هم بدنه صنعتی. حتی از همان لعاب و همان کوره برای پخت هم استفاده می شود، اما فقط به جای اینکه سیاه قلم و رنگ آمیزی را با دست انجام دهند، با الگو و شابلون می زنند. به همین دلیل سرعت تولید افزایش می یابد و قیمت کاشی مراکشی کاهش پیدا می کند. برای متراژهای بالا این روش بسیار منطقی و مقرون به صرفه است، و در عین حال بسیار زیباست.

قیمت کاشی مراکشی

روش خرید کاشی مراکشی آرچی لرن

ابتدا هر طرح کاشی مراکشی که دوست دارید انتخاب کنید. چه از وبسایت آرچی لرن، چه هر جای دیگری. کافیست تصویر مورد نظرتان را برایمان ارسال کنید. همان طرح را برایتان بازآفرینی می کنیم، حتی اگر مایل به تغییر رنگ آمیزی آن باشید با رنگ آمیزی دلخواه برایتان تولید می کنیم. برای ما فرقی نمی کند کجای ایران عزیزمان باشید، و یا خارج از ایران. کاشی های ساخته شده برایتان ارسال می گردد. با محاسبه هزینه ارسال باز هم بهاء تمام شده محصول ما برای مشتری از همه جا پایین تر است. بازه زمانی برای تولید کاشی های سفارش شما، بین ۷ تا ۱۰ روز است گاهی هم زودتر

سخن آخر کاشی سنتی آرچی لرن

با بیش از نیم قرن تجربه موفق در طراحی و ساخت انواع کاشی سنتی، قصدمان زنده نگاه داشتن این هنر غنی است. که به لطف تلاش همکاران و حسن توجه معماران و مشتریان عزیز این مهم مقدور شده است. تولید کاشی های مراکشی هم از برنامه های موفق سالهای اخیرمان بود که باعث شد قیمت کاشی مراکشی را برای مصرف کننده پایین نگه داریم و شرایط خرید کاشی مراکشی را برای همه عزیزان فراهم کنیم و در راستای شعار همیشگی آرچی لرن حرکت کنیم که :

"با ما در باغی از هنر و معماری نفس بکشید"

https://archilearn.net/

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید