برای همه ی افراد امکان تزریق پی آر پی وجود دارد. و تنها تعداد اندکی از افراد دارای منع تزریق می باشند. بسیاری از این موارد منع به علت مصرف برخی داروها می‌باشد که پس از مشورت با پزشک و قطع موقتی درمان پی آر پی قابل تزریق است.

پی آر پی و کاربردش در درد و آرتروز زانو و شانه

پی ار پی، پلاسمای غنی شده از پلاکت است. پی آر پی برای بهبود آسیب های پوستی، درد مفاصل، آرتروز زانو، گردن، کمر و شانه کاربرد دارد. گرانول‌های موجود در پلاکت دارای فاکتورهای خاصی است که به رشد سلولی کمک می کنند. با تزریق پلاسمای خود فرد از طریق پی آر پی، بافت های آسیب دیده با تولید سلول های جدید شروع به بازسازی و جوانسازی می کنند. پی آر پی تولید و بازسازی سلول های مرده را تسریع میبخشد. نتایج پی آر پی در افراد مختلف متفاوت است اما اکثر بیماران از نتایج تزریق رضایت دارند.

پی ار پی چیست؟

تزریق  پی آر پی شانه یا پی آر پی زانو ، در این روش درمانی از روش های درمانی غیر جراحی زانو ، مقداری خون به اندازه ی مقداری که هنگام آزمایش از شما گرفته می شود، را از بازو می گیرند. سپس در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار میدهند. این دستگاه سریعا شروع به جداسازی فاکتورهای خون می شود. در نتیجه محلولی غنی از پلاکت بدست می آید. نقش اساسی و اصلی پلاکت در خون، ایجاد لخته و جلوگیری از خونریزی می باشد. اما در عین حال برای بازسازی محل آسیب نیز نقش حیاتی دارد. محلول به دست آمده از خون که حاوی پلاکت است را به محل مورد نظر تزریق می کنند. با تزریق پلاکت ها به محل آسیب دیده، فرآیند کلاژن سازی تحریک می شود. که سبب تقسیم سلولی و بازسازی محل آسیب دیده می شود.

هدف از فرآیند پی آر پی چیست؟

ریزش مو: با تزریق پی آر پی به پوست سر، علاوه بر تحریک رشد مجدد مو از ریزش مو نیز جلوگیری می شود.

بازسازی پوست: برای بازسازی سلول های مرده پوست، و رفع چین و چروک، آکنه و لکه روش جدیدی به نام میکرونیدلینگ روی کار آمده است. در این روش از طریق سوزن های ریز روی سطح پوست خراش ایجاد می کنند. سپس پی آر پی را توسط سوزن ها به پوست تزریق می کنند. درمان تیرگی و رفع چین و چروک، بهبود اسکار و لکه های ناشی از جوش و جراحی از تأثیرات پی آر پی روی سطح پوست می باشد.

آسیب به تاندون ها: وظیفه ی تاندون ها متصل کردن عضله به استخوان می باشد. با آسیب رسیدن به تاندون و یا زردپی، ترمیم و بازسازی آن زمان بر خواهد بود. بنابراین پزشکان با تزریق پی آر پی روند بهبود را سریع تر می کنند. مچ، زانو و آرنج جز نواحی هستند که تحت درمان پی آر پی قرار می گیرند.

ترمیم و بازسازی های بعد از جراحی: در نواحی زانو و شانه که تاندون ها و زردپی دچار آسیب و پارگی می شوند، تزریق مکمل پی آر پی همراه جراحی انجام می شود. تزریق پی آر پی روند بهبود را تسریع می بخشد. هم چنین برای آرتروز مفاصل نیز جایگزین مناسبی برای هیالورونیک اسید است و تاثیرات طولانی‌تری دارد.

رفع تیرگی و چروک های اطراف چشم: یکی دیگر از کاربردهای پی آر پی رفع چروک و تیرگی اطراف چشم می باشد. که با توجه به میزان چروک و تیرگی، دفعات تزریق متفاوت خواهد بود.

پی آر پی و کاربردش در درد و آرتروز زانو و شانه

توصیه های قبل از درمان

  • دو روز قبل از درمان به مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما کاملا هیدراته شود.
  • در صورت مصرف دارو و مکمل ها قبل از پی آر پی با پزشک خود مشورت نمایید.
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای حاوی کورتون، سلکسیب، دیکلوفناک و ناپروکسن از چند روز پیش از پی‌ آر پی ممنوع است.

توصیه های حین درمان

از زمان نمونه گیری تا تزریق پی آر پی نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه زمان میبرد. محلول پی آر پی از طریق سرنگ به پوست یا محل آسیب دیده تزریق می شود.

توصیه های بعد از درمان

  • در پی آر پی صورت تا ۲۴ساعت بعد از تزریق از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید.
  • در پی آر پی صورت تا یک ماه بعد از درمان از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در پی آر پی صورت تا یک هفته بعد از درمان پوست شما حساس می باشد.
  • مصرف برخی داروها در چند روز اول پس از تزریق پی آر پی ممنوع است.
  • در پی آر پی تاندون و مفاصل بی حرکت کردن ناحیه برای ۲۴ ساعت و سپس شروع تدریجی حرکات لازم است.

پی آر پی و کاربردش در درد و آرتروز زانو و شانه

چه افرادی نباید پی آر پی انجام دهند؟

برای همه ی افراد امکان تزریق پی آر پی وجود دارد. و تنها تعداد اندکی از افراد دارای منع تزریق می باشند. بسیاری از این موارد منع به علت مصرف برخی داروها می‌باشد که پس از مشورت با پزشک و قطع موقتی درمان پی آر پی قابل تزریق است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید