تخمدان ها وظیفه ترشح هومورن تستوسترون در زنان به میزان کم را برعهده دارند. زیرا بدن بانوان از این هورمون به عنوان پیش ساز یک هورمون دیگر به نام استروژن استفاده می کند. استروژن ، یک هورمون زنانه است که موجب بروز صفات زنانگی از جمله رشد سینه ها و دستگاه تولید مثلی زنان می شود.

بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان

قبل از پرداختن به اثرات بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان به معرفی عملکرد این هورمون و نقش آن در بدن می پردازیم. سپس ، علت افزایش هورمون تستوسترون در بانوان ، نحوه تشخیص بالا بودن آن ، چگونگی درمان خانگی و دارویی آن را توضیح می دهیم. بهترین گزینه برای درمان این به هم ریختگی هورمونی ، رجوع به متخصص داخلی و یا غدد است. شما می توانید به مطب های شخصی مراجعه کرده و پشت اتاق ، منتظر رزرو و نوبت دهی چند ماهه بمانید یا در کمتر از یک ساعت ، بهترین متخصصان پایتخت را جهت معاینه و درمان در خانه خود ملاقات کنید. کافیست روی خدمات ویزیت متخصص داخلی در منزل کلیک کنید.

هومورن تستوسترون چیست ؟

یک هورمون استروئیدی قوی مردانه است که تولید آن در سن بلوغ باعث بروز صفات مردانگی در آقایان می شود. به وجود آمدن صفاتی مثل : رشد و تکامل اندام های جنسی مردانه ،  رویش مو در قسمت سبیل و ریش ، بم شدن تن صدا ، درشت شدن استخوان ها ( چارشونه شدن و رشد عضلات ) ، ریختن موی سر در برخی از افراد از اثرات این هورمون می باشد.

آیا هورمون تستوسترون در بدن زنان نیز تولید میشود؟

جواب آری است. تخمدان ها وظیفه ترشح هومورن تستوسترون در زنان به میزان کم را برعهده دارند. زیرا بدن بانوان از این هورمون به عنوان پیش ساز یک هورمون دیگر به نام استروژن استفاده می کند. استروژن ، یک هورمون زنانه است که موجب بروز صفات زنانگی از جمله رشد سینه ها و دستگاه تولید مثلی زنان می شود. پس ، اگر تستوسترون در بدن بانوان به میزان کافی تولید نشود ، خبری از بروز صفات زنانه یا انرژی بالا نخواهد بود. زیرا این هورمون، مسئول حفظ توده بدنی و رشد عضلانی نیز هست و عوارض کمبود آن : خستگی ، سستی و ضعف عضلانی خواهد بود. مشکل وقتی به وجود می آید که ترشح این هورمون ، کمتر یا بیشتر از حد نرمال باشد.

علت بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان

ابتلا به برخی از بیماری ها و قرارگیری در بعضی از شرایط می تواند علت بالا بودن هورمون تستوسترون در بانوان باشد از جمله :

  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • ابتلا به بیماری هایپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH)
  • داشتن مشکلات تیروئیدی
  • مقاومت به انسولین

هرگاه مشکلات سلامتی بالا را داشتید، باید منتظر ارائه راهکارهای درمانی توسط پزشک برای کنترل میزان تستوسترون در خون خود باشید.

علائم تستوسترون بالا در زنان

به زنانی که دارای موی مردانه در صورت و سینه خود هستند، زنان هیرسوتیسم یا مرد مویی گفته می شود. شایع ترین علائم بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان : بروز صدای بم مردانه ، اختلال در قاعدگی ، نازک شدن غیر طبیعی موی سر ، رشد موهای زائد در چانه ، سینه ها ، کمر و یا ایجاد جوش ( آکنه ) می باشد.

نحوه تشخیص میزان تستوسترون در خانم ها

برای تشخیص میزان هورمون مردانه در خانم ها نیاز به انجام آزمایش خون می باشد. البته هدف از انجام آزمایش تستوسترون می تواند بررسی و تشخیص بیماری هایی نظیر : ناباروری در زنان و مردان ، کاهش میل جنسی در خانم ها و آقایان ، علت پریودی نامنظم در زنان ، علت پیدایش صفات مردانه در بانوان ، اختلات بلوغ در پسران ( زودرس _ دیر رس ) ، پیدایش تومور در بیضه مردان ، اختلال نعوظ در آقایان باشد.

بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان

 مقدار نرمال تستوسترون در خانم ها

چنانچه پزشک بنا به صلاح دید خود برای شما تست تستوسترون تجویز نموده ، تفسیر جواب برگه آزمایش تستوسترون اینگونه است که عدد نرمال آن در خانم های ۱۹ تا ۴۹ سال ( ۸ الی ۴۸ ng/dl) و در زنان ۵۰ سال به بالا ( ۲ الی ۴۱  ng/dl ) می باشد. هر عددی خارج از این رنج نرمال می تواند مشکلات سلامتی برای بانوان به وجود آورد.

نکات قبل از آزمایش تستوسترون

با اینکه نیازی به ناشتایی ندارید اما بهترین زمان انجام آن اول صبح می باشد. برای اینکه خللی در آزمایش تستوسترون به وجود نیاید، لازم است که برخی نکات موثر در تغییر نتیجه این تست را رعایت کنید. مثلا ؛ مصرف برخی  از داروها همچون : استروئید ها ، ضد تشنج ها ، باربیتورات ها و دارو های حاوی استروژن یا آندروژن را تا مدت خاصی قطع نمایید.

مصرف سیگار یا الکل ممکن است در نتیجه جواب آزمایش تستوسترون اثر بگذارد، قبل از انجام تست از استعمال آنها خودداری کنید.

درمان بالا بودن هورمون مردانه در زنان

استفاده از روش هایی مثل : مصرف موبر ، وکس مو یا تراش برای از بین بردن موهای زائد صورت یا سینه ، یک راه حل موقت می باشد. بهتر است برای دستیابی به درمان قطعی به پزشک مراجعه کنید یا ویزیت در منزل را درخواست نمایید. پزشک ؛ بعد از معاینه ، تجویز آزمایش و تفسیر جواب آن سعی می کند تا درمان های متناسب از جمله تجویز داروهایی مثل : گلوکوکورتیکواستروئیدها ، متفورمین و داروهای ضد بارداری را پیش بگیرد. تعیین نحوه مصرف و دوز مناسب با پزشک خواهد بود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید