۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۰
کد خبر: 55426631

اگر قصد دارید از تور سوادکوه با قطار استفاده کنید با ما در این مطلب همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری این منطقه بیشتر آشنا شوید.

تور سوادکوه با قطار

سلام نو-سرویس گردشگری: سوادکوه یکی از شهرستان های استان مازندران است که به علت برخورداری از جاذبه های گردشگری خاص و دیدنی همواره مقصد بسیاری از گردشگران و تورهای گردشگری می باشد. این شهرستان به دلیل قرارگیری در مسیر راه آهن سراسری ایران یکی از مقصدهای مناسب برای سفر با قطار محسوب می شود. اگر شما نیز قصد دارید از تور سوادکوه با قطار استفاده کنید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با شماری از دیدنی ها و جاذبه های این منطقه بیشتر آشنا شوید.

پل ورسک

این جاذبه گردشگری نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا نیز معروف است و شهرت جهانی دارد. پل ورسک یکی از مهمترین پل های راه آهن سراسری ایران است که به عنوان یک شاهکار معماری از آن یاد می شود. این پل مشهور در ارتفاعات روستای ورسک واقع در بیست و هفت کیلومتری شهر پل سفید (مرکز شهرستان سوادکوه) قرار گرفته است. این پل که پیمانکار ساخت و اجرای آن یک شرکت دانمارکی به نام کمپساکس بوده است یکی از پروژه های عمرانی پرتعدادی بود که در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی به سرانجام رسیدند.

نکته شگفت انگیز در خصوص پل ورسک این است که در ساخت آن از هیچ سازه فلزی ای استفاده نشده است. متریال ساخت این پل تنها شامل سیمان، شن شسته شده و آجر بوده است. این پل عظیم چهار هزار و پانصد متر مکعب حجم دارد و از طولی بیش از هشتاد و شش متر برخوردار می باشد. در حال حاضر و حتی با وجود گذشت حدود یک قرن از ساخت این پل، ورسک همچنان استوار و پابرجاست و به عنوان یکی از پل های فعال در راه آهن سراسری ایران مورد استفاده قرار می گیرد. روزانه چندین و چند قطار از مبدأ تهران و به مقصدهای ساری یا گرگان (و بالعکس) از روی این پل عبور می کنند.

شما در جریان تور سوادکوه با قطار نیز از روی این پل عبور خواهید کرد. هرچند احتمالا در ایستگاه پل ورسک پیاده شوید تا از این جاذبه دیدنی بازدید کنید. جالب تر از همه اینکه هزینه اجرای عملیات ساخت این پل در زمان رضاشاه پهلوی تنها دویست و شصت هزار تومان بوده است. در حال حاضر با این پول می شود یک عدد پیتزای پپرونی به همراه یک عدد نوشابه خریداری نمود.

اما شهرت جهانی پل ورسک از کجا ناشی می شود؟ ماجرا مربوط است به وقایع جنگ جهانی دوم. وقتی آلمان ها جنگ در جبهه غربی را پیروز شدند هیتلر رو به سمت شرق کرد. پیروزی در جبهه شرقی و شکست شوروی به این معنی بود که نازی ها را باید پیروز کل جنگ تلقی کرد. اما پیشروی نیروهای هیتلر در شوروی بسیار کندتر از پیشروی آنها در غرب انجام گرفت. سرما و یخبندان قفقاز و استالینگراد از یک سو و فرسودگی ارتش آلمان از دیگر سو موجب شدند تا نازی ها نتوانند به سرعت در جبهه شرقی به پیروزی برسند. متفقین نیز از این فرصت استفاده کردند و با اشغال ایران عملیات ارسال سلاح و نیروی کمکی به شوروی را آغاز کردند. اما ارسال این تسلیحات از چه طریق صورت می گرفت؟ از طریق پل ورسک.

جالب است بدانید که در طی این برهه از جنگ روزانه هشتاد قطار از روی پل ورسک عبور می کرد تا به روس ها سلاح و نیروی کمکی برساند. اهمیت پل ورسک در تعیین سرنوشت جنگ جهانی دوم تا حدی بود که وینستون چرچیل، نخست وزیر وقت بریتانیا در زمان جنگ، به این پل لقب پل پیروزی را داد.

تور سوادکوه با قطار

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست

در جریان تور سوادکوه با قطار جاذبه های طبیعی زیادی نیز هست که می توانید از لذت تماشایشان بهره مند شوید. دریاچه شورمست یکی از این جاذبه ها و شاید زیباترین آنها باشد. شورمست که تنها دریاچه طبیعی منطقه سوادکوه به شمار می رود در فاصله شش کیلومتری با پل سفید واقع شده است. وسعت این دریاچه زیبا حدود پانزده هزار متر مربع است و عمق آن نیز در حدود پنج متر می باشد. زیبایی بی حد و حصر این دریاچه ناشی از احاطه شدن آن در میان درختان انبوه توسکا است. دریاچه ای در محاصره جنگل. این موقعیت منحصر بفرد فضایی رویایی و آرامش بخش را به شورمست داده است که می تواند روح و تن هر گردشگری را غرق در لذت سازد.

تور سوادکوه با قطار

قلعه کنگلو

قلعه کنگلو

دیگر جاذبه ای که در جریان تور سوادکوه با قطار می توانید از آن دیدن کنید قلعه کنگلو می باشد. این قلعه تاریخی که دارای فاصله ای حدود چهل کیلومتر با شهر پل سفید است مربوط به دوران ساسانیان می باشد. کارشناسان معتقدند که قلعه کنگلو در اصل نه یک دژ نظامی بلکه یک پرستشگاه مذهبی بوده است و آیین پرستش میترا (الهه خورشید در نزد ایرانیان باستان) در این قلعه انجام می شده است. قرارگیری کنگلو در موقعیتی کوهستانی و صعب العبور باعث شده است تا این قلعه بدل به یکی از معدود پرستشگاه های ایرانیان باستان شود که از حمله اعراب در امان مانده اند.

برج لاجیم

برج لاجیم نیز دیگر جاذبه ای است که در تور سوادکوه با قطار می توانید از آن دیدن کنید. این برج در فاصله بیست و هفت کیلومتری با زیرآب واقع گردیده است. برج لاجیم یکی از برج های مربوط به دوره آل زیار است که حدود هزار سال از ساخت آن می گذرد. این برج به لحاظ معماری بنایی خاص و تماشایی به شمار می رود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید