روستای زیارت متشکل از کوچه‌های پیچ در پیچ، طبیعتی جادویی، آب و هوایی دل انگیز و آسمانی آبی است که دل هر مسافری را می‌برد.

روستای زیارت گرگان؛ بهشتی آرام در میان مه

استان گلستان در شمال کشور، از بکرترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آید که هر سال، میزبان خیل عظیمی از علاقه‌مندان به طبیعت است. جاهای دیدنی گرگان از جاذبه‌های طبیعی گرفته تا تاریخی و زیارتی، آن‌قدر متعدد، دلفریب و زیبا هستند که امکان ندارد شما را بارها و بارها به‌سمت خود نکشانند.

روستای ییلاقی زیارت در میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی، یکی از مناطق باستانی استان گلستان است که در نزدیکی گرگان و در انتهای جاده جنگلی نهارخوران قرار دارد. این روستا در مجاورت گرگان، همانند لواسان در مجاورت تهران است و بسیاری از اهالی گرگان، تعطیلات خود را در این روستای سرسبز می‌گذرانند. چشمه آبگرم، امامزاده روستای زیارت گرگان، طبیعت چشم‌نواز، مردم مهربان و مهمان‌نواز، چشم‌اندازهای زیبا و بی‌نظیر، خانه‌های روستایی و فرصت کمپینگ در طبیعت، از جمله دلایل محبوبیت این منطقه هستند. در ادامه با ما به سفری در میان این روستای باستانی بیایید تا با فرهنگ، جاذبه‌ها و امکانات آن آشنا شوید.

موقعیت و مسیر دسترسی به روستای زیارت

روستای زیارت یکی از مناطق ییلاقی و خوش‌آب‌وهوا و از جاذبه های گردشگری استان گلستان است که در مجاورت شهر گرگان، مرکز این استان قرار دارد. این روستا در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب پارک جنگلی ناهارخوران و در یکی از دهستان‌های بخش مرکزی گرگان به نام دهستان استرآباد جنوبی واقع شده است. فاصله روستای زیارت تا مرکز شهر گرگان، ۱۸ کیلومتر و حدود نیم ساعت رانندگی است. این روستا با تهران، ۴۳۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن، باید حدود ۶ ساعت و نیم رانندگی کنید.

اختلاف دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد روستای زیارت با شهر گرگان و فاصله کم آن با مرکز شهر، این روستا را تبدیل به منطقه‌ای ییلاقی و گردشگری کرده است. این روستا که در ارتفاع ۱,۵۶۳ متری از سطح دریا واقع شده است، از سمت شمال به جنگل‌های ناهارخوران و ارتفاعات بندسر، از سمت غرب به کوه های ادیم، مازوکش و کمر سر، از سمت شرق به ارتفاعات خال دره و از سمت جنوب به کوه‌های جنگلی زیارت و آبشار باشکوه آن محدود می‌شود. روستای زیارت در دامنه‌ کوه‌های اطراف گیلان و در مجاورت رودخانه خاصه رود، گسترش یافته است.

آدرس روستای زیارت گرگان: استان گلستان، گرگان، جنوب منطقه ناهارخوران

مسیر دسترسی به روستای زیارت از جاده ناهارخوران شهر گرگان آغاز می‌شود. برای رسیدن به این روستایی ییلاقی، جاده را تا انتها بروید تا به یک میدان برسید. از این میدان، دو مسیر در پیش روی شما است؛ یک مسیر برگشت به ناهار خوران و مرکز گرگان و مسیر روستای زیارت. از میدان، یک جاده هفت کیلومتری در حدود ۲۰ دقیقه شما را به روستای زیارت می‌رساند؛ جاده‌ای جنگلی، زیبا، پرپیچ‌وخم با پیچ‌های تند و رو به بالا و کمی خطرناک. پس از طی کردن این هفت کیلومتر، به بخشی از جاده می‌رسید که سنگ‌فرش شده است و این دقیقا نشانه ورود شما به روستای زیارت است.

روستای زیارت گرگان؛ بهشتی آرام در میان مه

مسیر دسترسی به روستای زیارت با وجود رستوران‌ها، کافه‌ها و کیوسک‌های کنار جاده، خود یکی از جاذبه‌های این روستا است و رانندگی در آن، لذت سفر را دو چندان می‌کند. جالب است بدانید که برخی از طبیعت گردان این مسیر را با پای پیاده طی می‌کنند؛ اما برای این کار باید سابقه کوهنوردی یا طی کردن مسیرهای سربالایی داشته باشید؛ در غیر این صورت بعید است که از پس آن برآیید. مسیر برگشت از روستای زیارت، سرپایینی است و فشار کمتری به افراد وارد می‌کند؛ برای همین، تازه‌کارها این مسیر را برای برگشت انتخاب می‌کنند.

اگر ماشین شخصی ندارید، برای رسیدن به روستا، سوار تاکسی‌هایی شوید که شما را از ایستگاه سازمان آب گرگان به روستا می‌رسانند. شما همچنین می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی نیز استفاده کنید.

معماری خاص زیارت

روستای زیارت متشکل از کوچه‌های پیچ در پیچ و باریکی است که نمای بیرونی روستا را شکل می دهند. خانه های دو طبقه روستا به شکل خاصی در کنار هم چیده شده و کم کم معابر شکل گرفته اند. سنگ و چوب عمده ترین مصالح در ساخت خانه ها هستند. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، دیوارها با کرسی چینی بنا شده اند و کف خانه‌ها در فاصله نیم تا یک متری از سطح زمین قرار دارند. بیشتر خانه های زیارت فاقد حیاط مستقل هستند و بافتی شبه پلکانی دارند؛ به این صورت که مانند روستای تاریخی و معروف ماسوله، حیاط خانه‌ها قسمتی از معابر یا بام خانه جلویی را شکل می دهد.

روستای زیارت گرگان؛ بهشتی آرام در میان مه

بافت سنتی و زیبای روستا و منازل قدیمی به ثبت ملی رسیده اند و باید توجه بیشتری به آنها شود. قدمت حدود ۴۰ عدد از این خانه ها به دوران قاجار و پهلوی باز می گردد. ثبت ۳ محوطه تاریخی به نام‌های «کفترخوسه»، «شهربَت» و «محوطه پشتلام» در حوالی روستا یکی از قدم های مثبت در راستای حفظ جلوه های تاریخی این منطقه محسوب می شود. بر اساس گفته های قدیمی ترها، روستای زیارت بازمانده ای از یک شهر بزرگ بوده که معلوم نیست چرا به این حال و روز درآمده است.

افسانه شهربت!

می گویند بعد از فتح ایران به دست سپاه اسلام مردم شهربت برخلاف مردم شهر قدیمی گرگان تسلیم نشدند و تا لحظه آخر جنگیدند. گفته می شود شهربت و تمام مردمان زرتشتی اش بوسیله طلسمی غیر قابل تسخیر شدند.

اهالی روستا از این منطقه با نام شهر طلسم شده یاد می کنند. بعضی ها بر این باورند که در سال ۸۳ با رسیدن وسعت خرید و فروش زمین به شهربت، همه چیز طلسم شد.

آبشارهای زیارت؛ جذاب و دل انگیز

تعدادی آبشار در حوالی روستای زیارت قرار دارند که طبیعت گردان را به سوی خود می کشانند:

آبشار دوقلو

یکی از دیدنی های طبیعی روستای زیارت آبشار دوقلو است که در ۵ کیلومتری جنوب روستا و ۱۹ کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد و رسیدن به آن مستلزم ۱۵ دقیقه پیاده روی است. این آبشار در مسیر رود آبشار -یکی از شاخه های فرعی رودخانه خاصه رود زیارت- شکل گرفته است و دل طبیعت گردها را می برد. اینجا در واقع دو آبشار می بینید که از ارتفاع ۱۵متر به داخل حوضچه ای می ریزند. ذرات آب در هوای محوطه آبشار معلق هستند و رطوبت بالا باعث شده تا روی تخته سنگ ها نیز پوشیده از خزه و گلسنگ باشد. این مجموعه در محدوده منطقه حفاظت شده قرار دارد؛ اما استفاده دام ها از آن و تردد بدون کنترل انسان از مشکلاتی است که این تفرجگاه با آنها دست و پنجه نرم می کند.

روستای زیارت گرگان؛ بهشتی آرام در میان مه

آبشارهای دره تل انبار

در این دره ۵۳ آبشار ۲ تا ۴۰ متری را می بینید که ارتفاع ۲۰ عدد از آنها به بیش از ۱۰ متر می رسد.

آبشار خال دره

آبشار خال دره که با نام جل دُره نیز شناخته می شود در شرق روستا و در میان دره ای زیبا قرار دارد. تنها با یک راهنمای کاربلد محلی می توانید به این آبشار برسید.

چشمه آبگرم زیارت

در روستای زیارت و ضلع شرقی رودخانه خاصه رود چشمه آبگرمی قرار دارد که با نام زیارت خوانده می شود و در حال حاضر ۴ مظهر (محل پدیدار شدن آب) و محل خروجی به فاصله تقریبی ۱۰ تا ۲۰ متر دارد.

اولین مظهر چشمه زیر تخته سنگی قرار دارد و روی آن کتیبه کوچکی با ابعاد ۲۰ در ۱۵ متر به خط عربی نگاشته شده است که تاریخ ۱۰۳۵ هجری قمری را می توان بر روی آن دید. مظهر دوم در ۲۰ متری جنوب مظهر اول است و دو مظهر دیگر هر یک با فواصل ۱۵ و ۱۰ متر قابل دسترسی هستند.

آب چشمه صاف و زلال است و طعم و بوی تند و خاص ندارد؛ اما گرمای ملایم و مطبوع آن لذتبخش است. حجم آب هر چهار رشته، قابل توجه است و به حدود ۳۸ سانتی متر می رسد.

گفته می شود که چشمه آبگرم زیارت تنها آبگرم در استان گلستان است؛ بنابراین اگر آن را مورد بررسی قرار دهند و خواص آن از نظر وجود مواد معدنی را مشخص کنند، می تواند یکی از جاذبه های توریستی این استان باشد.

جالب آنکه در سفرنامه جهانگردان خارجی همچون سفرنامه کلنل لوات و سفرنامه کنسول انگلیس در استرآباد، وجود چشمه آب گوگردی در قریه زیارت تایید شده است. اهالی روستا بر این باورند که این آبگرم برای انواع بیماری های پوستی و درد مفاصل کارساز است.

متاسفانه تصویر مناسبی از این جاذبه در دست نیست. اگر عکسی از این چشمه دارید، آن را برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان در کارناوال منتشر شود. عکس را اینجا آپلود کنید.

امامزاده های روستای زیارت

در نزدیکی چشمه آبگرم زیارت، به آستان مقدس امامزاده عبدالله که از نوادگان امام موسی بن جعفر (علیه السلام) است می رسیم. ساختمان بقعه درجوار رودخانه واقع شده و به همین دلیل طی سالیان گذشته بر اثر سیلاب ویرانی هایی برای آن به وجود آمده است. اهالی، ساختمان مختصری برای این امامزاده مهیا کرده اند و قطعاتی از صندوقچه چوبی بقعه که از سیلاب مانده بود را در همین محل نگهداری می کنند. از ویژگی های این امامزاده وجود درختان سرو کهنسال در آن است.

روستای زیارت گرگان؛ بهشتی آرام در میان مه

گورستان تاریخی امامزاده عبدالله: در اطراف این امامزاده گورستانی تاریخی قرار دارد که قدمت برخی از سنگ قبرهای آن بیش از هزار سال است.

دیگر امامزاده های این روستا عبارتند از:

امامزاده علی ابن موسی ابن جعفر مشهور به عظیم حسینی: این امامزاده در میان طبیعت قرار دارد پناهگاه و محل زیارت کوهنوردان و دوستداران طبیعت است.

امامزاده صالح: این امامزاده وسط بافت ارزشمند روستا واقع شده و توسط مردم بازسازی شده است.

بابا قنبرسر: یکی از مناطق زیارتی روستای زیارت است که در منطقه ای به نام کله یزید در یک کیلومتری جنوب شرقی روستا قرار دارد. نشانه این مقبره بلوط کهنسالی است که بر بالای آن قرار دارد و قدمتش به بیش از ۱۰۰۰ سال می رسد.

کد خبرنگار: ۹
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • سالار IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    7 0
    بنده از این روستا دیدن کردم و واقعا ارزش دیدن دارد بخصوص آبشار روستای زیارت
  • سید دانیال IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    2 0
    تمامشو ساختن رفتن دیگه مگه زمینی هم گزاشتن برا کسی
  • مهدی IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 0
    دیروز اونجا بودن تکه ای ازبهشت عالیه عالی
  • بهمن IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    فقط با موتور یواشتر برین تو محل گیر دایی حسین نیوفتین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید