۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 55424578

در این مقاله پاسخی جامع و کاربردی برای سوال سوجوق سوغات کجاست ؟ به شما ارائه خواهیم داد و شما را با ویژگی های این محصول آشنا می کنیم.

سوجوق سوغات کجاست

سلام نو-سرویس گردشگری: سوجوق سوغات کجاست ؟ جزوه سوالاتی می باشد که می تواند ذهن اغلب توریستان داخلی را به خود مشغول نماید. زیرا سوجوق و باسلوق جزو محصولاتی می باشند که در نقاط مختلفی از کشور تولید می شوند. به عنوان مثال در حال حاضر از سوجوق به عنوان سوغات شهر های متعددی مثل اراک، ساوه، ملایر، مراغه، ارومیه و ... یاد می شود. با این حال اغلب توریستان و کارشناسان فعال در حوزه توریست و گردشگری معتقد می باشد که سوجوق جزو سوغات اصلی و شیرینی های سنتی شهر ارومیه می باشد. در نتیجه در این مقاله پاسخ سوال سوجوق سوغات کجاست؟ با شهر ارومیه داده می شود. همچنین در ادامه شما را با طرز تهیه سوجوق سنتی ارومیه، تفاوت سوجوق و باسلوق و سایر شیرینی های سنتی ارومیه آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه سوجوق :

برای تهیه سوجوق مخصوص ارومیه شما به کره، گردوی درسته، آب، نشاسته، شکر و پودر نارگیل نیاز دارید. در ابتدا برای تولید این شیرینی باید ترشی نشاسته را گرفته و سپس آن را روی تابه حرارت دهید. در ادامه شکر به صورت کاملا سفت به آن اضافه شده و به همراه نشاسته بر روی شعله قرار گرفته و مرتب هم زده می شود. این فرآیند باید به قدری ادامه پیدا کند تا مواد شفاف شوند و به راحتی از ظرف شما جدا شوند. در ادامه شما می توانید گلاب را به مواد خود اضافه کنید. بعد از این مرحله نوبت به پهن کردن مواد بر روی سینی حاوی پودر نارگیل می باشد. در ادامه شما می توانید گردو های درسته را در داخل سوجوق های خود قرار داده و آن را میل نمایید. در انتهای این بخش دقت داشته باشید که فرآیند تولید سوجوق سنتی با طرز تهیه فوق دارای تفاوت های اساسی و بسیار چشمگیری می باشد.

تفاوت باسلوق و سوجوق در چیست ؟

سوجوق در واقع نوعی باسلوق می باشد. در برخی مواقع باسلوق ها را درون ظرف های سفالی یا چوبی می چینند و به آن اجازه می دهند تا شکرت بیاورد. در این موارد باسلوق به سوجوق تبدیل می شود. در گذشته مردمان بومی ارومیه یا سایر شهر های تولید کننده این محصول، باسلوق ها را در اواخر آذر ماه تهیه کرده و آن ها را در ظروف مخصوص قرار می دادند تا برای عید نوروز آماده شوند. به همین دلیل در گذشته اغلب افراد به مصرف سوجوق عادت داشتند و کمتر کسی از باسلوق تازه برای مصرف شخصی استفاده می کرده است.

سوجوق سوغات کجاست

سوجوق سوغات کجاست

سایر شیرینی های سوغات ارومیه :

استان ارومیه مانند اغلب استان های توریستی کشور دارای شیرینی های اصیل مختلفی می باشد که شما می توانید از آن ها به عنوان مشهور ترین سوغات شهر ارومیه یاد کنید. در ادامه شما را با تعدادی از بهترین شیرینی های سوغات ارومیه آشنا می کنیم.

لوزانک :

لوزانک یکی از مشهور ترین شیرینی های استان ارومیه می باشد که در این استان از آن به عنوان یک دسر محبوب یاد می شود. لوزانک با مواد اولیه ای نظیر هل، گلاب و شیره تولید می شود. به همین دلیل این شیرینی دارای بافت بسیار خاصی می باشد و طعم بی نظیر و مطلوبی نیز دارد. به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به شهر ارومیه حتما به سراغ خرید لوزانک بروید. همچنین مقداری از این شیرینی را برای بازگشت به خانه تهیه فرمایید. زیرا لوزانک جزو شیرینی هایی می باشد که می تواند در هر لحظه خاطرات سفر به شهر ارومیه را برای شما زنده کند.

نقل ارومیه :

نقل جزو محصولاتی می باشد که شما می توانید ردپای آن را در اغلب محافل شادی مشاهده فرمایید. این محصول امروزه در شهر های مختلفی از ایران تولید می گردد، اما نقل ارومیه حرف اول را در بین تمامی آنها می زند. ارومیه مهد تولید نقل در ایران می باشد. به شما توصیه می کنیم اگر می خواهید مزه ی متفاوت و خاصی از نقل را تجربه نمایید، حتما به ارومیه سر بزنید. در حال حاضر این محصولات با طعم های مختلفی نظیر زعفرانی، گل محمدی، بیدمشک و ... در ارومیه تولید و در بین مصرف کنندگان عرضه می شوند.

سوجوق سوغات کجاست

سوجوق سوغات کجاست

تنور شیرینی سی :

تنور شیرینی سی، یکی دیگر از مشهور ترین سوغات ارومیه می باشد. این شیرینی خاص با ترکیب موادی نظیر آرد،‌ ماست و شکر تولید می شود. نمونه مشابه این شیرینی در اغلب نقاط ایران یافت نشده و تنور شیرینی سی جزو محصولات مختص ارومیه می باشد. تنور شیرینی سی جزو محصولات می باشد که در بین توریستان داخلی بسیار محبوب است. زیرا اغلب مسافرانی که به ارومیه سفر می کنند، طعم مشابه این شیرینی را تا به حال تجربه نکرده و برای آن ها بسیار مهیج می باشد.

دقت داشته باشید که شهر ارومیه علاوه بر سوجوق و شیرینی های فوق دارای سوغات مختلف و متعدد دیگری نیز می باشد. از دیگر سوغات ارومیه می توان به صنایع دستی این شهر، انواع حلوا ارده، عرقیات مختلف و ... اشاره کرد.

در انتها امیدواریم به پاسخ سوال سوجوق سوغات کجاست؟ دست پیدا کرده باشید و همچنین اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه سوغات شهر ارومیه و نکات مهم مرتبط با آن ها به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رحمان IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    7 2
    عزیزان سوجوق و باسلوق شیرینی های اصیل شهر مراغه می باشد نقل مربوط به ارومیه و از قدیم به سوغاتی ارومیه مشهور است
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    6 1
    استان آذربایجان غربی لطفاً
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 1
    جوسوق دیگه چیه؟
  • محمدغلی گل باز IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 2
    سوجوق و باسلوق از سوغآت مراغھ است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید