یکی از عوامل تعیین کننده قیمت انواع ورق فولادی و به طبع آن قیمت پروفیل سبک و دیگر محصولات تولیدی از این محصولات سازمان بورس کالا می باشد. این سازمان از سال ۱۳۸۲ تا کنون به فعالیت خود ادامه داده که یکی از حیطه های فعالیت این سازمان عرضه انواع محصولات و کالا در بخش صنعتی و فولادی می باشد.

قطعی گاز و قیمت گذاری دستوری در بورس، بلای جان صنعت فولاد

تعادل میان عرضه و تقاضا همواره بدین صورت بوده که در ماه های سرد سال با کاهش فعالیت صنعت ساختمان سازی، تقاضا برای محصولات فولادی کاهش یافته و طبع آن قیمت محصولات فولادی مانند قیمت پروفیل سبک، قیمت ورق روغنی، قیمت لوله بدون درز و ... نیز کاهش می یابد اما متاسفانه قیمت پروفیل امروز با توجه به آن که در سرد ترین ماه های سال هستیم به صورت هفتگی افزایش میابد.

قطعی گاز، مسبب افزایش قیمت محصولات فولادی

کشور ایران ۱۶ درصد گاز طبیعی جهان را در اختیار داشته اما متاسفانه همچنان مشکل تامین انرژی در صنایع مختلف کشور چالش برانگیز می باشد. صنعت فولاد در حدود ۳ درصد گاز کشور را مصرف میکند با این وجود در صورت احساس کمبود انرژی اولین صنعتی که بر روی آن محدودیت اعمال میشود صنعت فولاد می باشد. کاربرد محصولات تولیدی صنعت فولاد را میتوان در صنایع مختلفی مشاهده نمود در نتیجه میتوان گفت قیمت مواد اولیه فولاد مانند آهن اسفنجی و محصولات میانی مانند قیمت بلیت و همچنین قیمت محصولات نهایی مانند قیمت ورق روغنی و قیمت پروفیل سبک و لوله سبک و سنگین میتواند افزایش یا کاهش قیمت بسیاری از محصولات نهایی صنایع دیگر را تعیین نماید.

افزایش قیمت پروفیل امروز تاثیر مستقیم بر قیمت لوازم خانگی، مبلمان، ساختمان سازی و مبلمان اداری داشته و در روزهای اخیر نیز این افزایش قیمت باعث افزایش قیمت ۵۰ درصدی لوازم خانگی نیز شده است.

در تابستان ۱۴۰۱ با تکرار قطعی برق صنایع فولادی تصمیم گرفته شد تامین برق مورد نیاز صنایع از طریق بخش خصوص انجام شود و تا یک سال دیگر این چالش برطرف گردد. در مورد موضوع قطعی گاز این چنین نبوده و تامین آن بر عهده ی دولت می باشد که حل این چالش را به تعویق می اندازد.

محدودیت مصرف گاز در بخش های نوردکاران و تولید مواد اولیه، میتواند به صورت مستقیم باعث افزایش قیمت در بخش های دیگر شود بدین صورت که با تولید آهن اسفنجی با قیمت بالا و انتقال آن به کارخانجات تولید کننده اسلب، بیلت و شمش این محصولات با در نظر گرفته شدن عواملی مانند هزینه ی انرژی، نیروی انسانی، اصطلاک ماشین آلات و ... قیمت محصول خود را افزایش میدهند و پس از آن جهت تبدیل به محصولات مختلف مانند ورق روغنی و ... به کارخانجات مربوطه ارسال میشوند این محصولات یا به طور مستقیم مورد استفاده قرار میگیرند و یا به محصولات کاربردی و ساختمانی مانند نبشی، سپری، لوله و پروفیل و ... تبدیل میشوند که هرچه قیمت ورق روغنی افزایش یابد به طبع قیمت پروفیل سبک و نبشی و ... نیز افزایش قیمت را تجربه مینمایند.

صنعت فولاد از دی ماه الی اسفند ماه ۱۴۰۱ بر اساس ابلاغیه ای از مصرف روزانه حدود ۴۰ میلیون مترمکعب به ۱۵ میلیون مترمکعب محدود شده است که قطعی بیش از ۷۲ درصد سهمیه گاز این صنعت را نمایش میدهد. 

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد :

ه‌یقین هر اختلالی در تولید به کاهش آن منجر می‌شود، کمبود انرژی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ کاهش سهمیه گاز در واحدهای فولادی باید با اطلاع قبلی صورت بگیرد تا صاحبان صنایع کمبود انرژی را مدیریت کنند و این دوران را با کمترین میزان کاهش تولید فولاد پشت سر بگذارند.

با توجه به نوسانات ایجاد شده در بازار صنعت فولاد جهت اطلاع از قیمت پروفیل امروز کلیک کنید.

قیمت گذاری دستوری در بورس کالا بلای جان صنعت فولاد

یکی از عوامل تعیین کننده قیمت انواع ورق فولادی و به طبع آن قیمت پروفیل سبک و دیگر محصولات تولیدی از این محصولات سازمان بورس کالا می باشد. این سازمان از سال ۱۳۸۲ تا کنون به فعالیت خود ادامه داده که یکی از حیطه های فعالیت این سازمان عرضه انواع محصولات و کالا در بخش صنعتی و فولادی می باشد.

این سازمان با هدف شفاف سازی و تنظیم و کنترل بازار تشکیل شد که امروزه با قیمت گذاری دستوری همراه شده و در نهایت باعث افزایش قیمت محصولات فولادی شده است. یکی از مثال هایی که درخصوص این موضوع میتوان بیان نمود آن است که با افزایش قیمت ورق روغنی قیمت پروفیل سبک و محصولات مرتبط به آن نیز با افزایش قیمت همراه بوده و تاثیر مستقیم بر رونق با رکود بازار میگذارد.

اصطلاحات مربوط به معاملات بورس کالا

  • حداقل خرید

حداقل مقدار مجاز خرید توسط یک کارگزاری

  • حداقل عرضه

کمترین مقدار مجاز برای یک کالا طبق مقررات بورس

  • قیمت پایه

قیمت تعیین‌شده توسط کارگزاری برای کالا براساس یک فرمول مشخص (قیمت پایه ورق روغنی و ورق سیاه، میتواند قیمت پروفیل سبک، لوله سبک و سنگین، انواه پروفیل های نبشی و ناودانی را تحت تاثیر مستقیم خود قرار دهد)

  • حداکثر افزایش عرضه

حداکثر مقدار افزایش عرضه کالا توسط عرضه‌کننده

  • حداقل تغییر قیمت سفارش

شامل کمترین مقدار مجاز تغییر قیمت پس از ثبت سفارش

  • حداکثر خرید در صورت وجود کالا

برابر با همه میزان کالای عرضه‌شده

انواع قرارداد در بورس کالا

  1. قرارداد نقدی

پرداخت مبلغ و کارمزد کارگزار به صورت نقدی و تحویل گرفتن کالا تا سه روزکاری

  1. قرارداد سلف

برعکس معامله نسیه تحویل کالایی درآینده که هزینه‌اش قبلاً دریافت شده (پیش‌خرید) قیمت سلف ارزان‌تر از قیمت نقد کالا است

قراردادهای دیگری نیز مانند نسیه، آتی، اختیار خرید و فروش نیز قابل انجام میباشند که در شرایط خاص از ان ها استفاده میشود.

عرضه ورق روغنی در روزهای دوشنبه و یا سه شنبه هر هفته در بورس کالا انجام میشود که پس از گذشت یک روز از اعلام قیمت نهایی این محصول، قیمت پروفیل سبک و لوله سبک نیز اعلام میگردد. خرید ورق روغنی در بورس کالا بسته به شرایط موجود میتواند بر اساس هر یک از قرارهای گفته شده انجام شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید