برای بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه طراحی لباس، سروکار داشتن با پارچه‌های مختلف و دوختن لباس‌های کودکانه، یکی از خاطرات جذاب دوران کودکی است.

چگونه وارد حرفه طراحی لباس شویم؟

بااین‌حال کم نیستند افرادی که در دوران بزرگ‌سالی، به دنیای مد و فشن علاقه‌مند شده و این سوال را مطرح می‌کنند که: «چگونه طراح لباس شویم؟». این موضوع که چگونه یک طراح لباس موفق شویم، کاملا به میزان علاقه، مهارت ها و استعداد شما به حوزه طراحی بستگی دارد.

یک طراح موفق فردی است که با علاقه فراوان، طراحی لباس‌های مختلف را انجام می‌دهد. در حقیقت این علاقه و استعدادهای طراحی شما است که لباس‌های جذاب با استایل جدید را روانه بازار می‌کند. در این مقاله ضمن ارائه پاسخ به این سوال که: «چگونه طراح لباس شویم؟»، مسیر تبدیل‌شدن به یک طراح موفق را به شما نشان خواهیم داد.

معرفی شغل طراحی لباس

در دنیای امروز که لباس هر فرد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصات ظاهری وی شناخته می‌شود، پوشیدن جدیدترین مدل‌های لباس به یکی از علاقه‌مندی‌های بسیاری از دنبال کنندگان دنیای مد و فشن تبدیل شده است.

بسیاری از تولیدکنندگان لباس‌های مردانه و زنانه با انتشار آگهی‌های شغلی مانند آگهی استخدام طراح لباس بدون سابقه کار، می‌کوشند تا از استعداد طراحان لباس برای تولید محصولاتی جذاب و متفاوت استفاده کنند.

یک طراح لباس فردی است که توانایی طراحی انواع مختلفی از لباس را دارا است. بااین‌حال برخی از طراحان لباس ترجیح می‌دهند به شکل تخصصی در حوزه طراحی لباس فعالیت کنند. طراحان لباس عروس، طراح لباس مردانه، طراح لباس زنانه و طراح لباس کودک، تنها برخی از عناوین موجود در حوزه طراحی لباس هستند.

همچنین یک طراح مد و فشن (fashion designer)، در حوزه طراحی اکسسوری (accessory) زنانه و مردانه فعالیت دارد. در حقیقت اکسسوری‌های زنانه و مردانه، بخشی بسیار مهم از استایل مردان و زنان شیک‌پوش را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل طراحی محصولاتی مانند کمربند، شال و کفش، موردتوجه طراحان دنیای مد و پوشاک قرار دارد.

اگر این سوال در ذهن شما مطرح شده است که: «چگونه یک طراح لباس موفق شویم؟»، بهتر است بدانید که طراحان موفق، توانایی مدیریت تمام فرآیندهای طراحی لباس شامل طراحی دوخت، ساخت الگو، خیاطی و اصلاح طراحی را دارا هستند.

همچنین فارغ‌التحصیلان رشته طراحی دوخت و پارچه و رشته طراحی لباس، می‌توانند پارچه مناسب برای طراحی هر لباس را به تولیدکنندگان معرفی کرده و مشاوره‌های لازم را در انتخاب رنگ مناسب و لوازم طراحی، به تولیدکنندگان ارائه نمایند.

شما با تحصیل در رشته طراحی لباس، می‌توانید به‌عنوان یک طراح الگو در تولیدی‌های لباس مشغول به کار شوید. همچنین فعالیت به‌عنوان سرپرست خط تولید در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده پوشاک و تدریس در مراکز آموزشی، از دیگر روش‌های کسب درآمد طراح لباس در ایران هستند.

چگونه طراح لباس شویم؟

بسیاری از علاقه‌مندان به رشته طراحی لباس با طرح سوالاتی مانند: «چگونه طراح لباس شویم؟»، «چگونه طراح لباس بازیگران شویم؟»، «چگونه در خانه طراح لباس شویم؟»، یا «چگونه طراح لباس عروس شویم؟»، به دنبال یادگیری مهارت ها و توانایی‌های لازم برای ورود به بازار کار رشته طراحی لباس هستند.

در حقیقت رشته طراحی لباس، یکی از رشته‌های جذاب دانشگاهی برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای هنر و فشن است که امکان کسب درآمد مناسب را در اختیار فعالان این حرفه قرار می‌دهد. بااین‌حال همواره بهتر است قبل از ارائه الگوها، ایده‌ها یا طرح‌های خود به تولیدکنندگان، نسبت به دریافت حقوق و دستمزد خود اقدام کرده باشید.

این نکته را فراموش نکنید که ایده و طرح در حوزه طراحی لباس، مهم‌ترین دارایی‌ها برای کسب درآمد طراح لباس هستند. درنتیجه پیشنهاد می‌کنیم همواره بعد از بستن قرارداد با کارفرما، طرح‌های خود را برای الگوبرداری ارائه دهید.

همچنین خوب است بدانید که درآمد طراح لباس در ایران ممکن است با توجه به توانایی، مهارت ها و تجربه کاری طراحان لباس، مبلغی متفاوت باشد. این در حالی است که با راه‌اندازی کسب‌وکار خود مانند راه‌اندازی مزون لباس مجلسی زنانه یا مزون مانتو مجلسی، می‌توانید درآمد قابل‌توجهی داشته باشید. اگر به دنبال دریافت پاسخ این پرسش هستید که: «چگونه طراح لباس شویم؟»، حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

تحصیل در رشته طراحی لباس

حوزه طراحی لباس برخلاف برخی از حوزه‌های کاری مانند پزشکی و مهندسی برق، تمرکز چندانی بر مباحث پیچیده علمی و نظریات محض ندارد. همچنین برای کسب درآمد از رشته طراحی لباس، ضرورتی برای ادامه تحصیل در رشته طراحی لباس وجود ندارد.

بااین‌حال تحصیل در رشته طراحی لباس می‌تواند مزایای مخصوص به خود را داشته باشد. آشنایی با روش‌های مختلف طراحی لباس، یادگیری برخی از مفاهیم موجود در حوزه طراحی دوخت و پارچه و اخذ یک مدرک تحصیلی معتبر، ازجمله مزایای تحصیل در رشته طراحی لباس هستند.

برای ادامه تحصیل در دوره‌های طراحی لباس آکادمیک، می‌توانید در رشته‌های طراحی پارچه و لباس، طراحی پارچه، طراحی دوخت و طراحی لباس، ادامه تحصیل دهید. در ایران مراکز آموزشی مانند دانشگاه الزهرا و دانشکده فنی‌وحرفه‌ای دختران دکتر شریعتی، دوره‌های مرتبط با حوزه طراحی را برگزار می‌کنند.

شرکت در دوره‌های آزاد آموزش طراحی لباس

تحصیل در رشته طراحی لباس می‌تواند تا اندازه زیادی وقت‌گیر و دشوار باشد. این در حالی است که معمولا برای کسب درآمد در حوزه طراحی لباس، نوع مدرک تحصیلی افراد اهمیت چندان زیادی نخواهد داشت.

درنتیجه اگر به حوزه طراحی لباس علاقه دارید و رویای تبدیل‌شدن به مشهورترین طراح لباس ایرانی را در سر می‌پرورانید، می‌توانید در دوره‌های حضوری طراحی لباس ویژه بازار کار ثبت‌نام کنید. با شرکت در این دوره‌ها، می‌توانید در مدت‌زمان کوتاهی با مهارت ها و اصول طراحی لباس آشنا شده و مدرک معتبری دریافت نمایید.

از ویژگی‌هایی که معمولا برای دوره‌های آزاد آموزش طراحی لباس عنوان می‌شوند، می‌توان به امکان پرداخت اقساطی هزینه دوره، حضور اساتید مطرح طراحی لباس در دوره‌ها، اعطای مدرک بین‌المللی معتبر و ارائه مشاوره رایگان جهت ورود به بازار کار طراحی لباس، اشاره کرد. همچنین از سرفصل‌های ارائه‌شده در این دوره‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استایل
  • رنگ‌شناسی
  • تصویرسازی پارچه
  • مبانی هنرهای تجسمی در طراحی لباس
  • خلاقیت در طراحی لباس
  • سبک‌شناسی مد و فشن
  • رفع ایراد اندام

یادگیری نرم‌افزارهای طراحی لباس

قطعا در ارائه پاسخی کامل به این سوال که: «چگونه طراح لباس شویم؟»، باید به یادگیری نرم‌افزارهای تخصصی اشاره کنیم. امروزه بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که نسبت به کار با نرم‌افزارهای تخصصی، آشنایی یا تسلط کافی را دارند.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم نحوه کار با نرم‌افزارهای تخصصی رشته طراحی لباس را یاد بگیرید. از مهم‌ترین نرم‌افزارهای رشته طراحی لباس می‌توان به برنامه‌های زیر اشاره کرد:

  • نرم‌افزار marvelous designer
  • برنامه Rhino
  • نرم‌افزار طراحی لباس Gemini
  • نرم‌افزار کاربردی Gerber
  • نرم‌افزار شخصی‌دوزی Cameo

ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام طراحی لباس

درنهایت می‌توانید رزومه خود را ایجاد کرده و برای آگهی‌های استخدامی در حوزه طراحی لباس، ارسال کنید. فراموش نکنید که حتما در رزومه خود، به اسامی دوره‌های طراحی لباس که در آن‌ها شرکت‌ کرده‌اید اشاره کنید.

همچنین اسامی نرم‌افزارهایی را که به کار کردن با آن‌ها تسلط دارید، در رزومه خود ذکر کنید. با داشتن اعتمادبه‌نفس بالا، پشت‌کار فراوان و نمونه کارهای جذاب، می‌توانید در یک شرکت بزرگ و معتبر استخدام‌شده و درآمد مناسبی داشته باشید.

جمع‌بندی

با یادگیری طراحی دوخت و لباس، می‌توانید در مراکز تولیدکننده پوشاک استخدام‌ شوید. همچنین می‌توانید برند شخصی خود را ایجاد کرده و کارآفرینی کنید. در این مقاله ضمن معرفی شغل طراحی لباس، به این سوال که: «چگونه طراح لباس شویم؟» پاسخ دادیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید