فاصله تهران تا آمل از جاده فیروزکوه حدود دویست و شصت کیلومتر است که با فرض روان بودن ترافیک در عرض حدود چهار ساعت طی می شود.

فاصله تهران تا آمل از جاده فیروزکوه

سلام نو-سرویس گردشگری: جاده های فیروزکوه، هراز و چالوس سه محور اصلی برای سفر به شهرهای شمالی کشور هستند. مقصد جاده چالوس شهر چالوس، مقصد جاده هراز شهر آمل و مقصد جاده فیروزکوه شهر قائمشهر است. بنابراین می توان گفت اکثر افرادی که قصد سفر به شهر آمل را دارند از محور هراز راهی این شهر می شوند. اما مزیت جاده فیروزکوه نسبت به دو جاده دیگر این است که از ایمنی بالاتری برخوردار است و نرخ تصادفات در این جاده به نسبت کمتر می باشد. علاوه بر این، جاده فیروزکوه نیز از دیدنی های طبیعی و جاذبه های گردشگری نیز خالی نیست. بنابراین حتی اگر قصد سفر به شهرهای چالوس یا آمل را نیز داشته باشید می توانید از این جاده استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم به معرفی شماری از تماشایی ترین جاذبه های توریستی موجود در حاشیه این جاده بپردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم که فاصله تهران تا آمل از جاده فیروزکوه چقدر است.

فاصله تهران تا آمل از جاده فیروزکوه چقدر است؟

فاصله تهران تا آمل از جاده فیروزکوه حدود دویست و شصت کیلومتر است. همانطور که گفتیم مقصد نهایی جاده فیروزکوه شهر قائمشهر است. بنابراین برای سفر از تهران به آمل از طریق محور فیروزکوه ابتدا باید به شهر قائمشهر بروید و سپس از آنجا و از طریق جاده قدیم بابل و یا جاده سیاهکلرود مازندران راهی شهر آمل شوید. توجه داشته باشید که اگر از طریق جاده هراز به آمل سفر کنید حدود یک ساعت زودتر به مقصد خواهید رسید. اما همانطور که گفته شد بعضی از مسافران محور فیروزکوه را به دیگر جاده ها ترجیح می دهند.

شما می توانید فاصله تهران تا آمل از جاده فیروزکوه را با فرض روان بودن ترافیک در عرض حدود چهار ساعت طی نمایید.

فاصله تهران تا آمل از جاده فیروزکوه

پل ورسک

جاذبه های توریستی حاشیه جاده فیروزکوه

مهمترین و مشهورترین جاذبه گردشگری موجود در مسیر جاده فیروزکوه پل ورسک می باشد. این پل که شهرت جهانی نیز دارد در فاصله بیست و هفت کیلومتری جنوب شهر پل سفید و در ارتفاعات روستای ورسک از توابع شهرستان سوادکوه واقع شده است. پل ورسک یکی از پروژه های عمرانی پرتعدادی بود که در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی به سرانجام رسیدند. از این پل به عنوان مهمترین پل راه آهن سراسری ایران یاد می شود. ساخت پل ورسک توسط پیمانکاران خارجی و به طور خاص یک شرکت دانمارکی به نام کمپساکس به انجام رسیده است.

اما شهرت جهانی پل ورسک مربوط به وقایع جنگ جهانی دوم است. در مهمترین و حساس ترین برهه جنگ جهانی دوم ارتش نازی در شوروی در حال پیشروی بود و پیروزی در جبهه شرقی به معنای پایان یافتن جنگ با پیروزی آلمان ها بود. با اشغال ایران توسط نیروهای متفقین عملیات ارسال سلاح و تسلیحات نظامی و نیروی کمکی به شوروی از طریق پل ورسک آغاز شد. دستگاه های اطلاعاتی نازی ها که از اهمیت استراتژیک پل ورسک آگاه بودند سعی کردند پل را با مین گذاری منفجر کنند. اما با پیشروی سریع نیروهای متفقین در ایران در انجام این کار نیز ناکام ماندند. تا پایان نبرد استالینگراد روزانه هشتاد قطار از طریق پل ورسک راهی شوروی می شد تا به روس ها در نبرد سختشان با نیروهای نازی سلاح و کمک های نظامی ارسال کند. بعدها وینستون چرچیل نخست وزیر وقت بریتانیا در زمان جنگ جهانی دوم به پل ورسک لقب پل پیروزی داد.

جالب است بدانید که پل ورسک امروزه نیز حتی با گذشت حدود یک قرن از ساخت آن هنوز یکی از پل های فعال راه آهن سراسری ایران است. در حال حاضر قطارهای تهران - ساری و تهران - گرگان روزانه چندین بار از روی پل ورسک عبور می کنند. هزینه ساخت این پل در زمان رضاشاه حدود دویست و شصت هزار تومان بود. در ساخت این پل از آجر، سیمان و شن شسته شده استفاده است و هیچ گونه سازه فلزی در آن به کار نرفته است. حجم پل ورسک چهار هزار و پانصد متر مکعب و طول آن بیش از هشتاد و شش متر است.

دیگر جاذبه گردشگری در حاشیه جاده فیروزکوه قلعه کنگلو می باشد. این قلعه که متعلق به دوران ساسانیان می باشد در فاصله چهل کیلومتری با پل سفید واقع شده است. در ساخت قلعه کنگلو از سنگ لاشه، سنگ ریزه و ملات آهک استفاده شده است. تصور بر این است که کاربری اصلی این قلعه به عنوان معبد پرستشگاه میترا، الهه خورشید بوده است. قلعه کنگلو به دلیل موقعیت کوهستانی خود یکی از معدود اماکن مذهبی عهد ساسانیان بود که از حمله اعراب در امان ماند.

فاصله تهران تا آمل از جاده فیروزکوه

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری موجود در حاشیه جاده فیروزکوه است. این دریاچه که تنها دریاچه طبیعی سوادکوه می باشد در فاصله شش کیلومتری با پل سفید قرار گرفته است. دریاچه شورمست وسعتی بالغ بر پانزده هزار متر مربع دارد و عمق دریاچه نیز حدود پنج متر است. علت اصلی محبوبیت این دریاچه در نزد گردشگران موقعیت خاص آن است که توسط درختان انبوه توسکا احاطه شده است. دریاچه شورمست به دلیل فضای آرامش بخش خود یکی از مقصدهای محبوب برای علاقه مندان به ماهیگیری به شمار می رود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید