روز گذشته سه شنبه ۱۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی با قیمت پایه ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی ایران خودرو در بورس کالا عرضه شد.

قیمت پژو ۲۰۷ در بورس کالا چقدر گران شد؟ / خریداران چقدر سود کردند؟

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، قیمت تمام‌شده پژو ۲۰۷ در بورس در عرض ۴۵ روز حدود ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد. خریداران پژو ۲۰۷ دستی روز دوم اسفند امسال درحالی بابت این مدل ۵۷۲ میلیون تومان پرداخت کردند که آخرین بار روز ۱۸ دی‌ماه امسال ۲۰۷ دستی در بورس ۴۲۹ میلیون تومان فروخته شده بود. البته الان که ۲۰۷ دستی صفرکیلومتر در بازار آزاد حدود ۶۵۰ میلیون معامله می‌شود، خریداران آن در بورس حول‌وحوش ۷۰ میلیون تومان کمتر از بازار آزاد پرداخت کردند. از یک طرف دیگر در محاسباتمان افزایش قیمتی که در بازار آزاد برای ۲۰۷ دستی درحدفاصل عرضه روز ۱۸ دی تا دوم اسفند اتفاق افتاده را نباید نادیده بگیریم.

جزییات پنجمین عرضه ۲۰۷ دستی در بورس

پژو ۲۰۷ دستی دومین روز اسفند امسال برای پنجمین بار در سال جاری از طریق بورس کالا فروخته شد. بعد از چهار مرحله‌ای که در آبان، آذر و دی‌ماه امسال شاهد بودیم، اینبار ایرانخودرو ۱۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی را به بورس برد. از قبل اعلام شده بود که قیمت پایه پژو ۲۰۷ دستی در بورس با مرحله قبلی تفاوتی ندارد و این مدل با قیمت ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان روی تابلو رفت. در ازای ۱۰ هزار پژو ۲۰۷ دستی که ایرانخودرو عرضه کرد، ۴۴ هزار و ۳۷۹ نفر برای خرید این مدل اقدام کردند و نهایتا میانگین قیمت فروش به ۴۹۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. در این مرحله طبق بخشنامه فروش ۲۰۷ در بورس مبلغ مالیات که قبلا ۱۳ درصد بود، به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و به‌این ترتیب خریداران ۲۰۷ در بورس باید حدود ۷۴ میلیون تومان بابت مالیات و عوارض پرداخت می‌کردند. از طرفی چهار میلیون و ۳۷۱ هزار تومان به‌خاطر هزینه جانبی از خریداران ۲۰۷ در بورس دریافت می‌شود و نهایتا قیمت تمام‌شده پژو ۲۰۷ در بورس به ۵۷۲ میلیون تومان رسید.

جزییات پنجمین عرضه ۲۰۷ دستی در بورس

ظرفیت عرضه

۱۰ هزار دستگاه

تعداد متقاضیان

قیمت پایه

قیمت پایه

۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار

میانگین قیمت معاملات

۴۹۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

قیمت تمام‌شده با احتساب مالیات و هزینه‌ جانبی

۵۷۲ میلیون تومان

تفاوت عرضه ۲۰۷ در بورس نسبت به مرحله قبل

عرضه ۲۰۷ دستی در بورس کالا نسبت به مرحله قبلی که تقریبا ۴۵ روز پیش انجام شد، با سه تفاوت رقم خورد. مهمترین نکته را می‌توانیم افزایش ۱۴۳ میلیون تومانی قیمت تمام‌شده پژو ۲۰۷ دستی در بورس طی این مدت بدانیم. خریداران ۲۰۷ در بورس کالا روز سه‌شنبه دوم اسفند درحالی ۵۷۲ میلیون تومان برای این خودرو پرداخت کردند که روز ۱۸ دی‌ماه امسال قیمت تمام‌شده پژو ۲۰۷ در بورس ۴۲۹ میلیون تومان به‌ثبت رسیده است و حالا شاهد رشد ۳۳ درصدی قیمت پژو ۲۰۷ در بورس ظرف یک ماه و نیم گذشته هستیم. دومین تفاوت به افزایش میزان عرضه ۲۰۷ در بورس کالا برمی‌گردد. اینبار ایرانخودرو ۱۰ هزار دستگاه ۲۰۷ دستی یعنی تقریبا معادل همه مدل‌هایی که در مراحل قبلی عرضه کرده بود را در بورس به‌فروش رساند که یکجور ابراز تمایل خودروسازان به ادامه فرآیند فروش خودرو در بورس محسوب می‌شود. سومین تفاوت فروش ۲۰۷ دستی در بورس نسبت به مرحله قبلی تبدیل ترمز عقب دیسکی به کاسه‌ای به‌حساب می‌آید که البته این موضوع تغییری در قیمت پایه نداشت.

صرفه خرید پژو ۲۰۷ دستی در بورس؛ ۷۳ میلیون

قیمت تمام‌شده پژو ۲۰۷ در بورس کالا ظرف یک ماه و نیم حدود ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد، اما خرید این مدل در بورس نسبت به بازار آزاد حدود ۷۰ میلیون تومان صرفه داشته است. قیمت پژو ۲۰۷ دستی در بازار آزاد سه‌شنبه دوم اسفند یعنی همزمان با عرضه این مدل در بورس، به ۶۴۵ میلیون تومان رسید. به‌این ترتیب خریداران ۲۰۷ دستی در بورس نسبت به بازار آزاد دقیقا ۷۳ میلیون تومان کمتر پرداخت کردند. از طرفی چند سطر بالاتر به افزایش ۱۴۳ میلیون تومانی قیمت تمام‌شده پژو ۲۰۷ در بورس کالا اشاره کردیم، اما این را هم باید اضافه کنیم که در همین مدت قیمت پژو ۲۰۷ در بازار آزاد ۸۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. چون روز ۱۸ دی‌ماه امسال که ۲۰۷ را در بورس به‌طور میانگین ۴۲۹ میلیون تومان فروخته شد، قیمتش در بازار آزاد ۵۶۰ میلیون تومان بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید