موزه‌گردی در تهران هیجان‌انگیز است اگر سفری به دور دنیا با بازدید از موزه برادران امیدوار برای خود رقم بزنیم.

سفری به دور دنیا با بازدید از موزه برادران امیدوار

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه برادران امیدوار یکی از جذاب‌ترین موزه‌های تهران است. این موزه به دو برادر جهانگرد ایرانی اختصاص دارد که از سرزمین های همسایه، تا قبایل ناشناخته و حتا قطب شمال را از نظر گذراندند، مردم جدید را شناختند، جاذبه هایی تازه را دیدند و با کوهی از دانسته ها و تجربه ها به سرزمین شان بازگشتند. در این مطلب عکس موزه برادران امیدوار و آثار مختلفی که این دو برادر از شهرهای مختلف آورده‌اند را به شما نشان می‌دهیم. همراهمان باشید تا به تماشای عکس برادران امیدوار بنشینیم و زندگی هیجان‌انگیز آن‌ها را از نظر بگذرانیم.

هیجان سفرهای ماجراجویانه براداران امیدوار

موزه برادران امیدوار به عنوان نخستین موزه انسان شناسی ایران، یکی از دیدنی ترین موزه های تهران برای علاقمندان به سفر است، چرا که حاصل سالها تجربه گشت و گذار در فرهنگ و تاریخ و ماجراجویی در سرتاسر این کره خاکی توسط دو برادر به نام عیسی و عبداله امیدوار است. موزه برادران امیدوار که ماحصل ده سال سفر این دو برادر به سرتاسر جهان است یکی از مهیج‌ترین دیدنی های تهران شناخته می‌شود.

سفری به دور دنیا با بازدید از موزه برادران امیدوار

با آنکه جهانگردان ایرانی در طول تاریخ کم نبوده‌اند و حتی با شنیدن نام سعدی ممکن است به یاد سیر و سیاحتش در جهان بیفتیم اما تعداد آن‌ها از دوره صفویه تا دوران معاصر رو به کاهش بوده است. عیسی امیدوار (متولد ۱۳۰۸ شمسی) و عبدالله امیدوار (متولد ۱۳۱۰ شمسی) یکی از معدود ماجراجویان آن سال‌ها در جهان بوده‌اند که طی دو مرحله جهان را زیر پا گذاشته‌اند.

کلکسیون سفر آنها در مکانی به نام موزه برادران امیدوار در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گردآوری شده و ۴ بخش مختلف شامل تالارهای موزه، آثار موزه‌ای و کلکسیون، گالری فیلم وعکس و بخش نمایشگاه‌ها و برنامه‌هاست.

در تالارهای موزه شما می‌توانید نقشه مسیر سفرهای برادران امیدوار، مجموعه‌هایی که برادران امیدوار از سراسر دنیا جمع آوری کرده‌اند و تصاویری که این دو برادر از نود و نه کشور مختلف، گردآوری کرده‌اند می‌شود. این دو برادر اولین سفر ماجراجویانه خود را اوایل پاییز سال ۱۳۳۳ به دور دنیا آغاز کردند.

سفری که از تهران به سوی مرزهای افغانستان آغاز شد و طی هفت سال ماجراجویی، از کشورها و مناطق افغانستان، پاکستان، هند، تبت، آسیای جنوب شرقی و استرالیا، آلاسکا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از اروپا عبور کردند. موتورسیکلت ماچلس ۵۰۰ سی سی آنها را در این سفر همراهی می‌کرد.

سفری به دور دنیا با بازدید از موزه برادران امیدوار

پس از این دوره هفت ساله، آنها مدتی در اروپا اقامت کردند تا بتوانند مقاله‌های پژوهشی چاپ کنند و آنها را به شرکت سیتروئن (خوروسازی فرانسه) بفروشند و بتوانند یک خودروی ون دو سیلندر خریداری کرده و پس از استراحت کوتاه سه ماه‌ای در ایران، دور دوم سفرهای خود را سال ۱۳۴۰ آغاز کنند.

بخش های مختلف موزه برادران امیدوار

محوطه موزه

قبل از آنکه وارد موزه شوید با ویترینی شیشه ای برخورد می کنید که یک ماشین و یک موتورسیکلت در آن است. این دو وسایل سفر برادران امیدوار هستند:

خودروی ونِ سیتروئن، دو سیلندر

موتورسیکلت ماچلس ۵۰۰ سی‌سی

نکته جالب در مورد این وسایل شعاری است که بر روی آنها دیده می شود و به نوعی باور برادران امیدوار و شاید آرزوی شان را به نمایش می گذارد: «همه متفاوت، همه خویشاوند»

این شعار در عین سادگی حرف مهمی برای گفتن دارد و از اندیشه صلح جهانی سخن می گوید. شاید برای همین بود که در اردیبهشت ۱۳۹۴ دکتر کواک -دبیرکل سازمان شهروند جهانی (WCO)- عیسی امیدوار را به عنوان نخستین جهانگرد معاصر ایرانی معرفی کرد که پیام صلح جهانی را با ایجاد دهکده ای جهانی برای ساکنان دنیا به ارمغان آورده است.

سفری به دور دنیا با بازدید از موزه برادران امیدوار

او به خاطر این تلاش چهارمین مدال شهروندی جهان را دریافت کرد و به عنوان مشاور دکتر کواک در ایران انتخاب شد.

گالری اول؛ نقشه مسیر سفرهای برادران امیدوار

وقتی وارد موزه می شوید به گالری اول می رسید؛ جایی که می توانید نقشه سفرهای برادران امیدوار را ببینید. برادران امیدوار در ابتدا به سوی مرز شرقیِ ایران با افغانستان رفتند و پس از گذر از کشورهای افغانستان، پاکستان، و هند، به سوی تبت و سپس آسیای جنوب شرقی و استرالیا رهسپار شدند. در ادامه از اقیانوس آرام گذر کردند و به آلاسکا، آمریکای شمالی، و آمریکای جنوبی رفتند.

این دو برادر با گذر از اقیانوس اطلس به اروپا وارد شدند و در اقامت کوتاه خود با مقالات پژوهشیِ مربوط به سفرهای شان و مصاحبه با رسانه‌های گوناگون اروپایی درآمد کسب کردند تا هزینه ادامه سفرشان را تامین کنند. در اینجا آنها موفق به خریداری یک دستگاه خودروی ون دوسیلندر شدند و پول قابل توجهی هم به دست آوردند. برادران امیدوار پس از ۳ ماه اقامت در اروپا راهی ایران شدند و از مرز جنوبیِ کشور به کویت رفتند.

سفری به دور دنیا با بازدید از موزه برادران امیدوار

آنها با گذر از عربستان سعودی بعد از زیارت کعبه خودشان را به آفریقا رساندند. آمریکای جنوبی و قطب ها دیگر مقاصد سفر آنها بودند.

گالری دوم و سوم؛ اشیای اهدایی و یادگارهای سفر

در دو بخش موزه می توانید اشیایی را ببینید که برادران امیدوار آنها را برای نمایش به موزه اهدا کرده اند. این اشیا را می توان در دسته های زیر طبقه بندی کرد:

آلات و ادوات شکار انسان های بومی، اسکیمو، آمازون، آفریقا و ظروف سفالین از فرهنگ اینکا.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید