چین بار دیگر واشنگتن را متهم کرد که بالون‌های خود را به حریم هوایی چین و کشورهای دیگر فرستاده است.

پکن: بالون‌های آمریکا به‌شکل غیرقانونی وارد حریم هوایی چین می شوند
به گزارش سلام نو به نقل ازتسنیم،چین، آمریکا را متهم کرد که بالون‌هایی را در ارتفاع بسیار بالا در حریم هوایی این کشور و کشورهای دیگر به پرواز در آورده است.

پس از آنکه چین، آمریکا را متهم کرد که بالون‌هایی را در ارتفاع بسیار بالا در حریم هوایی این کشور و کشورهای دیگر به پرواز در آورده است، اختلافات دیپلماتیک بین دو کشور عمیق‌تر شد.

براساس این گزارش، در حالی که متخصصان آمریکایی در حال بررسی بقایای بالون سرنگون‌شده چینی هستند، پکن، واشنگتن را متهم کرد که بالون‌هایی را در ارتفاع بسیار بالا در حریم هوایی این کشور و کشورهای دیگر به پرواز در آورده است.

حدود دو هفته پیش وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از شناسایی یک بالون چینی بر فراز آسمان آمریکا خبر داد. جنگنده‌های آمریکایی این بالون را به‌دستور جو بایدن بر فراز سواحل ایالت کارولینای جنوبی ساقط کردند.

با وجود آنکه مقامات چین اعلام کردند که این بالون صرفاً یک بالون هواشناسی بوده، اما مقامات آمریکا پس از ارزیابی اطلاعاتی بقایای آن اعلام کردند که این یک بالون جاسوسی بوده است.

پس از سرنگونی این بالون، پنتاگون اعلام کرد بقایای این بالون سرنگون‌شده را بازیابی اطلاعاتی می‌کند، در پی اعلام این خبر، پکن از واشنگتن خواست از انجام هر اقدام بیشتری که به منافع این کشور آسیب برساند و یا باعث عمیق‌تر شدن بحران شود، خودداری کند.

در همین حال، ارتش آمریکا روز گذشته اعلام کرد قطعات الکترونیکی حساس شامل سنسورهای اصلی بالون سرنگون‌شده چینی بر فراز سواحل کارولینای جنوبی را جمع‌آوری و بازیابی کرده است.
این در حالی است که چین بار دیگر با تأکید بر اینکه بالون سرنگون‌شده یک بالون هواشناسی بوده است، واشنگتن را متهم کرد که بالون‌های خود را به حریم هوایی چین و کشورهای دیگر فرستاده است.

وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد بالون‌های آمریکا در سراسر جهان پرواز می‌کنند و از مه ۲۰۲۲، دست‌کم ۱۰ بار به‌شکل غیرقانونی وارد حریم هوایی چین و کشورهای دیگر شده‌اند.

برخی مناطق مورد ادعای پکن در مورد ورود بالون‌های جاسوسی آمریکا، تایوان و بخش‌هایی از دریاهای شرقی و جنوبی چین است. ارتش آمریکا نیز اعلام کرد عملیات پرواز بالون در این مناطق به‌صورت عادی و طبق قوانین بین‌المللی انجام می‌شود.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن رد این اتهامات در توئیتی نوشت: هر گونه ادعا در مورد اینکه دولت آمریکا از بالون‌های نظارتی بر فراز حریم هوایی چین استفاده می‌کند، نادرست و کذب است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز که بارها متعهد به حفظ حریم هوایی آمریکا شده و از چین به‌دلیل پرواز این بالون انتقاد کرده است، خاطرنشان کرد که باور نمی‌کند روابط بین دو کشور به‌علت این اتفاق تضعیف شده باشد.

در همین حال یک منبع اعلام کرد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که پس از مشاهده و سرنگونی بالون چینی، سفرش را به پکن لغو کرده بود، دیداری را با «وانگ یی» دیپلمات ارشد چینی در کنفرانس امنیتی مونیخ در هفته جاری درنظر گرفته است.

همچنین وزارت بازرگانی آمریکا از دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه شش شرکت هواوفضای چینی به‌دلیل حمایت مالی از برنامه بالون جاسوسی نظامی چین خبر داد.

براساس این گزارش، این شرکت‌ها به لیست شرکت‌های تحریم‌شده چینی اضافه شدند که ایالات متحده معتقد است تهدیدی جدی علیه امنیت ملی محسوب می‌شوند.

پیشتر قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا، کشور چین را متهم کردند که با به پرواز درآوردن بالون جاسوسی، بر فراز سایت‌های نظامی حساس آمریکا دست به جاسوسی زده است. جمهوری‌خواهان همزمان دولت جو بایدن را متهم کردند که با سرنگون نکردن سریع بالون جاسوسی، به پکن فرصت بیشتری داده است.

همچنین روز گذشته جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران اظهار کرد مقامات واشنگتن و پکن درباره بالون سرنگون‌شده چینی با یکدیگر مذاکره کردند.

وی تصریح کرد: مردم نباید از این موضوع این گونه برداشت کنند که تمام ارتباطات بین آمریکا و چین قطع شده است و پکن و واشنگتن با یکدیگر گفتگو نمی‌کنند. ما هنوز در پکن سفارت‌خانه داریم و همچنان می‌توانیم از طریق آنتونی بلینکن وزیر خارجه کشور با رهبران و مقامات ارشد چینی ارتباط برقرار کنیم.

این دیپلمات آمریکایی افزود: متأسفانه مقامات نظامی چین علاقه‌ای به گفتگو با لوید آستین وزیر خارجه آمریکا ندارند، اما همچنان راه‌ها برای برقراری ارتباط وجود دارد.

در همین حال «مایک گالاگر» نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین در کنگره آمریکا، معتقد است پرواز بالون جاسوسی چینی بر فراز آمریکا پیش از سفر آنتونی بلینکن به پکن، اتفاقی نبوده است.

سناتور جمهوری‌خواه «ران جانسون» اظهار کرد رئیس جمهور بایدن در موضوع تهدیدات چین علیه واشنگتن، از واقعیت فاصله گرفته و دچار توهم شده است.

این در حالی است که حدود ۳ روز پیش مقام‌های استان شاندونگ چین اعلام کردند که یک «شیء پرنده ناشناس» در نزدیکی نوار ساحلی مشاهده شده است.

به‌گفته مسئولان این استان شرقی چین، شیء مورد نظر در آب‌های دریای زرد در نزدیکی ساحل شهر «ریژائو» دیده شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید