سفر به مازندران درجه یک خواهد شد در صورتیکه از خوشمزه‌ترین دسر تا جذاب‌ترین مخلفات مازندرانی را امتحان کنیم.

از خوشمزه‌ترین دسر تا جذاب‌ترین مخلفات مازندرانی

سلام نو _ سرویس گردشگری: به استان مازندران رفتیم و با خوشمزه های این دیار به سفرمان رنگ و طعم دیگری دادیم. مازندران هم از آن دسته شهرهایی است که پخت غذاها و شیرینیجات خوشمزه در آن کم نیست و کدبانو های متبحری در این زمینه دارد که طعم غذاها و شیرینی های لذیدشان همیشه در یاد می ماند. بادمجان ترشی، سیر ترشی و هفت بیجار از جمله ترشی های خوشمزه مازندرانی ها هستند که در سفره‌های‌شان یافت می‌شوند.

دسرهای خوش طعم مازندرانی

مشکوفی

مشکوفی، دسری مختص مازندران است که به مسقطی شباهت دارد؛ با این تفاوت که در آن از شیر استفاده شده است.

مواد لازم:

۲ لیوان شیر

۳ قاشق غذاخوری شکر

۳ قاشق غذاخوری نشاسته

یک قاشق غذاخوری گلاب

نوک قاشق چای‌خوری وانیل

یک قاشق غذاخوری کره

۲ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده

از خوشمزه‌ترین دسر تا جذاب‌ترین مخلفات مازندرانی

طرز تهیه مشکوفی

شیر سرد، نشاسته و شکر را در قابلمه بریزید و هم بزنید تا نشاسته حل شود. سپس قابلمه‌ را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید. وقتی شیر گرم شد، گلاب، زعفران، کره و وانیل را به باقی مواد اضافه کنید. به هم‌زدن دسر ادامه دهید تا غلیظ شود. آن را از روی حرارت بردارید، در ظرف‌ مناسب بریزید و در یخچال بگذارید. در نهایت نیز روی دسر را با میوه، پودر یا خلال پسته، دارچین و... تزیین کنید.

رشته به رشته

یکی از شیرینی های خوشمزه مازندران که مزه ای واقعا عالی دارد رشته به رشته است برای پخت آن از خاک قند، هل، گردو، رشته (تهیه شده از آرد برنج) و روغن استفاده می شود و برای تهیه ی شربت نیز آب و شکر و زعفران بکار می برند.

برنجک

یکی از شیرینی های خوشمزه که دارای بافت لطیف و عسلی است و بیشتر برای مهمانی های شب یلدا و فصل های سرد استفاده می گردد برنجک یا بادونه (بهار دانه) نام دارد.

از خوشمزه‌ترین دسر تا جذاب‌ترین مخلفات مازندرانی

ماده ی اصلی آن هم برنج است که از برنج با کیفیت استفاده می شود در گذشته از برنجک به همراه نون پنجره ای، آب دندون و از چندین شیرینی محلی دیگر برای جشنهای عروسی و پاتختی استفاده می شد.

برای درست کردن این نوع شیرینی از برنج و شکر ،آب و روغن و آبلیمو استفاده می شود و اگر بخواهیم شیرینیمان طعم و خاصیت بهتری داشته باشد میتوانیم به جای شکر از عسل استفاده کنیم.

مخلفات جالب مازندرانی

ترشی بادمجان

ترشی بادمجان، زالک ترشی یا بینگوم زالک، یکی از مخلفات خوشمزه کنار غذاهای مازندرانی است که تجربه متفاوتی را نصیبتان می‌کند.

مواد لازم:

یک کیلو سرکه

نیم کیلو بادمجان

یک دسته سیر تازه با برگ

۱٫۵ دسته پونه

نصف دسته اناریجه

نصف دسته زولنگ

یک قاشق مرباخوری پودر گلپر

دو عدد فلفل قلمی (اختیاری)

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه ترشی بادمجان

بادمجان‌ها را بشویید و روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شوند. سبزی‌ها را نیز بشویید و بگذارید که به‌طور کامل خشک شوند و هیچ آبی نداشته باشند. بعد سبزی‌ها را چرخ کرده یا خیلی ریز خرد کنید.

از خوشمزه‌ترین دسر تا جذاب‌ترین مخلفات مازندرانی

بادمجان‌ها را با پوست حلقه‌حلقه کنید و با سرکه بپزید. وقتی بادمجان‌ها پخت، صبر کنید تا کاملا خنک شوند. سپس سبزی، نمک و فلفل، فلفل قلمی خردشده و گلپر را در آن بریزید و خوب مخلوط کنید. در نهایت نیز آن را در ظرف خشک و درب‌دار بریزید. این ترشی آماده مصرف است؛ اما اگر یک هفته بماند، جا می‌افتد و طعم بهتری پیدا می‌کند. برای اینکه ترشی کپک نزند، تمام مواد اولیه باید خشک باشند و قاشق خیس در ترشی نزنید!

در صورتی که سبزی‌های این ترشی در دسترستان نبود، می‌توانید از ترکیب گشنیز، جعفری و شوید به میزان مساوی و چند شاخه نعنا استفاده کنید.

بورانی کدو حلوایی

بورانی از غذاهای قدیمی مازندران به شمار می رود، این غذا به قدری پرطرفدار است که در کشورهایی همچون ترکیه نیز تهیه می شود. در ایران مردم بورانی کدو حلوایی را با نام دیگر کدو حلوایی با ماست می شناسند. تهیه و طبخ این غذا روشهای متفاوتی را دارد و از موادی همچون ماست، پوره کدو حلوایی، روغن، پودر زیره، نمک، دانه خردل، دارچین درست می شود.

از خوشمزه‌ترین دسر تا جذاب‌ترین مخلفات مازندرانی

بورانی بادمجان کبابی

از مخلوط بادمجان کبابی با ماست پرچرب و پودر موسیر و نمک، می توان یک میان وعده یا پیش غذای خوشمزه مازندرانی اصلی به نام بورانی بادمجان کبابی درست کرده و با خانواده نوش جان کرد لذت برد.

وینگوم انار

وینگوم انار یا بادمجان و انار، معمولا به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. برای تهیه آن، بادمجان کبابی، سیر، گردو، جعفری، گشنیز، نعنا و سبزی‌های محلی مازندرانی (وارنگ بو، زلنگ، ریحان ناز خاتون، اوجی، انارژه، سرسم) به کار می‌رود.

ناز خاتون

ناز خاتون از بادمجان، سیر، ریحان و آب‌غوره تهیه می‌شود و به‌عنوان یک نوع ترشی خوشمزه پای ثابت اکثر سفره‌های مازندرانی در کنار انواع پلو و کتلت و شامی و کوکو است. نازخاتون را می‌توانید برای یک هفته در ظرف در بسته داخل یخچال نگه‌داری کنید.

از خوشمزه‌ترین دسر تا جذاب‌ترین مخلفات مازندرانی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید