غذاهای محلی تجربه‌ای خاص از یک دیار را ارائه می‌دهند، با ما همراه باشید تا از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مازندران بیشتر بدانیم.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان مازندران را می‌توان یکی از استان‌های زیبا و خوش آب‌وهوای شمال کشور دانست که سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است. این استان علاوه بر آب‌وهوای پاک و طبیعت بکر از غذاهای خوش آب‌ورنگ و لذیذی هم برخوردار بوده که نمی‌توان به هیچ عنوان آن‌ها را از دست داد. غذاهای محلی مازندران از تنوع زیادی برخوردارند و طعم و مزه آن‌ها واقعا بی‌نظیر است.

غذاهای محبوب مازندرانی

مالابیج

مالابیج یا مالاتا را می‌توان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی مازندران دانست که طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا در وعده شام صرف می‌شود. مالابیج در حقیقت به ماهی شکم‌پری گفته می‌شود که بر روی هیزم کبابی شود، اما دو نکته اساسی در طبخ این غذای مازندرانی وجود دارد که آن را از سایر ماهی‌های شکم‌پری که تابه‌حال میل کرده‌اید، متمایز می‌کند؛ اول اینکه ادویه‌ها و مواد میانی به کار رفته در این غذا بسیار مهم هستند، زیرا طعم بسیار متفاوتی به آن می‌دهند و نکته دوم اینکه طبخ آن بر روی هیزم قطعا طعم آن را لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مازندران

بهتر است برای طبخ این غذا، ماهی سفید نر تهیه کنید، زیرا گوشت آن سفت‌تر بوده و طعم لذیذتری دارد. برای تهیه این غذای مازندرانی در ابتدا باید ماهی را پاک کرده و پس از پاره کردن شکم آن، مواد میانی از جمله گردو، رب انار، گلپر، فلفل، نمک و سبزی‌های محلی از جمله چوچاق را به آن اضافه کنید. در صورتی که به هیزم دسترسی ندارید، می‌توانید این غذا را داخل مایکروویو طبخ کنید. مالابیج یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه مازندرانی به شمار می‌رود، بنابراین اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستید، حتما آن را امتحان کنید.

اسپناساک

شاید اسم این غذای محلی کمی عجیب به نظر برسد، اما اسپناساک در حقیقت همان خورشت اسفناج بوده که ممکن است بارها آن را میل کرده باشید. اسپناساک نام محلی خورشت اسفناج در مازندران است، اما طعم آن با تمام خورشت‌های اسفناجی که تابه‌حال میل کرده‌اید، کاملا متفاوت است.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مازندران

مواد تشکیل‌دهنده این غذای مازندرانی شامل گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، اسفناج، سبزی‌های محلی، ادویه‌های مختلف و آب است، اما می‌توانید در صورت تمایل به آن هویج هم اضافه کنید. بد نیست بدانید که برخی از نقاط استان مازندران در این غذا به جای گوشت از تخم مرغ استفاده می‌کنند. طعم خورشت اسپناساک بسیار لذیذ بوده و معمولا در وعده ناهار و با برنج میل می‌شود.

نازخاتون

از جمله غذاهای محلی مازندران از نوع معروف و محبوبشان، نازخاتون است. تقریبا می شود گفت که تلویحا همه دستور پخت این غذا را بلد هستند. با این حال مواد لازم برای تهیه ی این غذا؛ نعنا خشک، آب انار، آبغوره، گوجه و پیاز نگینی شده می باشد. البته نباید وجود بادمجان در این غذای معروف را از قلم انداخت. کالری این غذا بسیار کم است و به نوعی غذای رژیمی به حساب می آید. نازخاتون را باید جز غذاهای آسان پز به حساب آورد.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مازندران

چند غذای محلی مازندران

بشته واش

بشته واش نوعی آش معروف مازندرانی است که در آن از زیره ی سبز، ادویه های مختلف و متداول و عدس درست می شود. معمولا این غذا برای کسانی زیاد پخته می شود که تیروئید و یا قفر شدید آهن دارند. برای کسانی که مبتلا به بیماری هایی همچون هموروئید و یبوست شدید هم هستند، توصیه می شود.

بیج بیج

مازندرانی ها به این غذا واویشکا هم می گویند اما تهرانی ها به آن بیج بیج یا بیج بیجی می گویند. بیج بیج یکی از زودپز ترین غذاهای جهان است وشاید در عرض ۳۰ الی ۴۰ دقیقه آماده شود. پیاز، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی نگینی شده، گوجه و رب اجزای اصلی پخت این غذا هستند.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر معروف از جمله غذاهای محلی استان مازندران است و بسیار هم خوشمزه است. برای پخت این غذا از؛ مرغ، سبزی های تازه ای همچون جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون، مغز گردوی چرخ شده، آلو و قیسی، پیاز سرخ شده، زعفران، زرشک، شکر، آب لیمو یا آب نارنج و نمک و فلفل استفاده می شود. البته باید این را بدانید که به همین نسبت از اردک و بادمجان شکم پر نیز اساتفاده می شود.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مازندران

آغوز مسما از غذاهای محلی مازندران

از مقوی ترین غذاهایی که مازندرانی ها دارند و اتفاقا یکی از مقوی ترین غذاهایشان نیز هست، آغوز مسما است. مازندرانی ها در این غذا از گوشت اردک استفاده می کنند. گردو، دانه ی ساییده شده ی انار، نمک و فلفل دیگر اجزای سازنده ی این غذا هستند. می توانید با این غذا از ترشی، برنج و نان هم استفاده کنید. برای پخته شدن و جا افتادن این غذا تنها ۲ ساعت وقت نیاز دارید.

قلیه

غذای لذیذ دیگری که در بین مازندرانی ها محبوب است و طعم و مزه آن هوش از سر میبرد قلیه است. مواد لازم برای تهیه ی قلیه عبارت است از:عدس، باقلا، اسفناج سرخ شده، گوشت، گردوی ساییده شده و نمک و فلفل.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید