موکل با سپردن دادخواست ابطال رای کمیسیون ماده صد شهرداری به وکیل متخصص در این حوزه قطعا درصد پیروزی در پرونده و همچنین درصد کاهش هزینه ها، را برای خود افزایش داده است.

دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

اگر به دنبال دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری هستید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با بهترین وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تماس بگیرید. البته خواندن مقاله مجازات ساخت و ساز غیر مجاز مفید خواهد بود. ۰۲۱۸۸۹۳۹۸۳۲ – ۰۹۱۲۷۶۵۴۱۰۹

کمیسیون ماده صد شهرداری چیست؟

کمیسیون ماده صد شهرداری مرجعی است برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ شهر سازی و ایمنی است در این مرجع اگر از سوی شهروندان یک شهر در باب ساخت و ساز ساختمان ها و منازل تخلفی صورت گیرد رسیدگی به آن حتما صورت می گیرد.

چه تخلفاتی سبب تشکیل کمیسیون ماده صد شهرداری می شود؟

  • احداث بنا بدون پروانه یا مجوز یا احداث بنا خارج از پروانه ساخت یا مازاد بر آن
  • عدم احداث پارکینگ یا غیر قابل استفاده بودن پارکینگ
  • اگر ساخت و ساز به معابر عمومی تجاوز کند کمیسیون ماده صد تشکیل می شود.
  •  در ساخت و ساز بنا باید تمام ضوابط فنی، بهداشتی و استحکامی در آن رعایت شود.
  • تغییر کاربری غیر مجاز تخلف محسوب می شود.
  • تخلف مهندس ناظر ساختمان یا ساخت و ساز

نحوه رسیدگی کمیسیون ماده ۱۰۰ به تخلفات ساختمانی

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری علم غیب ندارد و یا اعضای این کمیسیون آنقدری وقت ندارند تا بگردند و ببینند کدام مالک مرتکب تخلف ساختمانی شده است.

زمانی که شهرداری مانع ساخت و ساز ساختمان فاقد پروانه و یا مخالف با مندرجات پروانه شود، وظیفه دارد که نهایتاً ظرف یک هفته از روزی که جلوگیری کرده موضوع را به کمیسیون ماده ۱۰۰ اطلاع دهد.

اگر چنین نکند کمیسیون مذکور به درخواست مالک به پرونده رسیدگی نموده و رای صادر می کند.

دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ و نحوه دفاع چگونه باید انجام شود؟ دادخواست ابطال رای کمیسیون ماده صد شهرداری چگونه باید تنظیم شود؟ اعتراض به رای بدوی کمیسیون ماده ۱۰۰ چقدر مهلت دارد؟

به عنوان یک وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری که سال هاست به صورت تخصصی در تهران در این دعاوی فعالیت دارم؛ تصمیم گرفتم در این مقاله به طور کامل و دقیق به سؤالات مطرح شده پاسخ دهم.

همان طور که در مقاله های پیشین گفته شد، در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها حکم به تشکیل کمیسیونی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی داده شده است.

نتیجه رسیدگی این کمیسیون با توجه به نوع تخلّف صورت گرفته، ۲ حالت دارد:

اگر خوش شانس باشید که قضیه با پرداخت جریمه نقدی ختم به خیر می شود. در غیر این صورت حکم به تخریب آنچه ساخته اید در انتظارتان است.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع از هزینه وکیل دعاوی ملکی حتما با ما تماس بگیرید. ۰۲۱۸۸۹۳۹۸۳۲ – ۰۹۱۲۷۶۵۴۱۰۹

دیوان عدالت اداری، راه نجاتی از رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰

همان طور که عرض کردم، رای صادره از کمیسیون شهرداری قطعی بوده و باید اجرا شود. امّا در مواردی حتی امکان شکایت از این رای نیز وجود دارد.

چنین شکایتی باید در دیوان عدالت اداری مطرح شود. آن هم از این جهت که در صدور رای مذکور، قوانین و مقررات نقض شده و یا به کلی بر خلاف قوانین بوده است.

در دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده صد شهرداری چه مشخصاتی باید وارد شود؟

  • در این دادخواست باید مشخصات شاکی (نام و نام خانوادگی، شغل و..) نوشته شود.
  • طرف شکایت در این دادخواست کمیسیون ماده صد هر منطقه می باشد. ( به عنوان مثال کمیسیون ماده صد شهردای کاشان)
  • در صورت داشتن وکیل برای اعتراض به رای کمیسیون ماده صد شهرداری باید مشخصات او در دادخواست ثبت شود. و در آخر در این دادخواست باید شرح کوتاهی از دلایل و مستندات شکایت و اعتراض از کمیسیون ماده صد ذکر شود.

جهات ابطال رای کمیسیون ماده صد شهرداری

  • زمانی که رای صادر شده در مرجع کمیسیون ماده صد شهرداری سبب، سلب حق یا حقوق دفاعی شود.
  • در مواقعی که رای صادر شده به اشتباه برای قلع و قمع یا تخریب بنا صادر شده باشد.
  • ایرادات شکلی که در خصوص ترکیب کمیسیون یا رای صادره توسط آنان
  • تعیین جریمه بر خلاف مقررات یا تعیین جریمه علی رغم اقدام ارادی شاکی در قلع مستحدثات.

مرجع رسیدگی به دادخواست ابطال رای کمیسیون ماده صد شهرداری

براساس قانون ۱۷۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعترضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آیین نامه های دولتی تشکیل شده و برای احقاق حقوق مردم تمام تلاش خود را به کار می برد. بنابراین شاکیان می توانند اعتراض و دادخواست های خود را در خصوص ابطال یا نقض رای کمیسیون ماده صد شهرداری را نزد دیوان عدالت اداری ببرند. و همچنین در صورت اعتراض داشتن از اعضای کمیسیون ماده صد، شاکی می تواند اعتراض خود را نزد سازمان تخلفات اداری مطرح کند.

اجرای مجازات کمیسیون ماده صد شهرداری چگونه است؟

اجرای مجازات کمیسیون ماده صد اعم از جریمه و اعم از تخریب یا قلع و قمع بنا بعد از قطعی شدن رای کمیسیون بر عهده مالک و شهرداری منطقه می باشد.

روند اجرایی کمیسیون ماده صد شهرداری

پس از اعلام موارد تخلف و اخذ لایحه دفاعیه از شخص، پرونده برای رسیدگی در کمیسیون ماده صد شهرداری بدون حضور ذینفع اجرایی می شود و در صورتی که نیاز به شنود اظهارات ذینفع باشد حضور وی در مرجع بلامانع می باشد.

زمان اعتراض به رای کمیسیون ماده صد شهرداری

شهرداری و مالک یا قائم مقام قانونی وی می تواند ظرف مدت ده روز پس از ابلاغ رای نسبت به آن اعتراض نمایند.

عوامل موثر در صدور رای کمیسیون ماده صد شهرداری

زمانی که کمیسیون ماده صد شهرداری برای رسیدگی به تخلفات تشکیل می شود عواملی وجود دارد که در حکم تخریب یا جریمه ساختمان یا بنا تاثیر می گذارند مانند:

  • ملک از لحاظ مکانی (خیایان های اصلی و فرعی، کوچه بن بست یا بن باز) چه موقعیتی دارد.
  • ساختمان از لحاظ مصالح چه نوع ساختمانی است.
  • مکان ایجاد شده چه نوع استفاده های می تواند داشته باشد.
  • نوع حوزه استفاده، که می تواند تجاری، صنعتی و یا اداری باشد. (کمیسیون در این رابطه می تواند دستور به اخذ جریمه بدهد.)

دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

وکیل برای دادخواست ابطال رای کمیسیون ماده صد شهرداری

 موکل با سپردن دادخواست ابطال رای کمیسیون ماده صد شهرداری به وکیل متخصص در این حوزه قطعا درصد پیروزی در پرونده و همچنین درصد کاهش هزینه ها، را برای خود افزایش داده است. چرا که بارها تجربه شده است که وکلا با تخصص و تجربه ای که در خصوص قوانین کمیسیون ماده صد شهرداری داشته اند توانسته اند آرای تخریب را تبدیل به جریمه و جریمه های زیاد را به جریمه ی کمتر مبدل نمایند. به همین علت است که بسیار توصیه می شود که دعاوی مربوط به خود را به وکلای متخصص در هر حوزه بسپارند.

هزینه ی اخذ وکیل برای تنظیم دادخواست ابطال رای کمیسیون ماده صد شهرداری چگونه است؟

هزینه ی اخذ وکیل برای دادخواست ابطال رای کمیسیون ماده صد شهرداری معمولا درصدی از مبلغ مورد مطالبه می باشد.

هزینه گرفتن مشاوره از وکیل متخصص تنظیم دادخواست ابطال رای کمیسیون ماده صد شهرداری در بازه قیمتی زیر قرار دارد. ۲۰ هزار تومان ۲۰۰ هزار تومان

نکات مهم درتقدیم دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

  • نوشتن کامل مشخصات هویتی مالک یا ذینفع یاقائم مقام آنها وطرف شکایت ودرصورتی که شکایت توسط وکیل دادگستری یا نماینده قانونی مطرح می شود باید مشخصات کامل آنها نوشته شده ومدارک مثبته سمت آنها ضمیمه شود
  • موضوع اصلی باید به صورت کامل بدون ذکرمسائل حاشیه ای ،تاحد ممکن خلاصه ،مفهوم وروشن وبراساس مدارک وادله ابرازی جهات اعتراض بیان شود
  • درضمن تقدیم دادخواست می توان با ارائه مدارک ومستندات مبنی برواردشدن ضرروزیان وخسارت سنگین وغیرقابل جبران ناشی ازاجرای تصمیمات وآرای هیآت های کمیسیون های ماده ۱۰۰ ،تقاضای صدوردستورتوقف اجرا نمود
  • کپی اسناد ومدارک وادله که به دیوان تقدیم می شود باید خوانا وواضح بوده ودریکی ازدفاتر اسنادرسمی برابراصل شود وارسال یابه دفاتریا دبیرخانه دیوان تقدیم شود،عدم دسترسی به مدارک استنادی وعدم امکان تصدیق آن باید دردادخواست اعلام ودیوان مکلف می باشد تصدیق مدارک خواسته وارائه شده راازارگان ونهادهای مربوط مطالبه نماید.

نمونه دادخواست اعتراض به رای کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ شهرداری

در اینجا نمونه ای از دادخواست برای اعتراض به رای کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ شهرداری آورده شده است و همچنین در نظر داشته باشید در هر زمان و مکان شما می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده نمایید.

ریاست محترم دیوان عدالت اداری

احتراما، به استحضار می رساند رأی صادره از کمیسیون بدوی/ تجدیدنظر ماده صد قانون شهرداری ………………… به شماره …………… مورخ …………… ، مبنی بر ………………………………..، با توجه به مدارک و ادله ابرازی، مغایر ……………. (قوانین و مقررات مربوط) و خارج از حدود اختیارات و صلاحیت های قانونی این کمیسیون، مندرج در قوانین مربوط می باشد و منجر به تضییع حقوق اینجانب گردیده است. بنابر مراتب فوق، رسیدگی و صدور رای مبنی بر نقض رای صادره از کمیسیون بدوی/ تجدیدنظر ماده صد قانون شهرداری مورد استدعا است.

باتشکر

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید