جاذبه‌های گردشگری کاشان پر شمار است، همراه ما باشید تا از زیباترین خانه تاریخی کاشان که باید دید بیشتر بدانیم.

زیباترین خانه تاریخی کاشان که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: از میان آثار مرتبط با معماری قدیم شهر آنچه تمامی گردشگران را به سوی خویش می‌کشاند، خانه‌های تاریخی آن است، زیرا خانه‌ها جزئی از جریان زندگی روزمره تمام مردمان هستند و رؤیت خانه‌های قدیمی که نمادی از آرامش و مکانی برای زندگی هستند، می‌تواند برای همه جالب و جذاب باشد. خانه تاریخی طباطبایی ها یکی از جاهای دیدنی کاشان به شمار می‌رود. این خانه در محله سلطان احمد این شهر و در خیابان علوی قرار دارد. خانه طباطبایی ها در نزدیکی سایر جاهای دیدنی کاشان از جمله خانه تاریخی بروجردی و امامزاده سلطان امیر احمد واقع شده است.

تاریخچه زیباترین خانه تاریخی کاشان

خانه تاریخی طباطبایی ها به عنوان عروس خانه‌های تاریخی ایران از جمله بناها و خانه‌های تاریخی کاشان محسوب می‌شود. این خانه در دوره قاجار و توسط شخصی به نام «حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی»، از بازرگانان نطنزی ساکن کاشان در محله سلطان امیر احمد احداث شد و به همین علت به خانه طباطبایی موسوم و مشهور است. معمار خانه طباطبایی ها استاد علی مریم کاشانی بود که آن را در طی ۱۰ سال بنا کرد. خانه بروجردی‌ها و تیمچه امین الدوله نیز از کارهای این استاد مسحوب می‌شوند.

خانه تاریخی طباطبایی‌ها به‌وسیله هیئت‌امنای مرمت و احیای ابنیه تاریخی کاشان خریداری شد و در سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی کاشان و با پشتیبانی مسئولان وقت وزارت و معادن و فلزات، طبق نقشه اصلی و نخستین مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این خانه در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۵۰۴ به ثبت رسید. مجموعه تاریخی خانه طباطبایی‌ها هم‌اکنون زیر نظر سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می‌شود و همه‌روزه به‌ویژه در روزهای تعطیل، پذیرای خیل مشتاقان و شیفتگان معماری اصیل و سنتی ایران زمین است.

زیباترین خانه تاریخی کاشان که باید دید
شاه‌نشین خانه طباطبایی‌ها

معماری و ویژگی‌های متحیرکننده خانه طباطبایی‌ها

معماری کلی این خانه به سبک و سیاق خانه‌های دوره قاجار طراحی و اجرا شده است. خانه طباطبایی‌ها ۳ قسمت اصلی دارد که به نام‌های اندرونی، بیرونی و خدمه از هم جدا می‌شوند. خانه‌های این دوره عموماً به شکلی طراحی می‌شد که حیاط در میانه و مرکز قرار می‌گرفت و اتاق‌ها دور تا دور آن قرار داشتند. بدین در عین حال که اتاق‌ها به یکدیگر راه داشتند اما حریم هر اتاق هم حفظ می‌شد. این عمارت باشکوه ۴۰ اتاق با ۴ حیاط و ۴ سرداب، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات برای تأمین آب آن یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های کاشان محسوب می‌شود.

این عمارت ۵ در ورودی دارد که یکی از آن‌ها ورودی اصلی است. پس از عبور از ورودی اصلی در زیر هشتی، ورودی به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم شده است. در معماری خانه طباطبایی‌های کاشان همه چیز طبق اصول خاص آن دوره طراحی و اجرا شده است. مثلاً اگر از بیرون و کوچه به این خانه نگاه کنید، دری کوچک را می‌بینید که با معماری داخل خانه هماهنگ نیست. احتمالاً نظر بر این بوده که غریبه‌ها و رهگذران پی به عظمت داخلی و ثروت افراد ساکن نبرند و حریم خصوصی آن حفظ شود. پس موقع بازدید اجازه ندهید که این در کوچک شما را گول بزند.

زیباترین خانه تاریخی کاشان که باید دید

خانه طباطبایی ها مانند دیگر بناهای تاریخی آن زمان از اصالت معماری و طراحی متناسب با فرهنگ و اقلیم خاص منطقه و تزیینات مجلل و باشکوهی برخوردار است. همین که به درون هشتی این خانه‌ باشکوه پا می‌گذارید، نسیمی خنک و مطبوع، صورت‌تان را نوازش خواهد کرد و شما را به درون خانه خواهد کشاند. از راه پله پیش رویتان ۲۰ پله‌ای که پایین بروید، به حیاط زیبا و وسیع خانه می‌رسید. حیاطی که زیبایی خیره کننده‌اش لحظه‌ای شما را بر جای خود میخ‌کوب می‌کند.

حوض زیبا و بزرگی از یک سو تا سوی دیگر حیاط کشیده شده و ماهیان قرمز درون آب زلال آن یکدیگر را دنبال می‌کنند. در دو سوی حوض بزرگ، ۶ باغچه هشت ضلعی پر از گل‌های زیبا، طراوت حیاط را صدچندان می‌کند. معماری خانه طباطبایی‌ها معماری گودال‌ باغچه و متقارن محسوب می‌شود. معماری گودال‌ باغچه یعنی باغچه‌ خانه در گودی قرار گرفته است. بدین ترتیب بنا هم از نظر استحکام و مقابله با زلزله مقاوم می‌شود و هم آن که آب‌رسانی به بنا را تسهیل می‌کند؛ در ضمن از رطوبت بنا هم برای رشد گیاهان استفاده می‌شود.

بازدید از زیباترین خانه تاریخی کاشان

خانه طباطبایی‌ ها در خیابان علوی و محله سلطان امیراحمد کاشان قرار گرفته است. این منطقه به‌عنوان بافت تاریخی شهر شناخته می‌شود و سایر اماکن تاریخی کاشان در فاصله کمی نسبت به هم قرار گرفته‌ است و به‌راحتی می‌توانید به خانه‌های تاریخی واقع در این منطقه سری بزنید و گردشی خاطره‌انگیز داشته باشید. این بنا اصالتی دارد که در کمتر خانه تاریخی مشاهده می‌شود. استفاده از تزیینات خاص، گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها، آینه‌کاری‌ها، شیشه‌های رنگی همه و همه منظره‌ای خارق‌العاده خلق کرده‌ است که خود می‌تواند مقدمه‌ برنامه‌ریزی برای سفری جذاب و خاطره‌انگیز به‌سمت کاشان باشد. ساعت بازدید خانه طباطبایی‌ها از ۹ تا ۱۷ است.

زیباترین خانه تاریخی کاشان که باید دید
بام خانه طباطبایی‌ها
کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 2
    چنین عمارت زیبایی را من در روستای دزک مرکز بخش کیار در استان چهارمحال و بختیاری دیدم که به آن قلعه امیر مفخم می گفتند و عمارت مشروطه یا کاخ قلعه مشروطیت دزک هم نامیده می شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید