اندرونی، بیرونی، تابستان‌نشین و زمستان نشین اصلی‌ترین فضاهای داخلی خانه بروجردی‌ها است که در ادامه به آن‌ها پرداختیم.

فضاهای داخلی خانه بروجردی‌ها

سلام نو _ سرویس گردشگری: نام شهر کاشان در ذهن‌ها با عطر و بوی گل محمدی و گلاب ناب عجین شده است. کاشان زیبا اگرچه در بخش کویری ایران قرار دارد، اصالت و زیبایی بی‌نظیر و معماری و هنر چشم‌نواز در جای‌جای آن موج می‌زند؛ همین امر سبب شده است تا این شهر یکی از مقاصد گردشگری مهم در میان گردشگران باشد. خانه بروجردی ها از جاهای دیدنی کاشان است که سیاحت در آن به تمام علاقه‌مندان تاریخ ایران و معماری اصیل پیشنهاد می‌شود. در ادامه به معرفی این بنای باشکوه و فضاهای داخلی منحصربه‌فرد می‌پردازیم.

خانه بروجردی‌ها؛ محبوب‌ترین اثر تاریخی کاشان

خانه بروجردی‌ها از آثار تاریخی شهر کاشان است. این بنا در محله سلطان میراحمد واقع است و در نیمه دوم قرن ۱۳ هجری ساخته شده است. بانی این خانه، حاج سید حسن نطنزی از بازرگان‌های نطنزی مقیم کاشان و معمار آن استاد علی مریم کاشانی بوده است. خانه بروجردی اکنون محل اداره میراث فرهنگی کاشان است. این خانه با بادگیرهای قرینه هلالی شکل زیبایی بر بام تالار و کلاه فرنگی روی آن یکی از زیباترین جلوه‌های معماری ایرانی را به معرض نمایش می‌گذارد.

به طور کلی خانه بروجردی از نظر طرح، معماری، قدمت، تزئینات نقاشی و گچ بری جزء نفایس آثار تاریخی ایران است. نقاشی‌های ارزنده و گچبریهای این خانه، زیر نظر استاد کمال الملک، نقاش بزرگ ایران اجرا شده است. این خانه با شماره ۱۰۸۳ به ثبت رسیده است. خانه تاریخی بروجردی های کاشان از نظر محبوبیت جاذبه توریستی به عنوان انتخاب برتر یونسکو در سال ۲۰۱۵ اعلام شد. این بنا در خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد قرار دارد و به راحتی با خودرو شخصی یا تاکسی می‌توانید خودتان را به این محله برسانید.

فضاهای داخلی خانه بروجردی‌ها

بخش‌های با شکوه خانه بروجردی‌ها

خانه بروجردی ها از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است و سه ورودی دارد. ورودی اصلی در شمال عمارت قرار دارد، یک ورودی در جنوب عمارت برای مهمانان خاص و ورودی سوم در غرب عمارت برای مراسم مذهبی در نظر گرفته شده است. بخش بیرونی عمارت شامل یک حیاط، سردابی ۳ طبقه و راهروهای ورودی است. بین دو بخش اندرونی و بیرونی سردر اصلی و یک هشتی قرار دارد. در بخش اندرونی عمارت یک حیاط بزرگ با یک حوض زیبا قرار دارد.

در شمال حیاط بخش زمستان نشین خانه ساخته شده و در جنوب آن بخش تابستان نشین. بخش زمستان نشین شامل یک اتاق، یک شاه‌نشین، آشپزخانه، صندوق خانه و انباری است. بخش تابستان نشین عمارت تزئینات بیشتری دارد. این بخش به دلیل دو بادگیر که بر روی بام قرار گرفته‌اند بسیار خنک است. در این بخش عمارت یک تالار اصلی گنبدی شکل، ۱۲ اتاق، ۲ گوشواره و یک شاه‌نشین قرار دارد. ساخت حیاط اندرونی ۷ سال و تکمیل تالار اصلی ۱۱ سال طول می‌کشد. بد نیست بدانید سید حسن نطنزی اهل کاشان بوده و به دلیل سفرهای تجاری فراوانی که به شهر بروجرد داشته به بروجردی معروف شده است.

فضاهای داخلی خانه بروجردی‌ها

اندرونی و بیرونی خانه بروجردی‌ها

بخش اندرونی: قسمت اندرونی خانه بروجردی‌ها دو بخش شمالی و جنوبی دارد. قسمت شمالی عمارت شامل اتاق نشیمن، حیاط خلوت، اتاق پنج دری ساده، صندوق‌خانه و یک زیرزمین یا سرداب بزرگ است. قسمت جنوبی هم از یک حیاط مرکزی، تالار پذیرایی و دو اتاق گوشواره که در دو سمت تالار قرار گرفته‌ است و به‌سمت تالار باز می‌شوند؛ تشکیل شده است. نقاشی‌های این بنا در شیوه‌های متنوع و با رنگ‌روغن و آبرنگ و زیر نظر هنرمند نامدار، میرزامحمدخان غفاری ملقب به کمال‌الملک طراحی و اجرا شده است. در بام تالار نیز نورگیرها و بادگیرهای بسیار جالبی خودنمایی می‌کند که از نظر طرح و اجرا در زمره آثار بدیع معماری سنتی ایران به شمار می‌رود.

بخش بیرونی: شامل عمارت خانه و حیاط می‌شود. امروزه تنها امکان بازدید از بخش بیرونی خانه فراهم است. این قسمت در واقع از راهروی ورودی شروع می‌شود و حیاط مرکزی، تالار سرپوشیده و نورگیر فوقانی آن، ایوان جنوبی، اتاق‌های تابستانی و حیاط‌های خلوت بین اتاق‌ها، بالا خانه‌هایی که به‌صورت قرینه در دو طرف تالار اصلی قرار گرفته‌اند، بادگیرها، اتاق پنج دری زمستانی، اتاق‌های آفتاب‌گیر زمستان، بهار خواب جبهه شمالی، طارمی و قسمت غربی را در بر می‌گیرد. تالاری سرپوشیده در جنوب عمارت بروجردی‌ها قرار دارد، این تالار برای برگزاری مراسم اعیاد و سوگواری کاربرد داشت.

فضاهای داخلی خانه بروجردی‌ها

ایوان با سقفی بلند و بخش شاه‌نشین در انتهای تالار، از قسمت‌های دیگر مرتفع‌تر هستند و نقاشی‌ها و تزیینات خاصی دارند. در دیوار بخش شاه‌نشین تصاویر شاهان قاجاری به‌شیوه‌ای اروپایی با مناظری به‌رنگ آبی به‌چشم می‌خورد که اصالت ایرانی در آن‌ها وجود ندارد و لباس اشخاص کاملا اروپایی است. در بالای تالار اصلی خانه یک سقف گنبدی قرار دارد و به دلیل همین طراحی شکل ظاهری خانه بروجردی، با ساختمان‌هایی که توسط گائودی در بارسلونا طراحی‌شده است مقایسه می‌شود.

سازه اصلی این بنای تاریخی از آجر است و برای دکوراسیون فضا داخلی از گچ استفاده‌شده است. فضاهای داخلی به شدت پوشیده از آینه‌ها و نقاشی‌های برجسته می‌باشند و لازم به ذکر است که مقدار کمی از مرمت مدرن در سازه خانه بروجردی‌ها انجام‌شده است. آینه‌کاری‌های داخلی و تزئینات بیرونی فوق العاده زیبا خانه بروجردی موردتوجه هر چه بیشتر دوستداران معماری در سراسر جهان قرارگرفته است. سازندگان این ساختمان برای تزئین سقف‌ها و دیوارها از خاک رس نرم استفاده کرده‌اند.

نقاشی‌های روغنی و آبرنگ در فضای داخلی این خانه تاریخی از پادشاهان دوره قاجار نیز وجود دارد که از نقاشی‌های سبک روسی و اروپایی الهام گرفته‌شده است. تزئینات گچ‌بری که یکی دیگر از ویژگی‌های خیره‌کننده این خانه فوق العاده است، توسط استاد مشهور کمال‌الملک نظارت و اجراشده است. صنعتگران و معماران متبحر کاشان از گچ به عنوان یک ماده ارزان‌قیمت اما کاربردی استفاده می‌کردند که این تکنیک قدیمی استادان پارسی بود و متعلق به دوره ایران قبل از اسلام است.

فضاهای داخلی خانه بروجردی‌ها

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید